Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Dr. Miles

Expert
Mellan Shanghai och Tokyo finns det också kinesiskt LCC bolag Spring Airlines.
Om du väljer deras linje Shanghai-Ibaraki (Tokyos Skavsta), får du troligen ännu billigare pris än Shanghai-Tokyo.
 

Canadien

Medlem
Vill boka en award-biljett till Tokyo med EuroBonus men det vekar ju vara riktigt svårt att få till i Business Class. Till destinationerna i Kina verkar det dock lättare att hitta award-biljett. Då skulle man också kunna kombinera ett kort stopp i Kina på gratisvisum (144h). Antar att det är fråga om gratisvisum om man kommer med SAS från Skandinavien till Kina och sen åker vidare inom dessa 144h? Samt göra samma sak på vägen tillbaka?

Funderar även kring från vilken stad av Peking, Hong-Kong eller Shanghai är det lämpligast att resa vidare ifrån till Tokyo?
Någon som har tips på flygbolag som brukar ha bra direktflyg och priser från resp. stad?

1) Ja det är gratis med 144h visa-free transit. D v s det är inget visum utan visumfri transit under max 144h
2) Jag har bara rest från Japan till Peking och Shanghai och tycker inte det är någon större skillnad på att byta på dessa två. Hongkong är en mycket trevligare flygplats med bättre lounger, men inte rest dit från Japan.
För att boka en separat resa Kina-Japan t o r skulle jag kika på Asiana (Korea) om du vill resa med Star Alliance, de brukar vara billigare än ANA eftersom du får ett byte i Seoul. Annars finns det säkert billiga kinesiska bolag du kan boka men det har jag ingen erfarenhet av.
 

chazzie

Medlem
Flikar in med en fundering kring bagaget här, SAS-supporten var, föga förvånande, inte mer kompetent än att svara att MSC (Most Significant Carrier) avgjorde bagagemängden, men är det verkligen möjligt att en business-biljett med Austrian endast tillåter 1x23kg? På hemsidan står det 2x32kg och inga undantag för awards etc. Även på vägen hem där Singapore Airlines är MSC så står det 30kg, vilket är allowance för ekonomi och inte 40kg som är för business.

Kan det vara så enkelt att av någon anledning kom ekonomi med som "mall" (sista flighten på utresan är i ekonomi)? Fråga två är; kommer det att bli problem när jag kommer medelst 2 väskor för att checka in?
 

KED

Medlem
Hej, har Awardbokning med Austrian i business och sedan ekonomi förbindelse. Har fått 2 bagage hela vägen. Gäller även de i sällskapet som inte har ngn Star Alliance status.
 

ELOS

Medlem
Visum fråga Kina:
Ankommer från Osaka dag 1 kl. 16
Beijing - Hong Kong dag 2 kl. 15
Hong Kong - Europa dag 3 kl 14

Det ska väl räcka med visumfri ansökan på plats då jag är mindre än ett dygn i Beijing och Hong Kong är visumfritt.
 

chazzie

Medlem
Hej, har Awardbokning med Austrian i business och sedan ekonomi förbindelse. Har fått 2 bagage hela vägen. Gäller även de i sällskapet som inte har ngn Star Alliance status.

Min bokning är Austrian-Austrian-Thai-Air New Zealand men det skall vara Austrian som är MSC, det jag egentligen undrar är om det kommer att bli några problem att checka in 2 bagage, jag känner inte för att stå och bråka på Arlanda när man har en underbar tripp framför sig...
 

Canadien

Medlem
Visum fråga Kina:
Ankommer från Osaka dag 1 kl. 16
Beijing - Hong Kong dag 2 kl. 15
Hong Kong - Europa dag 3 kl 14

Det ska väl räcka med visumfri ansökan på plats då jag är mindre än ett dygn i Beijing och Hong Kong är visumfritt.

Du kan stanna 144h visumfritt med den resplanen
 
Flikar in med en fundering kring bagaget här, SAS-supporten var, föga förvånande, inte mer kompetent än att svara att MSC (Most Significant Carrier) avgjorde bagagemängden, men är det verkligen möjligt att en business-biljett med Austrian endast tillåter 1x23kg? På hemsidan står det 2x32kg och inga undantag för awards etc. Även på vägen hem där Singapore Airlines är MSC så står det 30kg, vilket är allowance för ekonomi och inte 40kg som är för business.

Kan det vara så enkelt att av någon anledning kom ekonomi med som "mall" (sista flighten på utresan är i ekonomi)? Fråga två är; kommer det att bli problem när jag kommer medelst 2 väskor för att checka in?

Vart står det att du har 1x23kg tillåtet baggage ? På biljetten ? Har du kollat din PNR på Austrian, Thai eller Air New Zealand vad det står för tillåtet baggage?
 

chazzie

Medlem
Vart står det att du har 1x23kg tillåtet baggage ? På biljetten ? Har du kollat din PNR på Austrian, Thai eller Air New Zealand vad det står för tillåtet baggage?

PNR är 117, jag har kollat på SAS och även på Austrian och Singapore Airlines, båda visar samma när jag laddar in bokningsreferensen. Austrian skriver på hemsidan om baggage allowance att det är 2x32kg för en businessbiljett och Singapore Airlines skriver 40kg på en businessbiljett, dock i båda fallen på FAQ och inte på själva bokningen om jag tar upp den med bokningsreferens, därav tycker jag det verkar konstigt. Som det är nu så är bagagemängden satt efter sista benet (Sydney - Queenstown) på utresan som är i ekonomi, men resten är i business.
 
PNR är 117, jag har kollat på SAS och även på Austrian och Singapore Airlines, båda visar samma när jag laddar in bokningsreferensen. Austrian skriver på hemsidan om baggage allowance att det är 2x32kg för en businessbiljett och Singapore Airlines skriver 40kg på en businessbiljett, dock i båda fallen på FAQ och inte på själva bokningen om jag tar upp den med bokningsreferens, därav tycker jag det verkar konstigt. Som det är nu så är bagagemängden satt efter sista benet (Sydney - Queenstown) på utresan som är i ekonomi, men resten är i business.

Konstigt... men du ska väl ha samma mängd baggage hela vägen? Att sista leget är ekonomi ska väl inte spela roll. Isånnafall måste det ju vara Air NZ som har fel, värt att allafall kontakta dom och kolla om så är fallet
 
Toppen