Läste den finstilta just nu.
AMEX Platinum "Maxbelopp på 3 000 kr om den försäkrades incheckade bagage inte har kommit till destinationsflygplatsen inom fyra timmar efter den försäkrades ankomst, ytterligare 3 000 kr om bagaget fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den försäkrades ankomst."
Nu vet jag inte hur hårt AMEXs försäkringsbolag tolkar detta men det kan bli mycket tokigt här om du bor några timmar från flygplatsen under din semester och det tar flygbolaget många timmar eller dagar att leverera ut bagaget.
SASs beskrivning är mer vag. "Om ditt bagage är försenat mer än 24 timmar på utresan ersätter vi kostnader".
Circle Ks försäkring har flera olika begrepp.
Om försäkrads incheckade bagage som allmänna färdmedlet ansvarat för under färd till en destinationsort utanför det land i vilket denne har sin bostad, inte lämnats ut inom 6 timmar efter ankomsten, är respektive försäkrad berättigad till nödvändiga och skäliga inköp för upp till 1 000 kr, dock högst 4 000 kr för samtliga försäkrade vid samma försening. Inköpen ska göras efter 6 timmar på den ort där bagageförseningen inträffade och innan bagaget återfåtts. 4.2 Bagageförsening mer än 48 timmar Om bagaget inte kommit till rätta efter 48 timmar från ankomsten, ersätter försäkringen maximalt 2 000 kr per försäkrad enligt samma förutsättningar, dock högst 8 000 kr för samtliga försäkrade. • Inköpen ska vara nödvändiga för uppehället och resans ändamål och göras innan bagaget lämnats ut. • Inköpen ska göras efter 48 timmar på den ort där bagageförseningen inträffade och innan bagaget återfåtts.
Personligen tycker jag Circle Ks beskrivning, trots flera olika begrepp, är mest logiskt och generös. Förutom det att man måste vänta för att göra inköpen även om man vet med säkerhet att bagaget inte komma inom 6 timmar. I mitt fall kunde personal på flygplatsen som tog emot anmälan se att mitt bagage var kvar i Köpenhamn och skulle tidigast levereras dagen efter. Skulle lätt kunna bli tokigt om man resa på en lördag och få inte göra inköp förrän alla butiker har stängt och öppnar inte igen förrän på måndag.