Senaste nytt

Fråga om försenat bagage

i013145

Medlem
Hej,

Är i NY sen i fredags. Åkte på eurobonusbiljetter. Köpenhamn-Hamburg-Frankfurt-Newark. Checkade in 2 väskor, varav en fastnade i Hamburg. Har airtags i väskorna så jag upptäckte det redan i Frankfurt. Nu har det snart gått 48 tim och väskan är fortfarande kvar i Hamburg. Känns märkligt att inget händer? Betalade resan med Amex Elite så försäkringen har gett ett trevligt tillskott till shoppingbudgeten. Någon som har erfarenhet av vad som kan tänkas ha gått snett? Borde de inte skicka väskan med första möjliga flyg?
 

Hachans

Medlem
Det kan vara precis vad som helst. Taggen har trillat av. De har apmycket bagage att gå igenom. De inväntar rätt förbindelse innan de skickar väskan.

Men om det är LH så nämn inte för dem att du har AirTags i dem eftersom de i sina tolkningar av reglerna inte tillåter AirTags i väskorna.

(Och innan någon postar länken om att de minsann inte har bannat AirTags så tänk på att meningen ”vi har inte förbjudit” följs av ”vi följer bara reglerna som andra satt upp”.
 

Jannes

Medlem
Det kan vara precis vad som helst. Taggen har trillat av. De har apmycket bagage att gå igenom. De inväntar rätt förbindelse innan de skickar väskan.

Men om det är LH så nämn inte för dem att du har AirTags i dem eftersom de i sina tolkningar av reglerna inte tillåter AirTags i väskorna.

(Och innan någon postar länken om att de minsann inte har bannat AirTags så tänk på att meningen ”vi har inte förbjudit” följs av ”vi följer bara reglerna som andra satt upp”.
Menar du denna länk där de uttryckligen säger att AirTags är tillåtna på Lufthansa flights:
Personligen sitter min AirTag inne i väskan, och fäst med en karbinhake, så risken för att den ska trilla av är ganska liten.
 

Jannes

Medlem
Det har varit mycket velande fram och tillbaka, men jag tror någon på LH äntligen läst regelverket där det klart framkommer att batteriet i en AirTag är så litet att det inte täcks av förbudet. Annars hade typ vanliga armbandsur varit i riskzonen också.
 

i013145

Medlem
Någon som har en aktuell uppgift kring hur lång tid SAS behöver för att återkomma kring försenat bagage reklamationen? Den behöver vad jag förstår exekveras innan man kan claima hos Amex?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hachans

Medlem
Någon som har en aktuell uppgift kring hur lång tid SAS behöver för att återkomma kring försenat bagage reklamationen? Den behöver vad jag förstår exekveras innan man kan claima hos Amex?

Ingen aning, men jag brukar vänta ungefär en månad innan jag skickar in till Amex och berättar att jag inte fått svar.
 

malmokalle

Medlem
Har skummat lite i trådar om försenat bagage. Läser att vissa har utan knussel fått ersättning för frack, kostymer bröllopskläder, osv, med andra ord relativt dyra utlägg. För min del hade en vecka i New York med frun i början av september. Reste med Swiss i Biz och när vi kom fram till EWR så var, enligt våra Airtags, bagaget kvar i ZRH efter mellanlandning. Där stod kvar där tills vi hade varit hemma en vecka.

Vi vaknade lördag morgon i New York utan en endaste pinal. Ut direkt och shoppa. Kläder, skor, laddare, hygienartiklar, m.m. Eftersom vi inte visste om vi skulle få bagaget nästa dag så fick vi starta varje morgon med shopping, totalt spenderade vi USD 2300. Blev inte bra, för att uttrycka det försiktigt. Swiss bad om kontonummer och ersatt oss med €200 utan några kommentarer (borde vara 2x200) sen har man slutat svara på mail. Har försökt att förklara att vår semestervecka delvis blev förstörd och att man åtminstone borde ersätta våra inköp. Men som sagt, inga svar.

Resan betald med EB-poäng och inköpen med Amex Elite så AXA ersätter enligt regelverk med max 2 x SEK 4000.

Fråga: Är det så här det fungerar att man blir ersatt med schablonbelopp både av flygbolag och försäkringsbolag eller hanteras det olika beroende situation och bolag? Dela gärna med er av era erfarenheter.
 
Last edited:

Davvelavve

Medlem
Har skummat lite i trådar om försenat bagage. Läser att vissa har utan knussel fått ersättning för frack, kostymer bröllopskläder, osv, med andra ord relativt dyra utlägg. För min del hade vi en vecka i New York med frun i början av september. Reste med Swiss i Biz och när vi kom fram till EWR så var, enligt våra Airtags, bagaget kvar i ZRH efter mellanlandning. Där stod kvar där tills vi hade varit hemma en vecka.

Vi vaknade lördag morgon i New York utan en endaste pinal. Ut direkt och shoppa. Kläder, skor, laddare, hygienartiklar, m.m. Eftersom vi inte visste om vi skulle få bagaget nästa dag så fick vi starta varje morgon med shopping, totalt spenderade vi USD 2300. Blev inte bra, för att uttrycka det försiktigt. Swiss bad om kontonummer och ersatt oss med €200 utan några kommentarer (borde vara 2x200) sen har man slutat svara på mail. Har försökt att förklara att vår semestervecka delvis blev förstörd och att man åtminstone borde ersätta våra inköp. Men som sagt, inga svar.

Resan betald med EB-poäng och inköpen med Amex Elite så AXA ersätter enligt regelverk med max 2 x SEK 4000.

Fråga: Är det så här det fungerar att man blir ersatt med schablonbelopp både av flygbolag och försäkringsbolag eller hanteras det olika beroende situation och bolag? Dela gärna med er av era erfarenheter.
Amex elite ger väl 6000x2 (resenärer), skicka in alla kvitton till axa så bör ni få 12000 från dom. Swiss lär inte engagera sig mer i frågan men det var inte mycket dom erbjöd. Lufthansa erbjöd mig +1 600 euro på en bagageförsening.

Pratat med en bekant som jobbat på ett försäkringsbolag och enligt honom räknas schablonbelopp inte med från andra försäkringar så med den tanken bör ni kunna behålla de 200 euro från swiss + 12000 från axa, men är inte helt hundra på det ändå.
 

malmokalle

Medlem
Tack för svar @Davvelavve. AXA svarade så här:

Eftersom Swiss ersätter er €200 / person kan ni göra en skadeanmälan till oss för den resterande delen.
OBS! Elite kortets försäkring kan ersätta för kläder och hygienartiklar upp till max 4000 / person vid försening över 48h


Har också läst just det du säger att schablonersättningar inte räknas av mot andra försäkringar. För övrigt borde Swiss ersätta med 2x€200.

Edit: Ja SEK 6000/person är, som du säger, korrekt enligt deras villkor.
Bagageförsening
Ersättning för kostnader för inköp eller hyra av nödvändiga artiklar upp till 3 000 kr per person vid mer än 4 timmars bagageförsening och ytterligare 3 000 kr per person vid mer än 48 timmars bagageförsening.
 
Last edited:
Toppen