Senaste nytt

Fråga ang Kvalificeringsperiod

Christian_W

Medlem
Hur funkar det med Kvalificeringsperioden på SAS Eurobonus egentligen?
Jag har ganska så nyligen börjat med att samla poäng men varit medlem sedan 2014.
När jag kollar på min profil så står det så här.

Kvalificeringsperiod : Jul 1, 2018 - Jun 30, 2019
Medlem sedan: Juli 2014

Just I detta nu har jag 32235 poäng intjänade och flera på väg genom AMEX och kommande resa.
Är det efter Jun 30 2019 som min Euro Bonus nivå justeras mot intjänade poäng eller hur/när byter man nivå. För om jag förstår allt rätt så ger 30000p EBS
Förstår att den här frågan har varit upp i forumet flera gånger när nya medlemmar hittar hit men hoppas att någon Eurobonus expert kan bistå med svar alla fall.
 

TomJ

Medlem
Det betyder att BASPOÄNG nollställs den 1 juli varje år för dig. Så ska du tjäna ihop till en högre nivå så måste det göras inom perioden du skriver.

Extrapoäng däremot används för att spendera på flyg osv.

När du flyger med SAS eller andra star alliance bolag tjänar du alltså båda typerna av poäng. Tjänar du 3000 poäng får du in 3000 extrapoäng att spendera. Men du får även 3000 baspoäng som är grunden för att bli silver/guld. Dessa nollställs varje år så även om du har 32000 poäng på ditt konto så betyder det inte att du blir silver.

Om du inte redan har det så registrera dig på hemsidan så du får inloggning, då kan man se hur många baspoäng (eller statusgrundande poäng) du har för tillfället. Just nu för det vara 0 eftersom du precis trillat över gränsen.
 

palmen

Moderator
Så fort du når 20k baspoäng når du silver och status ändras direkt.
Poäng du får in från spendering på Amex är dock inte baspoäng och räknas inte mot status.

Man får kvalificeringsår utifrån den månad man anmäler sig.
 

jumbooze

Medlem
Hej,
Om du har 30000+ poäng idag så bör det väl redan stå silver i appen/på hemsidan?

Tänk bara på att du skiljer på totala poäng saldot och de statusgrundande för perioden

( eller som man skrev innan så har du ju nu i månadsskiftet börjat på ny statuskula för nästa period )
 

TomJ

Medlem
Så fort du når 20k baspoäng når du silver och status ändras direkt.
Poäng du får in från spendering på Amex är dock inte baspoäng och räknas inte mot status.

Man får kvalificeringsår utifrån den månad man anmäler sig.


Och med "direkt" i den här världen menas direkt när poängen trillar in vilket kan ta ett antal dagar/veckor ibland :)
 

STO-ARN

Medlem
Kruxet är ju att på Eurobonussaldot står ju bara XX.XXX antal poäng.
Det finns ingen uppdelning på antal Baspoäng, resp. Extrapoäng, som total.
Annat än delsummor i "Aktivitetskalendern" men där finns ju inget "Räkneverk"...
 

agehall

Medlem
Kruxet är ju att på Eurobonussaldot står ju bara XX.XXX antal poäng.
Det finns ingen uppdelning på antal Baspoäng, resp. Extrapoäng, som total.
Annat än delsummor i "Aktivitetskalendern" men där finns ju inget "Räkneverk"...
Du får titta på mätaren. Den visar hur många baspoäng du tjänat innevarande period.
 

STO-ARN

Medlem
Du får titta på mätaren. Den visar hur många baspoäng du tjänat innevarande period.
Den enda "Totalmätare" som finns på Eurobonussidan är ju en kombination av Extrapoäng (t.ex. kreditkortsintjäning) och Baspoäng (Flygintjäning).
Och denna "Totalmätare" sträcker väl sig över/bortom 12 månadersperioden och minskar först när man tagit ut Awardbiljetter el. uppgraderat sig mot poäng....
 

agehall

Medlem
Den enda "Totalmätare" som finns på Eurobonussidan är ju en kombination av Extrapoäng (t.ex. kreditkortsintjäning) och Baspoäng (Flygintjäning).
Och denna "Totalmätare" sträcker väl sig över/bortom 12 månadersperioden och minskar först när man tagit ut Awardbiljetter el. uppgraderat sig mot poäng....
Eh, nej. Det finns en mätare på "Mina sidor" eller vad länken heter som visar hur många baspoäng du dragit in och var du är i relation till EBS/EBG/EBD.
 

STO-ARN

Medlem
Eh, nej. Det finns en mätare på "Mina sidor" eller vad länken heter som visar hur många baspoäng du dragit in och var du är i relation till EBS/EBG/EBD.
Ja, nu blir jag lite klokare: Förutom "Räkneverket" högst upp till höger på Mina Sidor och "Aktivitetskalendern", så finns en Vågrätt Mätare. Det är alltså denna Vågräta Mätare, som visar kvalificeringsperioden, för att uppnå t.ex. EBS, EBG el EBD...Tack.
 
Toppen