Senaste nytt

Fråga om försenat bagage

Kom ihåg att Amex drar bort den ersättning som flygbolaget själva betalar ut. Bra att kolla upp med flygbolaget först vad som gäller. Har precis hållit på och krånglat med detta. Osmidig och tidskrävande process. Krävs att minst 75 % av resan betalts med Amex och de ville ha kvitton på samtliga hotellnätter och kontoutdrag som bevis
 

mrestes

Medlem
Kom ihåg att Amex drar bort den ersättning som flygbolaget själva betalar ut. Bra att kolla upp med flygbolaget först vad som gäller. Har precis hållit på och krånglat med detta. Osmidig och tidskrävande process. Krävs att minst 75 % av resan betalts med Amex och de ville ha kvitton på samtliga hotellnätter och kontoutdrag som bevis
Tack. Hade inga planer på double dipping. Jag till och med letade länge för att hitta skor som var billiga, 15 Euro. Blir intressant att se om bagaget var med på morgonens SAS flyg från Stockholm som var planerat enligt worldtrace.
 

Hachans

Medlem
Kom ihåg att Amex drar bort den ersättning som flygbolaget själva betalar ut. Bra att kolla upp med flygbolaget först vad som gäller. Har precis hållit på och krånglat med detta. Osmidig och tidskrävande process. Krävs att minst 75 % av resan betalts med Amex och de ville ha kvitton på samtliga hotellnätter och kontoutdrag som bevis

Amex kräver ofta dessutom att man ska ha bevis på att man sökt och blivit nekad ersättning från flygbolaget.

Jag sökte någon gång men fick aldrig svar från flygbolaget, men Amex/Axa tyckte att en månad att vänta utan svar från flygbolaget är rimligt innan man söker ersättning från dem.

Bara dokumentera allt!
 

palmen

Moderator
Tack. Hade inga planer på double dipping. Jag till och med letade länge för att hitta skor som var billiga, 15 Euro. Blir intressant att se om bagaget var med på morgonens SAS flyg från Stockholm som var planerat enligt worldtrace.
Amex kommer kräva att du först kontaktar flygbolaget och får ersättning där ifrån.
Att strunta i det och direkt gå på Amex fungerar inte längre sedan några år tillbaka.
 

mrestes

Medlem
Väskan har nu kommit till hotellet.
Det lär ta lite tid innan allt är utrett och inte säkert jag får testa skarp hur AMEX Platinum agerar när det gäller problem med en Bonusresa där avgifter/skatt och boende har betalts med deras kort.

Väskan kom till flygplatsen 10.44 idag. Så förseningen till flygplatsen var under 24 timmar med 26 minuters marginal. Väskan kom till hotellet 14.47. Kvittot från leverans visar en utkörning 14.00 och leverans mellan 14.00-1800. Mer än 24 timmars försening där, med god marginal. Återstår att se hur SAS tolka det hela.

Om SAS godkänner att det var mer än 24 timmar och godtar alla utlägg, utan 50% avdrag för kläder/skor, blir det ingen claim hos AMEX. Hoppas nästan att SAS tjafsa lite för att kunna testa AMEX. Ska även ringa AMEX och förväg och försöka att få ett svar och ett namn. Återkommer när allt är klart, som lär vara några veckor minst skulle jag tror.
 

palmen

Moderator
Om SAS godkänner att det var mer än 24 timmar och godtar alla utlägg, utan 50% avdrag för kläder/skor, blir det ingen claim hos AMEX. Hoppas nästan att SAS tjafsa lite för att kunna testa AMEX. Ska även ringa AMEX och förväg och försöka att få ett svar och ett namn. Återkommer när allt är klart, som lär vara några veckor minst skulle jag tror.
Vad ska du med ett namn till?
Är väl bättre att inte slösa din och amex tid innan du vet hur sas agerar.
De gånger jag nyttjat försäkring fyller jag bara i formuläret på hemsidan och bifogar allt. Du har ingen nytta av ett namn där och alla claims ska registreras online, inte på telefon.
 

mrestes

Medlem
Vad ska du med ett namn till?
Är väl bättre att inte slösa din och amex tid innan du vet hur sas agerar.
De gånger jag nyttjat försäkring fyller jag bara i formuläret på hemsidan och bifogar allt. Du har ingen nytta av ett namn där och alla claims ska registreras online, inte på telefon.
Min tanke var att försöka få ett säkrare svar även om SAS löser allt. Har sök mycket på internet och lusläst T&C utan att hitta något som säger hur AMEX hanterar bonusresor. Och deras vanlig kundtjänst (telefon och chatt) hänvisar till försäkringsbolaget, om de har ingen generell epost på deras site, endast för pågående claims. Så verkar vara lite krångligt att få ett skriftligt svar över hur de hantera bonusresor.

