Senaste nytt

Fråga ang Kvalificeringsperiod

Så för den, som mig, som ofta har en massa extrapoäng är det bättre att spara dessa till att köpa nivåhöjande poäng och uppgraderingar istället för att boka bonusresor då?

Hej och välkommen!

Allt beror på, ibland är det bättre att spara sina poäng och boka bonusresor och ibland använda de för uppgraderingar i nivåhöjande syfte. Jag använder mina poäng för både bonusresor och uppgraderingar. För bonusresor använder jag de i kombination med SAS mastercard Flypremium, där jag har lyckats boka resor till b.la Alicante för 21000p i Plus. Detta anser jag som en riktigt bra deal, nästan oslagbart. Dessutom kan poängen användas med en Amex 2-4-1 voucher som ger dig 50% poängrabatt på bonusresor med Star Alliance (begränsningar finns). Detta gör det otroligt förmånligt att få resa och prova på kabinklasser som man annars aldrig hade testat.

Att utnyttja dina extrapoäng generellt till att köpa nivåhöjande poäng anser jag som dålig valuta för poängen. Men är du riktigt nära en ny status och har inga inbokade flygningar eller några andra sätt att få till nivåhöjande poängen så hade jag köpt nivåhöjande poäng. Att använda sina extra poäng för att uppgradera sin biljett kan vara fördelaktigt. T.ex när jag skulle åka ARN-HKG, var det lägsta budet från go-biz 9900kr dit och 4200kr hem som lägsta bud. Men med poängen är det lägsta budet ca 38000p för båda sträckorna. Vilket gör att jag får ett större värde för poängen ifall jag använder de för en potentiell uppgradering på ditresan och hemresan med cash. Självklart är detta ingen garanti för uppgradering, men en möjlighet. Du kanske märker att listan kan göras lång om hur man kan tillämpa sina poäng på bästa möjliga sätt. Du får helt enkelt kika på dina förutsättningar och ditt behov. :)

Lånar tråden för ett par korta frågor. Har sett svaret någonstans tidigare men kan inte finna det.

Förutsättningar:
Kvalificeringsperioden för Eurobonus är 1/8-31/7.
Det saknas X poäng till nästa statusnivå.
Sista flygningen, som ger 2X poäng, sker 31/7.
Poängen trillar in 2/8.

Fråga 1. Uppdateras status 2/8 eller går poängen in på nästa kvalificeringsperiod? Mitt antagande är att status uppdateras då flygningen sker inom kvalificeringsperioden.
Fråga 2. Gäller samma förutsättningar för kvalificering via flygningar som för via poäng (enl. fråga 1)?
Fråga 3. Om jag flyger 1/8 och status uppdateras 2/8, flyger jag då på den gamla statusen? Kan jag manuellt uppdatera status över disk vid incheckning den 1/8?
1. Statusen uppdateras när poängen är registrerade. Och registreringen kommer att ske på det datum du flög. Om du exempelvis flyger sista flighten för att nå EBD den 31 juli så missar du möjligheten att ge bort guldkort och beställa ur godispåsen det kvalificeringsåret.
2. Ja
3. Du flyger på gamla statusen om den nya ännu inte har triggats. Det blir nog svårt att få den manuellt uppdaterad på något sätt. Du kan ju alltid fråga men var förberedd på ett nej.

@Jönsson Om du är nära gränsen så kan du ju alltid köpa baspoäng. De bakdateras 123 dagar så triggar statusen direkt. Kostar 1 kr styck eller 10 extrapoäng styck om jag minns rätt. Det är inte billigt men om du bara är några hundra poäng ifrån så kanske det kan vara värt..

Lånar tråden lite också och vill ställa en fråga ang kvalificeringsperioden. Jag har period Nov-2018 till Oct-2019. Har nu (6 maj 2018) kommit upp till EBG. Har jag nu då ”kvalificerat” mig för nästa period (nov 19 - oct 20) som EBG status?

Om min kvalificeringsperiod tar slut 2024-01-31 och status poäng från MC premium kommer efter flera dagar i februari, vilken kvalificeringsperiod får poängen?

Toppen