Vill boka en award-biljett till Tokyo med EuroBonus men det vekar ju vara riktigt svårt att få till i Business Class. Till destinationerna i Kina verkar det dock lättare att hitta award-biljett. Då skulle man också kunna kombinera ett kort stopp i Kina på gratisvisum (144h). Antar att det är fråga om gratisvisum om man kommer med SAS från Skandinavien till Kina och sen åker vidare inom dessa 144h? Samt göra samma sak på vägen tillbaka?
Funderar även kring från vilken stad av Peking, Hong-Kong eller Shanghai är det lämpligast att resa vidare ifrån till Tokyo?
Någon som har tips på flygbolag som brukar ha bra direktflyg och priser från resp. stad?
Hej, har Awardbokning med Austrian i business och sedan ekonomi förbindelse. Har fått 2 bagage hela vägen. Gäller även de i sällskapet som inte har ngn Star Alliance status.
Visum fråga Kina:
Ankommer från Osaka dag 1 kl. 16
Beijing - Hong Kong dag 2 kl. 15
Hong Kong - Europa dag 3 kl 14
Det ska väl räcka med visumfri ansökan på plats då jag är mindre än ett dygn i Beijing och Hong Kong är visumfritt.
Flikar in med en fundering kring bagaget här, SAS-supporten var, föga förvånande, inte mer kompetent än att svara att MSC (Most Significant Carrier) avgjorde bagagemängden, men är det verkligen möjligt att en business-biljett med Austrian endast tillåter 1x23kg? På hemsidan står det 2x32kg och inga undantag för awards etc. Även på vägen hem där Singapore Airlines är MSC så står det 30kg, vilket är allowance för ekonomi och inte 40kg som är för business.
Kan det vara så enkelt att av någon anledning kom ekonomi med som "mall" (sista flighten på utresan är i ekonomi)? Fråga två är; kommer det att bli problem när jag kommer medelst 2 väskor för att checka in?
Vart står det att du har 1x23kg tillåtet baggage ? På biljetten ? Har du kollat din PNR på Austrian, Thai eller Air New Zealand vad det står för tillåtet baggage?
PNR är 117, jag har kollat på SAS och även på Austrian och Singapore Airlines, båda visar samma när jag laddar in bokningsreferensen. Austrian skriver på hemsidan om baggage allowance att det är 2x32kg för en businessbiljett och Singapore Airlines skriver 40kg på en businessbiljett, dock i båda fallen på FAQ och inte på själva bokningen om jag tar upp den med bokningsreferens, därav tycker jag det verkar konstigt. Som det är nu så är bagagemängden satt efter sista benet (Sydney - Queenstown) på utresan som är i ekonomi, men resten är i business.