Senaste nytt

Flyttar till Sverige - vilka kort att välja?

FFlash

Medlem
Sådärja, kommer att flytta strax till Sverige :)
Jag är finsk och aldrig tidigare bott i Sverige, tidigare varit aktiv på BC men efter Covid så har jag varit passiv här pga nästan noll SAS-relaterade resor så det minskade flygmönstret har mestadels bestått av finnair och jag därmed hängt på flyertalk för den delen.

Jag kommer ihåg att det finns en massa olika trådar om Amex hit och Betalo dit osv., men det är helt enkelt för svårt att hänga med och mycket har ändrat under tiden, så jag tänkte be er kolleger om lite hjälp att sammanställa bästa kortalternativ.

Nuläget:
-Finnair Plat (behåller nivån)
-SAS Guld (ska behålla nivån)
-Hilton Diamond (behåller)
-IHG Diamond (behåller)
-Aktia Finnair Visa (ger 3p per €), behåller

Intresserad av:
-Amex. Men vilket kort? Kreditkortspend kring 30.000kr/månad, delvis på Finnair Visa, men beroende på optimering. Hade tidigare Amex plat i Finland men det kortet är betydligt sämre än svenska amex vad jag uppfattat.
-Mastercard? Kopplingar till SAS?
-Andra kreditkort som har bra koppling?
-Revolut, Betalo och dylika sceme som jag hört om men har noll koll?
-COOP osv vad jag minns talats om, för handel osv?
-SJ, jag kommer att åka tåg en del?
-Nordic Choice, Scandic, Elite, Radisson mm.? Jag hade tidigare använt dem och statusmatchat till svart på vardera tror jag nån gång i tiderna...vilka är de bästa map bonus/elitförmåner/kvalitet/prismässigt?
-hyrbilar tror jag ej kommer att använda mycket av. Har dock Hertz president och Sixt platinum tro...
-andra kort eller program jag missat eller bra att kolla?

Kommer att resa en hel del med SAS, bo på hotell och spendera säg 30.000kr per månad, typ. Arlanda som hub.

Tackar ödmjukt för hjälpen :)
go BC go! Det gäller att Go (hoppas ej Go Smart ;) för SAS del) för min del fortsättningsvis!
 

palmen

Moderator
Basuppsättningen med kort för de flesta är ett SAS Amex (Premium eller Elite) samt ett SAS Mastercard (De flesta har nog Premium).
Denna uppsättningen tar dig väldigt långt, men frågan är ju vad det är du vill få ut från korten.

I ditt fall skulle jag börja med SAS Mastercard Premium och skaffa det så snart som möjligt, det är "alltid" 10k signup poäng på kortet och har nog aldrig sett en kampanj så du kan skaffa det nu direkt (en del skaffar dock den billigare varianten och byter till premium senare för att få 3k+10k men känns som onödigt att gå den vägen när spenden på SAS Mastercard Premium kommer ge dig statuspoäng hos SAS också.

Vänta sedan in en signup eller inbjudningskampanj till Amex Premium. Blir du inbjuden bör du kunna få 30k poäng vid en bra kampanj, och en signup kampanj borde också vara minst lika mycket. Det bör komma en sådan kampanj innan sommaren gissar jag på. Använd ditt SAS MC fram till dess. När lämplig kampanj kommer skaffar du amex och se till att du spenderar 150k innan året är slut på kortet för att trigga en Amex 2-4-1 voucher.
Nästa år kan du sedan se över om du eventuellt ska uppgradera till Amex Elite om 2 vouchers är viktigt och de 20k statuspoängen man också får. Brukar komma uppgraderingskampanjer 2-3 ggr per år som då är bra att nyttja (senast var det i november).

Detta kommer vara en bra start för dig.
Sen kan man ju gå på steg två som är att skaffa något av korten Lufthansa M&M MC, Nordic Choice MC, annat kreditkort.
Utöver det bör du se över att skaffa Curve för att kunna nyttja kampanjhelger med SAS MC till max när du kan flytta transaktioner som är betalda med curve-kortet till ett annat kort du har i curve-appen (Go Back In Time, GBIT). Man har då två kort i curve registrerade och lägger spenden på det andra kortet än sas mc och flyttar sedan till sas mc när det är kampanj.

Nordic Choice är bra som hotellprogram inom Norden, mycket kampanjer och finns en hel del matnyttjt att läsa om detta i delforumet här.
Handla mat på coop kan ge dig flertalet eurobonus framöver då du kan växla coop poäng till eurobonus.

Revolut var bra förut, nu är det mer begränsat men det är fördelaktigt om man vill ta ut pengar i utlandet med minimalt påslag på kursen (curve löser också detta). Annars är inte Revolut något måste längre.

Betala räkningar på Billhop/Betalo är bra för att bygga spend på Amex, men om det bara är för att få poäng så är det ett relativt dyrt sätt att skaffa poängen.
 

FFlash

Medlem
Kanonstart @palmen ! Fick redan där en massa bra information.
Jag inser redan nu vilken skillnad mot Finland det finns vad gäller kortspel :)

Dröjer en stund tills jag har svensk personnummer och annat tillhörande pappersarbete innan jag kan ansöka om korten, så jag har tid att studera alternativ
 

intuition

Medlem
Välkommen till västra sidan av sjön!

