Senaste nytt

Fråga om försenat bagage

mrestes

Medlem
Det är ingen skillnad på om försäkringen gäller mellan amex platinum och elite. Det skiljer bara lite på vad försäkringen innehåller.

Jag har själv nyttjat platinum försäkringen på bonusresor, inte bara eurobonus.

Det är exakt samma skrivning för Elite som för Platinum. Det finns inga undantag om att försäkring inte gäller för bonusresor. Du ska betala de utgifter som går att betala med amex till 75%.
Visa bifogad bild 149577
Jag litar på det du säger när du specifik säger att du själv har fått ersättning när du betalade endast skatt och avgifter med Platinum. Det känns tryggare.
Men det är en skillnad i villkoren:

Elite: De här förmånerna är tillämpliga under en resa (se definition för ”Resa” på sidan 4) för alla förare, upp till maximalt 5 stycken, som namnges i hyresavtalet. Kostnader för hyrbil måste betalas till 75% med SAS Elite Card eller EuroBonus-poäng.

Platinum: Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng för att få försäkringsskydd gällande gruppreseförsäkring under denna punkt.

Synd att Amex är inte tydligare i sina villkor för Platinum gällande bonusresor hos alla flygbolag eftersom det finns uppenbarligen många som undrar och min personliga erfarenhet från samtal och chatt är nu att man kan få olika besked av olika personer.
 

Tamas

Medlem
Synd att Amex är inte tydligare i sina villkor för Platinum gällande bonusresor hos alla flygbolag eftersom det finns uppenbarligen många som undrar och min personliga erfarenhet från samtal och chatt är nu att man kan få olika besked av olika personer.
Där har du bra sammanfattat varför det är värdelöst att slösa tid på att fråga kundtjänst.

Gällande 75% det är en fråga i claimen, man svarar godtyckligt ja på den och inget mer med det. Det är min erfarenhet, brukar inte ifrågasättas.
 

palmen

Moderator
Elite: De här förmånerna är tillämpliga under en resa (se definition för ”Resa” på sidan 4) för alla förare, upp till maximalt 5 stycken, som namnges i hyresavtalet. Kostnader för hyrbil måste betalas till 75% med SAS Elite Card eller EuroBonus-poäng.

Platinum: Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng för att få försäkringsskydd gällande gruppreseförsäkring under denna punkt.
Du verkar jämföras skrivelse om bilförsäkring (Elite) med generellt för försäkring (Platinum).
Det finns 100-tals rapporter om att folk nyttjat platinum försäkringen på bonusresor och i och med att amex explicit inte skriver att det inte skulle täckas så kan du utgå från att försäkringen gäller.

Anledningen till att de inte skriver om eurobonus poäng till Platinum är väl för att det inte är ett sas kort. Det kunde lika gärna stå att det gäller vid hotellbokning med scandic poäng om övriga utgifter betalas till 75%. Ska de vara så specifika måste de nämna vartenda bonusprogram som potentiellt skulle kunna nyttjas. I alla år hat försäkringen gällt även för bonusresor, att det inte skulle göra det längre är inte troligt.
 

mrestes

Medlem
Du verkar jämföras skrivelse om bilförsäkring (Elite) med generellt för försäkring (Platinum).
Det finns 100-tals rapporter om att folk nyttjat platinum försäkringen på bonusresor och i och med att amex explicit inte skriver att det inte skulle täckas så kan du utgå från att försäkringen gäller.

Anledningen till att de inte skriver om eurobonus poäng till Platinum är väl för att det inte är ett sas kort. Det kunde lika gärna stå att det gäller vid hotellbokning med scandic poäng om övriga utgifter betalas till 75%. Ska de vara så specifika måste de nämna vartenda bonusprogram som potentiellt skulle kunna nyttjas. I alla år hat försäkringen gällt även för bonusresor, att det inte skulle göra det längre är inte troligt.
Hade sökt fram till 75% i PDF:en men fick fel plats. My bad. Men det är samma sak för resa som helhet i punkt 2 för Elite: "Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Elite Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning."
för Platinum skulle de kunna skriva "grattis transport eller boende från olika bonusprogram anses vara betalda med Platinum kortet om skatter och avgifter har betalts med kortet vid bokningstillfället." Men nu låter jag detta ligger tills det är avklarat.
 

