Senaste nytt

Fråga Tina på Air France & KLM

Hej!
jag bokade häromdagen biljetter till Paris med Air France, jag såg i efterhand att man ska skriva in namnen som de står på passet, det gjorde ju inte jag utan jag använde bara tilltalsnamn.

Jag ringde till ticket och bad dom ändra detta, dom kräver i sin tur 868:-/ biljett för att ändra vilket är ungefär lika mycket som biljetterna kostade från början.

Jag ringde efter det till Air France och frågade vad som gällde, han svarade att det är det första namnet i passet som ska stå inte alla.

Tror ni att jag måste ändra eller kommer vi att kunna åka ändå?

Det verkar väldigt olika på de olika forumen jag läst. De flesta säger att det kommer att funka.

Last edited by a moderator:
Hej!
Ni behöver inte ändra biljetterna utan kan resa på era tilltalsnamn. USA kan krångla med det ibland, men inom Europa ska det inte vara några som helst problem.

Hej!
jag bokade häromdagen biljetter till Paris med Air France, jag såg i efterhand att man ska skriva in namnen som de står på passet, det gjorde ju inte jag utan jag använde bara tilltalsnamn.

Välkommen hit @Joakim Eklund! Det är jättetrevligt att du hittat hit även om ditt första inlägg handlar om ett problem som du råkat ut för.

Jag ringde till ticket och bad dom ändra detta, dom kräver i sin tur 868:-/ biljett för att ändra vilket är ungefär lika mycket som biljetterna kostade från början.

Det här är ett välkänt problem - resebyråer lever på att ta ut extraavgifter och det är fullt normalt att de tar hutlösa avgifter för sådant här. Jag skulle rekommendera att du nästa gång bokar direkt hos flygbolaget - det gör allt mycket enklare!

Jag ringde efter det till Air France och frågade vad som gällde, han svarade att det är det första namnet i passet som ska stå inte alla.

Det tror jag faktiskt är fel. Alla förnamn borde nog stå med om man ska följa alla regler till punkt och pricka.

Tror ni att jag måste ändra eller kommer vi att kunna åka ändå?

Det verkar väldigt olika på de olika forumen jag läst. De flesta säger att det kommer att funka.

Då är det tur du hittat hit, för här vet vi hur det fungerar i praktiken och jag kan säga att det absolut inte är några som helst problem att resa med bara sitt tilltalsnamn och efternamn. Jag gör alltid så när jag reser och av alla mina flighter är det bara en handfull gånger det varit ett problem - och det har varit TSA i USA som ifrågasatt det. Inom Europa kontrolleras ofta inte ens legitimation och även om det görs kommer ingen att höja på ögonbrynen det minsta.

Jag förstår inte ditt resonemang faktiskt - vill du inte ha rabatt? Bara för att AirFrance erbjudande inte faller dig i smaken är det inte diskriminering.

Diskriminering hade varit ifall de enbart tillät att du bokade dessa biljetter.

Det som stör mig är att det faktiskt inte är någon rabatt. Air France föreslår ju bara att jag ska boka mini-priset, som vem som helst kan boka. Dvs en biljett som inte genererar poäng och inte tillåter mer än handbagage. Vill jag ha den biljetten, ska jag självklart kunna boka den, men jag ska väl också lika lätt hitta de andra priskategorierna, utan att behöva välja annan "resenärsprofil". Och det är där jag tycker AF tangerar det jag kallar åldersdiskriminering.

Som inresande med slutdetination AMS brukar det gå bra att komma in på KLM's lounge, men är det någon som vet om det går att komma in som inresande på AFs lounge när CDG är slutdestination (Intra Europa)?

Som inresande med slutdetination AMS brukar det gå bra att komma in på KLM's lounge, men är det någon som vet om det går att komma in som inresande på AFs lounge när CDG är slutdestination (Intra Europa)?

CDG separerar väl ankommande och avgående trafik i alla terminaler vad jag kommer ihåg, så jag tror inte det går.

Toppen