Senaste nytt

Fråga om försenat bagage

Davvelavve

Medlem
Tack för svar @Davvelavve. AXA svarade så här:

Eftersom Swiss ersätter er €200 / person kan ni göra en skadeanmälan till oss för den resterande delen.
OBS! Elite kortets försäkring kan ersätta för kläder och hygienartiklar upp till max 4000 / person vid försening över 48h


Har också läst just det du säger att schablonersättningar inte räknas av mot andra försäkringar. För övrigt borde Swiss ersätta med 2x€200.
Är du säker på att du har Amex elite? Det är nämligen 3000kr efter 4 timmar och ytterligare 3000kr efter 48 timmar. Så 6000x2 borde ju bli det rimliga (om er resa var längre än 48 timmar). Screenshot_2022-11-21-15-16-17-521-edit_com.amexnu.jpg
 

Gus

Medlem
Tack för svar @Davvelavve. AXA svarade så här:

Eftersom Swiss ersätter er €200 / person kan ni göra en skadeanmälan till oss för den resterande delen.
OBS! Elite kortets försäkring kan ersätta för kläder och hygienartiklar upp till max 4000 / person vid försening över 48h


Har också läst just det du säger att schablonersättningar inte räknas av mot andra försäkringar. För övrigt borde Swiss ersätta med 2x€200.

Edit: Ja SEK 6000/person är, som du säger, korrekt enligt deras villkor.
Bagageförsening
Ersättning för kostnader för inköp eller hyra av nödvändiga artiklar upp till 3 000 kr per person vid mer än 4 timmars bagageförsening och ytterligare 3 000 kr per person vid mer än 48 timmars bagageförsening.
Har du utökat reseskydd i hemförsäkringen? Vi har det hos Länsförsäkringar och blev nyss av med först 6 väskor och sedan 4 väskor på väg till Kap Verde. Fick 10 000 kr i ett bräde av Länsförsäkringar då de ersätter 1000 kr per väska i schablon.

Jag har förstått det som att man kan kombinera olika försäkringar genom "schablon och schablon" samt "schablon och kvitto" men aldrig kvitto och kvitto (samma kvitto alltså).

Min EuroBonusresa till kap Verde betalade jag helt och hållet med Amex (skatter och hotell) men jag har också ansökt om ersättning från mitt Mastercard premium. Jag tolkar villkoren som att man antingen ska betala en resa till 75 % med Mastercard ELLER att man åker på en bonusresa. Jag har inte fått svar från Moderna (Mastercards försäkringsbolag) ännu men det kan vara värt att ansöka dit också menar jag.
 

malmokalle

Medlem
Jo, har utökat reseskydd hos LF. Fått 2xSEK 2 000 (SEK 10 000 är maxbelopp). Har också sett uppgiften att så länge det handlar om schablonbelopp så kan man utan problem få ersättning från flera bolag. Intressant med Mastercard, jag inväntar svar från AXA innan jag eventuellt går vidare med detta. Du får så klart gärna posta svaret från Moderna.:) Det som stör mig mest är att Swiss inte ens har ersatt enligt sitt eget regelverk, och att de inte svarar på mail.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

rottemark

Medlem
Blir inte klok på det här med ersättning för försenat bagage...

Jag och min partner har rest till Valencia med Lufthansa för att klättra. Inget av våra fyra bagage kom med, så vi har alltså ingen utrustning för att kunna utföra syftet med resan. Har vi rätt att köpa nya grejer och skicka in kvitton för ersättning av Lufthansa? Det kommer handla om upp till 10 000 kr i så fall.

Det de själva skriver tolkar jag som att det bara går att få ersättning för det allra mest grundläggande:
  • Costs for replacement clothing and toiletries cannot be reimbursed if your delayed baggage is lost on your return flight or arrives at your home late.
Men samtidigt skriver de:

  • The maximum amount reimbursable for your replacement purchases or the complete loss of your baggage is ca. €1,500.
Jag tolkar det som att det mest handlar om fall då bagaget försvinner helt och hållet, men det är det enda ställe där någon summa nämns över huvud taget.


Någon som kan bidra med egna erfarenheter av liknande situationer?

Jag kan tillägga att jag köpte resan med ett Amex som sedan har sagts upp... Alltså får vi ingen ersättning därifrån.
 

FF#1

Medlem
Jag gör också tolkningen att det bara är "nödvändiga" saker som ersätts av flygbolaget vid försening.


Lånar tråden, vad gör man om flygbolaget inte hör av sig på ett claim?

Flög CPH-MUC-LIS (Lissabon) med Sas och Lufthansa, Lufthasa slarvade bort mitt bagage i Munchen, fick det 20h sen.
Gjorde ett claim enligt de instruktioner jag fick i mailet men har inte hört nått mer än att jag fick ett ärendenummer av Lufthansa. Har skrivit två ggr och bett de säga nått i alla fall. Nu är jag fast i moment 22 då försäkringsbolaget vill ha "bevis" för att flygbolaget inte ersätter

Vad gör man?

Eller Har jag gjort helt fel, resan är köpt på sas.se men det benet där väskan försvan samt IPR:n är av Lufthansa? Skulle jag reklamera till sas?
 

henke12

Medlem
Jag gör också tolkningen att det bara är "nödvändiga" saker som ersätts av flygbolaget vid försening.


Lånar tråden, vad gör man om flygbolaget inte hör av sig på ett claim?

Flög CPH-MUC-LIS (Lissabon) med Sas och Lufthansa, Lufthasa slarvade bort mitt bagage i Munchen, fick det 20h sen.
Gjorde ett claim enligt de instruktioner jag fick i mailet men har inte hört nått mer än att jag fick ett ärendenummer av Lufthansa. Har skrivit två ggr och bett de säga nått i alla fall. Nu är jag fast i moment 22 då försäkringsbolaget vill ha "bevis" för att flygbolaget inte ersätter

Vad gör man?

Eller Har jag gjort helt fel, resan är köpt på sas.se men det benet där väskan försvan samt IPR:n är av Lufthansa? Skulle jag reklamera till sas?
Nej, Lufthansa

Alltid ”last carrier “
 

Gus

Medlem
Jo, har utökat reseskydd hos LF. Fått 2xSEK 2 000 (SEK 10 000 är maxbelopp). Har också sett uppgiften att så länge det handlar om schablonbelopp så kan man utan problem få ersättning från flera bolag. Intressant med Mastercard, jag inväntar svar från AXA innan jag eventuellt går vidare med detta. Du får så klart gärna posta svaret från Moderna.:) Det som stör mig mest är att Swiss inte ens har ersatt enligt sitt eget regelverk, och att de inte svarar på mail.
Fick idag sms från moderna att jag får ersättning även från dem :). Vi får 700 kr per person så totalt 2800 kr i förseningsersättning. Jag har inte spenderat ett öre på mitt Mastercard till Kap Verde-resan (betalade allt med Amex) men jag tolkade alltså villkoren från försäkringen rätt: att försäkringen är giltig så länge man åker på en bonusresa.
 
Toppen