Sådärja, kommer att flytta strax till Sverige

Jag är finsk och aldrig tidigare bott i Sverige, tidigare varit aktiv på BC men efter Covid så har jag varit passiv här pga nästan noll SAS-relaterade resor så det minskade flygmönstret har mestadels bestått av finnair och jag därmed hängt på flyertalk för den delen.
Jag kommer ihåg att det finns en massa olika trådar om Amex hit och Betalo dit osv., men det är helt enkelt för svårt att hänga med och mycket har ändrat under tiden, så jag tänkte be er kolleger om lite hjälp att sammanställa bästa kortalternativ.
Nuläget:
-Finnair Plat (behåller nivån)
-SAS Guld (ska behålla nivån)
-Hilton Diamond (behåller)
-IHG Diamond (behåller)
-Aktia Finnair Visa (ger 3p per €), behåller
Intresserad av:
-Amex. Men vilket kort? Kreditkortspend kring 30.000kr/månad, delvis på Finnair Visa, men beroende på optimering. Hade tidigare Amex plat i Finland men det kortet är betydligt sämre än svenska amex vad jag uppfattat.
-Mastercard? Kopplingar till SAS?
-Andra kreditkort som har bra koppling?
-Revolut, Betalo och dylika sceme som jag hört om men har noll koll?
-COOP osv vad jag minns talats om, för handel osv?
-SJ, jag kommer att åka tåg en del?
-Nordic Choice, Scandic, Elite, Radisson mm.? Jag hade tidigare använt dem och statusmatchat till svart på vardera tror jag nån gång i tiderna...vilka är de bästa map bonus/elitförmåner/kvalitet/prismässigt?
-hyrbilar tror jag ej kommer att använda mycket av. Har dock Hertz president och Sixt platinum tro...
-andra kort eller program jag missat eller bra att kolla?
Kommer att resa en hel del med SAS, bo på hotell och spendera säg 30.000kr per månad, typ. Jag föredrar att hyra boende genom
rentola.no Arlanda som hub.
Tackar ödmjukt för hjälpen

go BC go! Det gäller att Go (hoppas ej Go Smart

för SAS del) för min del fortsättningsvis!