Konstigt att ingen här har hittills, vad jag kan hitta, råkat ut för problem på en bonusresa för att få några datapoints.
 

palmen

Moderator
Min tanke var att försöka få ett säkrare svar även om SAS löser allt. Har sök mycket på internet och lusläst T&C utan att hitta något som säger hur AMEX hanterar bonusresor. Och deras vanlig kundtjänst (telefon och chatt) hänvisar till försäkringsbolaget, om de har ingen generell epost på deras site, endast för pågående claims. Så verkar vara lite krångligt att få ett skriftligt svar över hur de hantera bonusresor.

Konstigt att ingen här har hittills, vad jag kan hitta, råkat ut för problem på en bonusresa för att få några datapoints.
Finns massa personer some råkat ut för detta på bonusresor. Och flrsäkringen gäller förutsatt att du betalar skatterna med amex, inga konstigheter där. Sen ska ju övriga villkor också uppfyllas, men just att det är en bonusresa gör inte att försäkringen inte gäller.

Du har ju själv kommenterat i denna tråd som behandlar ämnet och är en av första träffarna på Google om man söker.
 

mrestes

Medlem
Finns massa personer some råkat ut för detta på bonusresor. Och flrsäkringen gäller förutsatt att du betalar skatterna med amex, inga konstigheter där. Sen ska ju övriga villkor också uppfyllas, men just att det är en bonusresa gör inte att försäkringen inte gäller.

Du har ju själv kommenterat i denna tråd som behandlar ämnet och är en av första träffarna på Google om man söker.
Men det var bara ett samtal inför en resa nästa höst. Nu blev det skarpt läge och känns bättre att veta 100%. Särskilt när samtalet till Amex under skarpt läge gav endast hänvisning till försäkringsbolaget.
Det enda riktigt exempel, inte bara analyser av villkoren eller samtal om eventuella problem i framtiden, jag ser är en person som använde SAS elite och EuroBonus. Och på det kortets villkor står det tydligt att försäkringen gäller om man betalar med EuroBonus.

Den texten finns inte för Platinum och ingen har hittills nämnt ett riktigt fall med Amex Platinum och Bonusresa, förutom en hyrbil som betalades 100% med Platinum.

Som du själv skrev samtal är inte den bästa dokumentation även om samtal i skarpt läge, där man kan hänvisa till datum, tid och namn, bör vara lite bättre en samtal i teoretisk läge som kan uppstå om 11 månader, som min kommentar i det andra tråden.
 

palmen

Moderator
Men det var bara ett samtal inför en resa nästa höst. Nu blev det skarpt läge och känns bättre att veta 100%. Särskilt när samtalet till Amex under skarpt läge gav endast hänvisning till försäkringsbolaget.
Det enda riktigt exempel, inte bara analyser av villkoren eller samtal om eventuella problem i framtiden, jag ser är en person som använde SAS elite och EuroBonus. Och på det kortets villkor står det tydligt att försäkringen gäller om man betalar med EuroBonus.

Den texten finns inte för Platinum och ingen har hittills nämnt ett riktigt fall med Amex Platinum och Bonusresa, förutom en hyrbil som betalades 100% med Platinum.

Som du själv skrev samtal är inte den bästa dokumentation även om samtal i skarpt läge, där man kan hänvisa till datum, tid och namn, bör vara lite bättre en samtal i teoretisk läge som kan uppstå om 11 månader, som min kommentar i det andra tråden.
Det är ingen skillnad på om försäkringen gäller mellan amex platinum och elite. Det skiljer bara lite på vad försäkringen innehåller.

Jag har själv nyttjat platinum försäkringen på bonusresor, inte bara eurobonus.

Det är exakt samma skrivning för Elite som för Platinum. Det finns inga undantag om att försäkring inte gäller för bonusresor. Du ska betala de utgifter som går att betala med amex till 75%.
Screenshot_20240121_192105_Chrome.jpg
 
Toppen