mrestes

Medlem
Svar från Amex. Nu finns det i pränt. Synd bara att inte använda samma, mycket tydlig, beskrivning i deras villkor. Om inget annat skulle det spara arbete för deras kundtjänst.
Utifrån det scenariot du gett så ska du vara försäkrad under din resa. I regel tittar vi på att man betalat minst 75% av sina totala kostnader (boende och flyg) med sitt American Express kort för att reseförsäkringen ska vara i kraft under resans gång, samt att du även har det aktiva Platinum kortet med dig på resan. Det vi menar med totala kostnader är alltså faktiska kostnader i riktiga valutor.



Försäkra dig bara om att kortet används för att betala de slutgiltiga skatterna och avgifterna, för då kommer det även stå på bokningsbekräftelsen att biljetten var betald med ”American Express”.
 

mrestes

Medlem
WTF! SAS har redan svaret och skrivet att de har överfört 100% av det jag begärde för mitt försenat bagage trots att behandlingstiden angavs 4-6 veckor när jag skickade in begäran. Bra jobbat av SAS.
 

Hachans

Medlem
Jag förstår inte riktigt varför du frågar om du inte lyssnar på svaret.

Skrivelsen i Platinum betyder att du kan använda dina MR-poäng för att betala resans utgifter i tillägg till kontanter.

Du har redan betalt dina avgifter med pengar. Men det går att exempelvis boka hotell etc med MR-poäng helt och hållet. Ingen gör det för det är inte förmånligt, men det går. Det är därför skrivelsen finns.

Men bra att SAS var snabba med handläggningen, då slipper du pyssel med flygbolag denna gång.

Och för kännedom spelar det ingen roll vad Amex kundtjänst säger eftersom det är AXA som är försäkringsbolag och gör bedömningen .

Där har du bra sammanfattat varför det är värdelöst att slösa tid på att fråga kundtjänst.

Gällande 75% det är en fråga i claimen, man svarar godtyckligt ja på den och inget mer med det. Det är min erfarenhet, brukar inte ifrågasättas.

Det kan mycket väl ifrågasättas. De ber framförallt om kvitto på hotell och flyg i förstahand. Räcker inte detta ber de om kontoutdrag också för att bevisa att du inte har signifikanta reskostnader på övriga kort. Bevisbördan är ju på dig. Men vanligtvis så går deras utredning inte vidare efter hotell och flyg eftersom det vanligtvis utgör 75% av resans kostnader.
 

mrestes

Medlem
Jag förstår inte riktigt varför du frågar om du inte lyssnar på svaret.

Skrivelsen i Platinum betyder att du kan använda dina MR-poäng för att betala resans utgifter i tillägg till kontanter.

Jag förstår inte riktigt varför du frågar om du inte lyssnar på svaret.

Skrivelsen i Platinum betyder att du kan använda dina MR-poäng för att betala resans utgifter i tillägg till kontanter.

Du har redan betalt dina avgifter med pengar. Men det går att exempelvis boka hotell etc med MR-poäng helt och hållet. Ingen gör det för det är inte förmånligt, men det går. Det är därför skrivelsen finns.

Och för kännedom spelar det ingen roll vad Amex kundtjänst säger eftersom det är AXA som är försäkringsbolag och gör bedömningen .
Har aldrig ifrågasatt om försäkringen gäller när man betalar med MR. Jag kan läsa deras villkor. Jag har undrat om försäkringen gäller om man har köpt resan förutom avgifter och skatt med EuroBonus poäng som inte nämns alls i Platinums villkor.
Min senaste citat om betalning i riktiga valuta är från AXA inte Amex
 

Link

Medlem
Tänk på att det kan finnas pengar även från eventuell reseförsäkring via hemförsäkringen, resklar via Folksam ger tex schablonbelopp per försenad väska.
 
Jag fick pengar från AXA (har Platinum-kort) då hyrbilen var skadad.
Hyrbil betald med Platinum.

Biljetten köptes med bonuspoäng, flygskatt betald med Platinum.
Hotell betalt med Platinum.

För AXA var det inga konstigheter, de fick alla papper och skickade in ersättningen direkt.
 
Toppen