Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

En liten påminnelse till alla. Lägg in en påminnelse i kalendern den 1a november och 1a december om att ni ska boka något med vouchern som går ut 31 december.

Det är alltid panik och kaos när vouchers går ut (för folk väntar till sista dagarna), så bättre att göra bokningen i tid.

Verkar inte som folk lär sig med åren heller då samma fenomen alltid uppdagas.
Jag håller visserligen med dig, men det skulle ju vara ett kul experiment att testa hur lång väntetiden på telefon hos SAS är imorgon jämfört med idag. Jag tror tyvärr inte att voucherutgångsdatumet är hela förklaringen till kaoset.

Jag håller visserligen med dig, men det skulle ju vara ett kul experiment att testa hur lång väntetiden på telefon hos SAS är imorgon jämfört med idag. Jag tror tyvärr inte att voucherutgångsdatumet är hela förklaringen till kaoset.
Nej, men delvis och folk får mer och mer panik varje dag.

Den outsourceade kundtjänsten som typ inte kan göra annat än svara på frågor utifrån manus är nog en extremt stor orsak. Att folk behöver ringa 5 ggr för att lösa tämligen banala saker är 4 ggr för mycket.

Ringde 2-4-1-numret nyss och kom fram till svensktalande agent på ca 25 minuter, är EBG.
Detta var fjärde samtalet på 11 dagar rörande samma grundresa. Hade poäng att boka LHR-MCO t o r för fyra personer utan vouchers vilket jag gjorde för mer än 3 veckor sedan. Efter det har olika feeder-flights lagts till samt tagits bort samt bokningen deltats upp i två för att applicera vouchers men biljettering har inte skett och därmed ej heller återbetalning av skatter/avgifter etc.

Dagens agent gav det mest kompetenta intrycket hittills och kunde se tidigare ändringar samt vad som var fel i senaste bokningen, rättade detta och la bokningen i kö så förhoppningsvis är allt OK nu. Håller tummarna men inte andan..

Detta blir sannolikt den längsta tiden på resande fot familjen gjort (46 timmar 49 minuter bara för utresan enligt Awardplanner). Dessutom utgår vi egentligen från ARN vilket måste fixas när biljettering skett. Sedan blir det CPH-ARN-LHR-NYC-MCO med övernattningar LHR och NYC. Det nya och roligaste med maraton-trippen blir isf att testa Clubhouse, Virgin Upper Class på A350 (om inget maskinbyte sker..) samt Delta First. Hem MCO-LHR-CPH blir det förhoppningsvis A330Neo i Virgins tappning och LHRs centurion lounge som blir premiärer och bra upplevelser.

Eftersom tråden handlar om frågor: Är det rimligt att bokningen går igenom eller är jag (för) naiv?:rolleyes:

Flög nyss A350 och A330neo på dit/hem + testade clubhouse, var väldigt bra! Antar ni får många timmar då ni flyger mot NYC. Hann bara testa frukosten :(
Gillade neon mer, mycket bättre och större plats för benen och möjlighet att stänga till (nästan helt iaf).

"
Vi kunde inte slutföra din bokning. Vänligen kontakta kundtjänst för hjälp.
"
...vid bokning av bonusresa med Saudi. Någon som har erfarenhet? Enbart när jag bockar i AMEX 241...

Last edited:
Massa strul med 2x 2-4-1 som löste sig först efter samtal till SAS och ytterligare lite strul.

Mitt i uppgivenheten tittade jag även på SAS egna bonusresor till Europa i sommar vilket slutade i två frågor som nog de flesta av oss undrar över. Hittar flera ut och hemresor per destination men där första utresan alltid är efter sista hemresan så omöjligt om man vill flyga ToR från Norden. Förstår att man såklart hellre säljer resor för pengar men om det finns hemresor till mitten av juli så borde det ju finnas utresor i slutet av juni och början av juli. Undrar även över bonusresor med flera "onödiga" stopp eller ben som för mig går stick i stäv med snacket om "hållbarhet".

Inser att jag framstår som både otacksam och negativ men fokusera på frågorna, vore väldigt bra med bättre förståelse för att undvika framtida frustration.

1. Är SAS egna bonusresor bara ett spel för galleriet, bara till för de som bor utomlands och vill hem till Norden 1-2v eller vad beror det här på?

2. Om jag hittar bonusresor med för mig onödiga stopp och ben, varför finns nästan aldrig samma bonusresa tillgänglig med enbart långflyget, ex. CDG-LHR-DXB finns men inte LHR-DXB för samma datum?

Massa strul med 2x 2-4-1 som löste sig först efter samtal till SAS och ytterligare lite strul.

Mitt i uppgivenheten tittade jag även på SAS egna bonusresor till Europa i sommar vilket slutade i två frågor som nog de flesta av oss undrar över. Hittar flera ut och hemresor per destination men där första utresan alltid är efter sista hemresan så omöjligt om man vill flyga ToR från Norden. Förstår att man såklart hellre säljer resor för pengar men om det finns hemresor till mitten av juli så borde det ju finnas utresor i slutet av juni och början av juli. Undrar även över bonusresor med flera "onödiga" stopp eller ben som för mig går stick i stäv med snacket om "hållbarhet".

Inser att jag framstår som både otacksam och negativ men fokusera på frågorna, vore väldigt bra med bättre förståelse för att undvika framtida frustration.

1. Är SAS egna bonusresor bara ett spel för galleriet, bara till för de som bor utomlands och vill hem till Norden 1-2v eller vad beror det här på?

2. Om jag hittar bonusresor med för mig onödiga stopp och ben, varför finns nästan aldrig samma bonusresa tillgänglig med enbart långflyget, ex. CDG-LHR-DXB finns men inte LHR-DXB för samma datum?
2. Married segments. Man erbjuder bonusbiljetter på rutten CDG-LHR-DXB men inte direkt från LHR. Kan finnas många möjliga anledningar till det.

Det är många skandinaver som du som vill ut och sedan hem. Bonusplatserna är redan bokade och biljettpriserna är högre åt det hållet.

Säg att det släpps bonusplatser på både utresa och hemresa den 1 juni, och att sas även har bonusplatser på utresa/hemresa den 30 juli.
När då en person bokar utresa 1 juni och hemresa 30 juli, då kommer det finnas kvar "hemresa" 1 juni och "utresa" 30 juli.

Det är precis detta du ser nu, dvs för över ett halvår sedan så bokades högst troligtvis dessa resor upp, och nu finns bara resorna ingen vill ha kvar.
Du kan inte komma 3 månader innan avresa och utgå ifrån att det ska finnas award biljetter.
I detta fall så vill Virgin sälja resor från Paris men inte direkt från London. Det har att göra med married segment och deras "target market", dvs de släpper upp fler platser för "Frankrike" än vad de släpper upp för "England". Det är inget konstigt och så det fungerar i flygbranschen, Lufthansa hade tex detta från Wien där det fanns multim med awards, men inga awards från FRA/MUC. Samt att det även ibland fanns massa mer awards från ARN via FRA/MUC men inte direkt från FRA/MUC.
Du får komma ihåg att Sverige inte är allt, hela Europa är upptagningsområde för europeiska flygbolag.

Tack! Rimligt och det förklarar varför ofta hemresor dag 1-15 medan utresor dag 16-31 under samma kalendermånad ex juli.

Däremot förklarar det ju inte varför det saknas utresor dag 16-30 månaden innan (juni) eller hemresor dag 1-15 måndaden efter (aug) så man kan välja bland resterna eller släpper SAS i huvudsak bara under en och samma kalendermånad och så lite sporadiskt utöver det?

Toppen