Senaste nytt

Flyttar till Sverige - vilka kort att välja?

Mr Basic

Medlem
Amex signup ger Amex poäng eller eurobonuspoäng?
Amex ger MR, som kan växlas till EB poäng. Men kursen är usel. Jag tycker inte Amex är bra för poängsamling, inte till SAS i alla fall.
Kanske övertydligt (av mig) men det gäller att skilja på SAS-brandade Amex-kort och ”vanliga” Amex-kort (Gold, Platinum osv.).
SAS Amex-kort ger bra intjäning till Eurobonus samt 2-4-1 voucher(s) mm.
Amex ”vanliga” kort ger MR med usel växlingskurs till Eurobonus men andra förmåner.
 

palmen

Moderator
Är Radisson helt gone in the wind?
Jag var på högsta nivå länge sen men lämnade programmet då det blev sämre och sämre. Dålig koll men känns som det är uselt även idag, om man ser på hur lite det skriva om det…

Elite? Värre än Scandic? Scandic började jag dumpa på senare år då de gick ner på kvalitet pr efter år. Dock har de börjat bättra i Finland avsevärt, många olika nya ställen här, kanske bättre outlook även i Sverige, eller?

Statusmatch skulle inte skada…minns någr har fått match på sistone genom att skriva å argumentera skilt
Radisson har försämrat en hel del på sistone och Scandic har väl inte varit bra på ett tag, men de är väl ändå ok mig veterligen.
Det viktiga är väl att titta på täckningen av hotell på de ställen man kommer att bo på hotell och välja kedja därifrån, men jag vidhåller att det är lätast att få status hos Nordic Choice och deras program är helt ok.
 

intuition

Medlem
Med tanke på att du behåller Hilton och IHG status, som inte har mycket hotell här, kan Nordic Choice vara ett bra komplement om du reser i norden. Då blir det kredit-kortet intressant, inte för att ha mycket spend på men för att få de kvalificerande nätterna. Speciellt om du lyckas få guld i en kampanj.

Insåg precis att du skrev att du behåller Aktia. Då gissar jag att definitivt all €-spend går den vägen, och kanske lite till. Och att du har det för AY+ poäng.

SAS mastercard låter som rätt val för resten av spenden. Vanligt eller premium beroende på hur mycket spend som är kvar. SAS-spend bör definitivt gå på SAS MC kortet.


SJ prio ska du skaffa, men strunta helt i SJs kreditkort. Det är meningslöst i sammanhanget. Följ däremot SJ-tråden, det dyker upp en del kampanjer med i stort sett gratis poäng.
 

FFlash

Medlem
Kanske övertydligt (av mig) men det gäller att skilja på SAS-brandade Amex-kort och ”vanliga” Amex-kort (Gold, Platinum osv.).
SAS Amex-kort ger bra intjäning till Eurobonus samt 2-4-1 voucher(s) mm.
Amex ”vanliga” kort ger MR med usel växlingskurs till Eurobonus men andra förmåner.
Tack, tydligt :) precis vad jag ville förstå.
Ingår i SAS Amex även lounge fördelar såsom Pontus etc, precis som vanliga Amex plat? Eller är SAS Amex bara för eurobonuspoäng och 2-4-1
 

FFlash

Medlem
Radisson har försämrat en hel del på sistone och Scandic har väl inte varit bra på ett tag, men de är väl ändå ok mig veterligen.
Det viktiga är väl att titta på täckningen av hotell på de ställen man kommer att bo på hotell och välja kedja därifrån, men jag vidhåller att det är lätast att få status hos Nordic Choice och deras program är helt ok.

Gissade rätt :) angående Radisson

Som tips mtp Scandic kan jag nämna att det finns en sweetspot med de som har ströpoäng hos finnair: det går att köpa nattvoucher på ”bara” ~70€+1000p AY-poäng. Fördelen här är att man kan boka natt på förhand med koden VOY som är fullt avbokningsbar och tillgängligheten med koden är bra OCH koden funkar även vardagar även om villkoren talar om veckoslut :)
Jag använder denna sweetspot ofta på de bättre Scandic som typ säljer rum på 200€ kring!
Testa och kolla bara, kanske ni blir positivt överraskade :)
 

FFlash

Medlem
Med tanke på att du behåller Hilton och IHG status, som inte har mycket hotell här, kan Nordic Choice vara ett bra komplement om du reser i norden. Då blir det kredit-kortet intressant, inte för att ha mycket spend på men för att få de kvalificerande nätterna. Speciellt om du lyckas få guld i en kampanj.

Insåg precis att du skrev att du behåller Aktia. Då gissar jag att definitivt all €-spend går den vägen, och kanske lite till. Och att du har det för AY+ poäng.

SAS mastercard låter som rätt val för resten av spenden. Vanligt eller premium beroende på hur mycket spend som är kvar. SAS-spend bör definitivt gå på SAS MC kortet.


SJ prio ska du skaffa, men strunta helt i SJs kreditkort. Det är meningslöst i sammanhanget. Följ däremot SJ-tråden, det dyker upp en del kampanjer med i stort sett gratis poäng.

Jag tror Aktia Finnair Visa spend går ner i takt med mitt resemönster från AY till SK…men behåller kortet ändå för att det är Visa samt ger öndå hyfsad bra poäng hos AY (inget annat, och vem vet om framtid)
 

FFlash

Medlem
Nu har jag läst om MC Flypremium och det är första kortet jag måste skaffa iaf. Återstår studera Amex där det finns en jäkla massa trådar huh.
Har även skickat statusmatch mot Hilton&IHG till NC via deras kontakt form. Uppdaterar här hur det gick.

Vae hittar man bäst insighter om Coop/andra som genererar bonus?
 

intuition

Medlem
Coop-tråden gömmer sig under SAS i forumet, det är lite lurigt men visar att de flesta ser coop bara utifrån eurobonus.
 
Toppen