Senaste nytt

Fråga om försenat bagage

Det låter ju bra att Amex i alla fall lär fungera. Jag kommer dock att dra det med Lufthansa ett varv till. Principiellt sett så tycker jag att det är den som felar som ska ta ansvar och inte lita på att "räddas" av andra, som t ex mitt försäkringsbolag eller kortutgivare.

Fick idag svar från Lufthansa att man har omvärderat det tidigare beslutet och att man beviljat ersättning för våra utlägg. Samtidigt ber man om ursäkt för att det tagit så lång tid (14 dagar).

Helt rätt beslut! Tråkigt som sagt att det ska krånglas i ett par veckor först. Jag vet inte om det beror på att de har sommarjobbare inne, eller att de liksom SAS och andra har svajig kompetens hos sin kundtjänst, eller i värsta fall helt enkelt har satt i system att försöka trötta ut sina kunder så att de ger upp och på så sätt sparar pengar? Hur som helst, jag är ganska uthållig, framför allt när jag vet att jag har rätt. :)
 
flög till mallorca idag och SAS har tappat bort min väska. får den först imorgon EM, dvs mer än 24 timmar försenad. Bonus flyg, skatter och avgifter betalades med Platinum. Hotellet med Platinum.
AMEX chatt vill inte konfirmera att jag är försäkrad. Försäkringsbolaget stängd över helgen. Två frågor.

1. Vad brukar SAS räkna som nödvändiga. Kalsonger, skjorta förstås, tandkräm osv. Men jag har endast vinterstövlar. Skulle de ersätta skor?
2. Någon med erfarenhet av Platinum försäkring och bagageförsening vid Bonusresa?
 
flög till mallorca idag och SAS har tappat bort min väska. får den först imorgon EM, dvs mer än 24 timmar försenad. Bonus flyg, skatter och avgifter betalades med Platinum. Hotellet med Platinum.
AMEX chatt vill inte konfirmera att jag är försäkrad. Försäkringsbolaget stängd över helgen. Två frågor.

1. Vad brukar SAS räkna som nödvändiga. Kalsonger, skjorta förstås, tandkräm osv. Men jag har endast vinterstövlar. Skulle de ersätta skor?
2. Någon med erfarenhet av Platinum försäkring och bagageförsening vid Bonusresa?
Skor definitivt, kläder i övrigt. Jag har använt den för rätt länge sedan, och fick igenom allt jag lämnade kvitto på. Köpte underkläder, byxor, tröjor, deo, rakvatten, tandborste och tandkräm typ.
 
Skor definitivt, kläder i övrigt. Jag har använt den för rätt länge sedan, och fick igenom allt jag lämnade kvitto på. Köpte underkläder, byxor, tröjor, deo, rakvatten, tandborste och tandkräm typ.
Tack för svaret. Var det SAS eller Amex Platinum som gav dig ersättning? Om AMEX var det en Bonusresa?
 
Uppskattas verkligen. Jag rapporterar tillbaka om Platinum och Bonusresa när allt är klart så alla får en ny data point
Minns att jag som inte använt försäkringen tidigare, efter att ha ringt och kollat, kände en viss shoppingglädje när jag vandrade fram i orten Leck i norra Tyskland där jag jobbade en månad om året och oftast flög dit och hem.

OT: Valde oftast att flyga SAS/Cimber från Jönköping till Köpenhamn och valde sedan den urmysigt lantliga flygplatsen Sönderborg precis norr om tyska gränsen. Min tyske gode vän brukade hämta och lämna mig och vi brukade njuta av några mini-smörrebröd varje gång vi sa hej och adjö på flygplatsen. Nån gång gjorde vi ett extra stopp i Flensburg Nord för en danske pölse med extra allt/”det hele”. Those were the days. ;)
 
Läste den finstilta just nu.

AMEX Platinum "Maxbelopp på 3 000 kr om den försäkrades incheckade bagage inte har kommit till destinationsflygplatsen inom fyra timmar efter den försäkrades ankomst, ytterligare 3 000 kr om bagaget fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den försäkrades ankomst."
Nu vet jag inte hur hårt AMEXs försäkringsbolag tolkar detta men det kan bli mycket tokigt här om du bor några timmar från flygplatsen under din semester och det tar flygbolaget många timmar eller dagar att leverera ut bagaget.

SASs beskrivning är mer vag. "Om ditt bagage är försenat mer än 24 timmar på utresan ersätter vi kostnader".

Circle Ks försäkring har flera olika begrepp.

