Senaste nytt

Fråga om försenat bagage

Nu så tjorvar försäkringsbolaget att jag inte har en PIR eller ett styrkt intyg av de som levererade väskan (hämtade själv på flygplatsen nästa dag)
Fick sms, fyllde i onlineformulär och fick nått som jag tror är ett PIR nummer: LISLH16XXX

De menar att jag skulle ha köat i nån disk för att få ett pappersdokument, ska det inte räcka att göra det online?

Fick bekräftelse via mail och ett PDF dokument där det numret, väskan som är bortas signalement samt mina kontaktuppgifter via mail, är det inte en sån PIR som de pratar om?

Lufthansa har fortfarande inte svarat så nån hjälp från dem ser osannolik ut.

Nån som vet om det är vanlligt att det blir såhär?

Nu så tjorvar försäkringsbolaget att jag inte har en PIR eller ett styrkt intyg av de som levererade väskan (hämtade själv på flygplatsen nästa dag)
Fick sms, fyllde i onlineformulär och fick nått som jag tror är ett PIR nummer: LISLH16XXX

De menar att jag skulle ha köat i nån disk för att få ett pappersdokument, ska det inte räcka att göra det online?

Fick bekräftelse via mail och ett PDF dokument där det numret, väskan som är bortas signalement samt mina kontaktuppgifter via mail, är det inte en sån PIR som de pratar om?

Lufthansa har fortfarande inte svarat så nån hjälp från dem ser osannolik ut.

Nån som vet om det är vanlligt att det blir såhär?
Jag har alltid fått mitt PIR efter att ha köat till en disk. Jag visste inte att man kunde göra det online. Men LISLH16XXX ser onekligen ut som samma format som den PIR man får över disk, så därför måste det väl vara en giltig PIR?

Hur förstod försäkringsbolaget att du gjorde ditt claim online och inte över disk?

Tackar,

antar att de inte har hängt med, så fort jag slagit på mobilen så kom ett sms från lufthansa där jag klickade på en länk och fick fylla i alla uppgifter som man normalt tar i en "disk"

Ska ringa de i morgon, känns som att det går troll i alla fina claims senaste tiden efter att ha haft noll problem

SAS vägrade ersätta en taxi... Amex gjorde... men det kom inga pengar amex ser inga fel de har betalat och banken kunde inte reda ut det... = 0 kr
Sen det här som är Kafka delux....

Som Hooja säger... "går det pra eller går det som vanligt.... Jämna plågor"....

Attachments

• Screenshot 2023-01-09 at 23.18.17.png
    Screenshot 2023-01-09 at 23.18.17.png
    230,4 KB · Visningar: 101
Last edited:
Fick idag sms från moderna att jag får ersättning även från dem :). Vi får 700 kr per person så totalt 2800 kr i förseningsersättning. Jag har inte spenderat ett öre på mitt Mastercard till Kap Verde-resan (betalade allt med Amex) men jag tolkade alltså villkoren från försäkringen rätt: att försäkringen är giltig så länge man åker på en bonusresa.
Vet du om det motsatta gäller? Betalade skatter och avgifter på en awardresa med Amex men samtliga hotell med Mastercard (dubbelbonushelg). Således cirka 90% med MC och 10% med Amex. Tror du man kan claima något från Amex?

Vet du om det motsatta gäller? Betalade skatter och avgifter på en awardresa med Amex men samtliga hotell med Mastercard (dubbelbonushelg). Således cirka 90% med MC och 10% med Amex. Tror du man kan claima något från Amex?
Läs följande post så ser du att dina hotellutgifter har ingenting med om försäkringen för baggageförsening gäller för AMEX.

Nej, det var inte tur. AMEX följde bara den process som gäller för försenat baggage. Det är riktigt att i punkt 1.2 i försäkringsvillkoren står det ”Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus
American Express Elite Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.
”.

