Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag bokade en SAS bonusresa i Business till Miami under våren, enkelresa på vägen dit. Sedan blir det att köpa resan hem, då det inte fanns några tillgängliga bonusplatser hem.

Hade ju varit kul att flyga SAS även då, men det går ju tyvärr inte att flyga enkelresor med SAS över vattenpölen, då de tar 5-6 x priset mot konkurrenterna för enkelbiljetter.

Alternativet får bli AirFrance eller British Airways, då jag är guld inom både SAS och Finnair, så fördelarna följer med där också åtminstone. Men det hade varit trevligt om SAS kunde ha en lite mer normal prissättning på enkelresor mellan Nordamerika och Norden.
Om du tycker det är viktigt att resa med just SAS, går det inte att få ner priset genom att lägga en retur (på din retur...) i billigaste ekonomiklass på bokningen, som du sedan vaskar?

Det brukar ju för övrigt vara i sådana här situationer som man (vid originalbokningen) överväger att betala poäng för en revenueresa hem i t.ex. premium, för att få det benet prissatt som en t.o.r-resa.

Om du tycker det är viktigt att resa med just SAS, går det inte att få ner priset genom att lägga en retur (på din retur...) i billigaste ekonomiklass på bokningen, som du sedan vaskar?

Det brukar ju för övrigt vara i sådana här situationer som man (vid originalbokningen) överväger att betala poäng för en revenueresa hem i t.ex. premium, för att få det benet prissatt som en t.o.r-resa.
Det blir tyvärr 3 x pengarna vid alternativet att vaska en returbiljett, så även det är tyvärr för dyrt för att stödja SAS och få lite poäng på köpet. Det får bli någon av konkurrenterna denna gång. Tycker det är synd att de har det systemet bara, när majoriteten av konkurrenterna inte har det. Jag antar att det är företag som betalar för den typen av biljetter och att efterfrågan faktiskt finns, men det känns som lite dålig service mot många av deras privata kunder som annars självklart gärna hade valt just SAS av lojaliteten man har via Eurobonusprogrammet :) Speciellt när det gäller resor som bokas 6 månader framåt i tiden.

Den här frågan har säkert redan avhandlats ett antal ggr här, men eftersom jag inte hittat den kommer den på nytt…

Om man har en längre resa bokad (med SAS i det här fallet) och skippar det sista benet, t.ex. CPH-ARN. Är det nödvändigt att göra en aktiv avbokning då?

Den här frågan har säkert redan avhandlats ett antal ggr här, men eftersom jag inte hittat den kommer den på nytt…

Om man har en längre resa bokad (med SAS i det här fallet) och skippar det sista benet, t.ex. CPH-ARN. Är det nödvändigt att göra en aktiv avbokning då?
Det råder väl lite olika åsikter om att skippa legs och dess risker men jag skulle iaf som minimum försöka se till att inte vara incheckad på den flighten.

OK, vilka repressalier skulle man kunna riskera att åka på, incheckad eller ej?
Jag har inte hört om några represalier från just SAS men exempelvis Lufthansa har prisat om biljetten och krävt in mellanskillnaden. Så på en award blir väl risken mindre (obefintlig?) men man bör ändå ha i åtanke att det bryter mot villkoren och det är ju irriterande för personalen att behöva ropa ut final call till någon som inte ska med.

Jag har inte hört om några represalier från just SAS men exempelvis Lufthansa har prisat om biljetten och krävt in mellanskillnaden. Så på en award blir väl risken mindre (obefintlig?) men man bör ändå ha i åtanke att det bryter mot villkoren och det är ju irriterande för personalen att behöva ropa ut final call till någon som inte ska med.

Ja det förstår jag, men man kan ju faktiskt ha otur (eller bara vara klantig) att missa flyget och då är det ju extra surt om man även blir straffad för det.

Ja det förstår jag, men man kan ju faktiskt ha otur (eller bara vara klantig) att missa flyget och då är det ju extra surt om man även blir straffad för det.
Enklast är att gå till service desk eller lounge personal och tala om att du har förhinder, t ex ändrad plan eller att du mår dåligt. Så länge du inte sätter detta i system ska det väl inte vara problematiskt.

Toppen