Senaste nytt

Fråga ang Kvalificeringsperiod

Ja, nu blir jag lite klokare: Förutom "Räkneverket" högst upp till höger på Mina Sidor och "Aktivitetskalendern", så finns en Vågrätt Mätare. Det är alltså denna Vågräta Mätare, som visar kvalificeringsperioden, för att uppnå t.ex. EBS, EBG el EBD...Tack.
Precis den, finns en liten knapp ovanför den vågrätta linjen så du kan skifta mellan poäng och antal flighter. Går ju att kvalificera på segment istället för baspoäng om man vill.

Tack alla för att ni hjälpt till att reda ut detta för mig. Så det är alltså bara "baspoäng" som är status grundande och alla poäng som man får in på AMEX spend är poäng som används för att byta mot flygbiljetter och dylikt.
Såg att jag snart snår till min första voucher så du kommer väl dom poängen väl till hands då.

Exakt så ja. OM man inte har Amex SAS Elite där man får 20 000 baspoäng varje år eller Mastercard SAS Premium där man får 1000 baspåäng varje månad man använder kortet.. Men allt man får in via spendering blir extrapoäng.

Så det sätt man har att skaffa BASpoäng är i princip att flyga, samt att ha de dyraste korten (Amex elite och Mastercard premium). På korten kan man då dra in 20 000 + max 12 000 baspoäng om året så att ta sig till Guld blir klart enklare då.

Lånar tråden för ett par korta frågor. Har sett svaret någonstans tidigare men kan inte finna det.

Förutsättningar:
Kvalificeringsperioden för Eurobonus är 1/8-31/7.
Det saknas X poäng till nästa statusnivå.
Sista flygningen, som ger 2X poäng, sker 31/7.
Poängen trillar in 2/8.

Fråga 1. Uppdateras status 2/8 eller går poängen in på nästa kvalificeringsperiod? Mitt antagande är att status uppdateras då flygningen sker inom kvalificeringsperioden.
Fråga 2. Gäller samma förutsättningar för kvalificering via flygningar som för via poäng (enl. fråga 1)?
Fråga 3. Om jag flyger 1/8 och status uppdateras 2/8, flyger jag då på den gamla statusen? Kan jag manuellt uppdatera status över disk vid incheckning den 1/8?

SAS har ju en 3-månaders "grace" period där du behåller status. Passar perfekt om det finns efterregistreringar som behöver göras. :)

Jag lånar också tråden, hoppas att det går bra. Om jag bokar bonusresor, alltså resor som inte ger baspoäng, räknas de ändå in i antal flygresor som är nivåhöjande?

Det beror på om man tycker status är viktigt. Om man flyger lite är det ofta förmånligt att i vart fall lägga minimibudet för Plusgradeuppgradering. Huruvida status är bättre eller mer värdefullt än bonusresor, det kan bara du själv avgöra.

Toppen