Men om du sedan läser längre ner i villkoren under punkt 3. Reklamationsärenden och läser texten ”Den försäkrade ska till den skriftliga skadeanmälan bifoga uppgifter enligt nedan för att möjliggöra en ändamålsenlig handläggning av skadeärendet.” och sedan går ned till rutan Förseningsskydd (inkluderar baggageförsening) så ser du att de dokument som behövs skickas in för att AMEX skall kunna handlägga ärendet är följande:

• Färdbiljett
• Bekräftelse från kollektivtrafiksoperatör om försening, inställning, eller missad anslutning samt överbokning
• Bekräftelse från flygbolag (Property Irregularity Report), inklusive information om bagagets returdatum
• Underlag dvs kvitto i original för inköp som gjorts med den försäkrades SAS EuroBonus American Express Elite Card
• Om den försäkrade inte är kortmedlem och har betalat på annat sätt skall kvitto i original bifogas som styrker inköp
• Underlag från ansvarig organisation som beskriver förseningens orsak och omfattning om den försäkrade missar sin avgång

Mao. ingen indikering på att du skall skicka in samtliga utgifter du haft för resan så att AMEX kan kontrollera att du verkligen har betalat 75% av din resa med AMEX utan det är färdbiljetten som efterfrågas och inte om jag har betalat mitt hotell på resan med AMEX.

Det som står inom parentes i punkt 1.2. är exempel på resekostnader men om du läser dokumentationskraven under 3. Reklamationsärenden så ser du att kraven varierar beroende på typ av ärende.

Det du säger t.ex. stämmer om du tittar i rutan Avboka, skjuta upp och avbryta resa där det framgår att du skall skicka in outnyttjade biljetter och avbokningsbekräftelser från leverantörer etc. vilka vi får anta måste vara betalda med ditt AMEX för att du skall få ersättning.

Så om man läser dokumentationskraven i villkoren är det färdbiljett som räcker för baggageförsening och inte samtliga utgifter annars hade detta framgått i dokumentationskraven.

Tackar,

antar att de inte har hängt med, så fort jag slagit på mobilen så kom ett sms från lufthansa där jag klickade på en länk och fick fylla i alla uppgifter som man normalt tar i en "disk"

Ska ringa de i morgon, känns som att det går troll i alla fina claims senaste tiden efter att ha haft noll problem

SAS vägrade ersätta en taxi... Amex gjorde... men det kom inga pengar amex ser inga fel de har betalat och banken kunde inte reda ut det... = 0 kr
Sen det här som är Kafka delux....

Som Hooja säger... "går det pra eller går det som vanligt.... Jämna plågor"....

Nya bud här, nu är Trygghansa nöjda med min elektroniska rapport, men nu kontrar de med att jag måste få lufthasa att svara att de inte ersätter.
har väntat 8 veckor. De menar att det är normalt med 10-20V handläggningstid på såna här anspråk?
Vad vet jag, vad är era erfarenheter av Lufthasa och bagage?

Nya bud här, nu är Trygghansa nöjda med min elektroniska rapport, men nu kontrar de med att jag måste få lufthasa att svara att de inte ersätter.
har väntat 8 veckor. De menar att det är normalt med 10-20V handläggningstid på såna här anspråk?
Tog mig 12 veckor innan de svara. Och då höll de på med "vad är din biljett" sen går fyra veckor och så frågar de typ "skicka en bild på ditt pass" sen fortsätter det.
Det roligaste var när de fråga om mitt bokningsnummer.
Nu har det gått 6 månader för mig men det har fortfarande inte kommit någon ersättning.

Tog mig 12 veckor innan de svara. Och då höll de på med "vad är din biljett" sen går fyra veckor och så frågar de typ "skicka en bild på ditt pass" sen fortsätter det.
Det roligaste var när de fråga om mitt bokningsnummer.
Nu har det gått 6 månader för mig men det har fortfarande inte kommit någon ersättning.
Låter ju lovande... bra strategi för alla inblandade utom resenären... dra ut på det i det oändliga... så ger man upp och de slipper betala

Får väl luta mig tillbaka förtränga det här så vem vet... det händer kanske nått om några månader.... :)

Det är vanligt att försäkringsbolagen vill att man först kollar med flygbolagen. Men vissa bolag tycker man ska vänta olika lång tid innan det klassas som ”ej fått svar” från flygbolaget.

Toppen