Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Är det nästan omöjligt att boka bonusresa business till Thailand numera? Frågade chatflights om möjligheter i november utifrån förutsättningen med avgång från samtliga hubbar för Skyteam i Europa och flera dagar som alternativ. Det enda som jag fick som förslag var med Saudia. Är det så illa?
Kort svar.
Nop inte omöjligt, du är för sent ute till ett av dom poppuläraste resmålen och under deras högsesång!

När jag kollar finns fler olika bolag på flera olika dagar, så länge som man är flexibel

Last edited:
Jag har en ren SAS bonusresa för 3 personer som jag tänkt avboka och istället köpa biljetter, då pga rea mellanskillnaden i kostnad inte motiverar mängden poäng jag betalat.

Från SAS hemsida framgår det att kostnaden för avbokning är 250 kr. Men är lite osäker om det är 250 kr totalt (vilket är min tolkning av sajten) eller om det är 250 kr/pax. Någon som avbokat en SAS award nyligen för flera pax och kan bekräfta att kostnaden för avbokning var 250 kr totalt?

Jag har en ren SAS bonusresa för 3 personer som jag tänkt avboka och istället köpa biljetter, då pga rea mellanskillnaden i kostnad inte motiverar mängden poäng jag betalat.

Från SAS hemsida framgår det att kostnaden för avbokning är 250 kr. Men är lite osäker om det är 250 kr totalt (vilket är min tolkning av sajten) eller om det är 250 kr/pax. Någon som avbokat en SAS award nyligen för flera pax och kan bekräfta att kostnaden för avbokning var 250 kr totalt?
Är per person. Äldre text som klippts in men här står det ”per resenär”

Har en fråga om skatter som kanske fungerar bättre här än via SAS-supporten. Har en Biz-resa London - Bangalore bokad, då den utgår från LHR så blir skatterna väldigt höga (drygt 10' t&r) då de straffskattar biz-produkter. Kan jag få ner skatterna med att boka en anslutning dagen innan (ankomst inom 24h) Berlin - LCY? Eller räknas det som separata resor trots att de ligger på samma biljett?

Har en fråga om skatter som kanske fungerar bättre här än via SAS-supporten. Har en Biz-resa London - Bangalore bokad, då den utgår från LHR så blir skatterna väldigt höga (drygt 10' t&r) då de straffskattar biz-produkter. Kan jag få ner skatterna med att boka en anslutning dagen innan (ankomst inom 24h) Berlin - LCY? Eller räknas det som separata resor trots att de ligger på samma biljett?
Stämmer! Du bör få ner skatterna så länge du har en genomgående biljett.

Lite kluven hur jag skall ställa mig till detta,,,
Var inne och kollade på min boknig till DPS i business med SK/AF/GA i höst och såg detta

1746026249847.png

Jag provad för skojs skull att se vart alternativet "Boka om på en annan flygning utan kostnad" ger..
Jag får då upp detta...

1746026484186.png

När jag fortsätter får jag fram detta...

1746026557695.png

Verkar vara för bra för att vara sant... :rolleyes:
Skulle iofs vara lockande med att trycka på BEKRÄFTA... men ingenstans står vad som är i så fall skulle bokas...?? Dvs det skulle lika gärna kunna vara ekonomibiljetter och trycker jag så antar jag att mina platser på framför allt AF, CDG - BKK försvinner i CYberrymden fortare än kvikt...??
Vill ogärna bli sittande med ekonomibiljetter på SQ/GA...

Alternativet ringa kundtjänst och fråga låter kanske inte som alternativ eller? Iofs bara 15 min senareläggning, men skulle vara skönt att slippa 7 timmar på CDG...Om de tänker sig att kunna betala revenue (för de kan ju inte längre använda SQ längre på awards.. :D) kanske de kan tänka sig att beta för AF kl 12:35 fr. ARN alt SK via CPH kl 11:30 fr ARN ?? Vad tror ni som har varit med om liknande...??

Lite kluven hur jag skall ställa mig till detta,,,
Var inne och kollade på min boknig till DPS i business med SK/AF/GA i höst och såg detta

Visa bifogad bild 164484

Jag provad för skojs skull att se vart alternativet "Boka om på en annan flygning utan kostnad" ger..
Jag får då upp detta...

Visa bifogad bild 164485

När jag fortsätter får jag fram detta...

Visa bifogad bild 164486

Verkar vara för bra för att vara sant... :rolleyes:
Skulle iofs vara lockande med att trycka på BEKRÄFTA... men ingenstans står vad som är i så fall skulle bokas...?? Dvs det skulle lika gärna kunna vara ekonomibiljetter och trycker jag så antar jag att mina platser på framför allt AF, CDG - BKK försvinner i CYberrymden fortare än kvikt...??
Vill ogärna bli sittande med ekonomibiljetter på SQ/GA...

Alternativet ringa kundtjänst och fråga låter kanske inte som alternativ eller? Iofs bara 15 min senareläggning, men skulle vara skönt att slippa 7 timmar på CDG...Om de tänker sig att kunna betala revenue (för de kan ju inte längre använda SQ längre på awards.. :D) kanske de kan tänka sig att beta för AF kl 12:35 fr. ARN alt SK via CPH kl 11:30 fr ARN ?? Vad tror ni som har varit med om liknande...??
Står det något under "villkor" om att du bokas om till samma reseklass eller liknande?

Oavsett, med tanke på hur tillgängligheten ser ut just nu hade jag accepterat den föreslagna förändringen istället om jag inte var beredd att riskera hela resan. Man kan knappast räkna med hjälp från kundtjänst om något skiter sig. Men hade det varit en "mindre viktig" resa jag varit beredd att offra hade jag nog inte kunnat hålla mig från att testa... ;)

Toppen