Om försäkrads incheckade bagage som allmänna färdmedlet ansvarat för under färd till en destinationsort utanför det land i vilket denne har sin bostad, inte lämnats ut inom 6 timmar efter ankomsten, är respektive försäkrad berättigad till nödvändiga och skäliga inköp för upp till 1 000 kr, dock högst 4 000 kr för samtliga försäkrade vid samma försening. Inköpen ska göras efter 6 timmar på den ort där bagageförseningen inträffade och innan bagaget återfåtts. 4.2 Bagageförsening mer än 48 timmar Om bagaget inte kommit till rätta efter 48 timmar från ankomsten, ersätter försäkringen maximalt 2 000 kr per försäkrad enligt samma förutsättningar, dock högst 8 000 kr för samtliga försäkrade. • Inköpen ska vara nödvändiga för uppehället och resans ändamål och göras innan bagaget lämnats ut. • Inköpen ska göras efter 48 timmar på den ort där bagageförseningen inträffade och innan bagaget återfåtts.

Personligen tycker jag Circle Ks beskrivning, trots flera olika begrepp, är mest logiskt och generös. Förutom det att man måste vänta för att göra inköpen även om man vet med säkerhet att bagaget inte komma inom 6 timmar. I mitt fall kunde personal på flygplatsen som tog emot anmälan se att mitt bagage var kvar i Köpenhamn och skulle tidigast levereras dagen efter. Skulle lätt kunna bli tokigt om man resa på en lördag och få inte göra inköp förrän alla butiker har stängt och öppnar inte igen förrän på måndag.
 
Läste den finstilta just nu.

AMEX Platinum "Maxbelopp på 3 000 kr om den försäkrades incheckade bagage inte har kommit till destinationsflygplatsen inom fyra timmar efter den försäkrades ankomst, ytterligare 3 000 kr om bagaget fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den försäkrades ankomst."
Nu vet jag inte hur hårt AMEXs försäkringsbolag tolkar detta men det kan bli mycket tokigt här om du bor några timmar från flygplatsen under din semester och det tar flygbolaget många timmar eller dagar att leverera ut bagaget.

SASs beskrivning är mer vag. "Om ditt bagage är försenat mer än 24 timmar på utresan ersätter vi kostnader".

Circle Ks försäkring har flera olika begrepp.

Om försäkrads incheckade bagage som allmänna färdmedlet ansvarat för under färd till en destinationsort utanför det land i vilket denne har sin bostad, inte lämnats ut inom 6 timmar efter ankomsten, är respektive försäkrad berättigad till nödvändiga och skäliga inköp för upp till 1 000 kr, dock högst 4 000 kr för samtliga försäkrade vid samma försening. Inköpen ska göras efter 6 timmar på den ort där bagageförseningen inträffade och innan bagaget återfåtts. 4.2 Bagageförsening mer än 48 timmar Om bagaget inte kommit till rätta efter 48 timmar från ankomsten, ersätter försäkringen maximalt 2 000 kr per försäkrad enligt samma förutsättningar, dock högst 8 000 kr för samtliga försäkrade. • Inköpen ska vara nödvändiga för uppehället och resans ändamål och göras innan bagaget lämnats ut. • Inköpen ska göras efter 48 timmar på den ort där bagageförseningen inträffade och innan bagaget återfåtts.

Personligen tycker jag Circle Ks beskrivning, trots flera olika begrepp, är mest logiskt och generös. Förutom det att man måste vänta för att göra inköpen även om man vet med säkerhet att bagaget inte komma inom 6 timmar. I mitt fall kunde personal på flygplatsen som tog emot anmälan se att mitt bagage var kvar i Köpenhamn och skulle tidigast levereras dagen efter. Skulle lätt kunna bli tokigt om man resa på en lördag och få inte göra inköp förrän alla butiker har stängt och öppnar inte igen förrän på måndag.
Har Amex plat. sänkt beloppen. Tidigare var det väl 4000+4000 kr.
Däremot så hade väl Amex Elite 3000+3000 kr.
 
Har Amex plat. sänkt beloppen. Tidigare var det väl 4000+4000 kr.
Däremot så hade väl Amex Elite 3000+3000 kr.
Helt rätt, 4000+4000. På något sätt fick jag upp Amex Elite villkoren, som jag aldrig haft, trots att jag var inloggad hos AMEX och klickade mig fram till min täckning? Däremot är texten om Destinationsflygplatsen det samma för båda.
 
Toppen