Coop-kortet är bra för ett par olika saker. Först kan man tjäna hyfsat med poäng både på mat och annat. De har en del partners som kan generera poäng. https://www.coop.se/medlem/Tjana-poang-online/

Sedan brukar folk välja att växla alla sina COOP-poäng till EB-poäng, 3-4 gånger om året när det är kampanj på det. Ett annat alternativ är att växla till Nordic Choice poäng, där de räknas både mot award och nivå. Det har jag gjort i stor utsträckning, har fungerat bra för mig (men det var ett tag sedan jag såg någon poäng-kampanj på den växlingskursen.


OM du satsar på SAS EB Mastercard kan Curve vara bra, men man behöver också sätta sig och räkna på det. Dels om man vill maximera det kanske man behöver ett av de dyrare korten för att kunna flytta transaktioner i 90-120 dagar, dels behöver du fundera extra om din spend är många små transaktioner. Att göra flytta 3 månaders transaktioner som är på 300 kr var, betyder att du ska flytta 300 transaktioner på en helg. Det är inte kul i längden.
Om du satsar på curve bör du ha minst ett, gärna två debit-kort också. Du behöver nämligen någonstans att lagra transaktionerna mellan gångerna. Om du inte sprider ut det, så kommer ett enda kort att drabbas av 300 krediteringar på en helg, förr eller senare ogillar kortutgivaren det.
Curve kräver en hel del planering och medvetenhet. En mellanväg är att ha ett av de billigare curve, och bara ta ett par stora transaktioner där "på chans". Då låter man de transaktionerna gå mot ens näst-bästa kort. Dvs om det inte dyker upp en bra kampanj på SAS EB MC inom den tid man kan göra GBIT, så låter man de helt enkelt ligga kvar på det näst bästa kortet.


Det låter som att du förnyar SAS EB gold utan extra hjälp, och då kan du bortse från nivå-poäng-sidan av SAS EB mastercard. Då är den andra viktiga förmånen "Fly premium" (där du kan boka plus award men betala för go award) som kan vara väldigt bra. Där behöver du då titta dels på vilken nivå du skulle ha användning för. Men du behöver också titta på att du drar in tillräckligt med EB-poäng för att faktiskt kunna nyttja förmånen. Att få "obegränsade resor i världen" för ett rabatterat pris är ju kul, men har du bara poäng och tid att nytta det en gång om året eller värre, så är det ju inte något att sträva efter.
En mellanväg där är att satsa på obegränsat antal resor europa - där det dels inte går åt så många poäng för att nyttja förmånen, dels är lättare att hitta tillgång på platser.
 

FFlash

Medlem
Verkar som jag får studera en hel del om Coop, Betalo, Curve som är nytt för mig…

Är det nån specifik fördel med NordicChoice MC? Jag tror jag inte vill gödsla pengar på för många kort, om jag har Finnair Visa samt Amex+SAS MC…?

Förstår jag rätt om signup bonusar: SAS MC premium ger SAS poäng samt eurobonuspoäng i signup? Amex signup ger Amex poäng eller eurobonuspoäng?
 

palmen

Moderator
Är det nån specifik fördel med NordicChoice MC? Jag tror jag inte vill gödsla pengar på för många kort, om jag har Finnair Visa samt Amex+SAS MC…?
Spend på kortet ger poägn mot hotellnätter, 10k poäng är en gratisnatt på Arlanda eller andra comfort hotell. Använder man kortet varje månad får man också 2 kvalificerade stays, dvs 24 på ett år och krävs bara 30 nätter för att bli guld, dvs det klarar man enkelt på ett år. Absolut inge tkort man måste ha initialt om man inte kommer bo mycke tpå Nordic Choice.
Kortet brukar dock vara gratis första året vid kampanj och man brukar även kunan få guld direkt första året om man skaffar kortet under dessa kampanjer. Var ett tag sedan de hade kaampanj nu och tidigare år har det ofta varit en innan sommaren.
 

intuition

Medlem
NC mastercard har fördelen att det skapar nätter, dvs hjälper dig hålla status. De kör också en del trevliga kampanjer på kortet, ofta på sommaren.
Poängberäknignen på NC är lite komplex, du får poäng för rummet, nivå-bonus, webb-bokningsbonus, betala med kortet bonus. Plus kampanj då när det händer.

NC-poäng kan inte växlas till/från SAS, men du kan växla Finnair-poäng till/från NC.

NC-poäng är värdefullla om du bokar enklare rum. Är du ute efter sviter är NC-programmet inte så bra. (Fast man kan ju boka svit som revenue när det är kampanj och tjäna in poäng för diverse frinätter ;)

Själv har jag inte det kortet längre, eftersom jag nådde lifetime plat för något år sedan. jag har aldrig behövt kortets kvalificerande nätter, utan har kvalificerat på poäng. (från rum, kortet, kampanjer och växlingar)


Amex ger MR, som kan växlas till EB poäng. Men kursen är usel. Jag tycker inte Amex är bra för poängsamling, inte till SAS i alla fall. Där är det mer "lifestyle" förmånerna som kan vara intressanta. Men har du status med både finnair och SAS så behöver du inte lounge kort speciellt ofta. och då är det inte jätte mycket kvar av Amex fördelar. (arrivals loungen på Vanda är ju på väg bort om ryktet stämmer...)
 

FFlash

Medlem
Spend på kortet ger poägn mot hotellnätter, 10k poäng är en gratisnatt på Arlanda eller andra comfort hotell. Använder man kortet varje månad får man också 2 kvalificerade stays, dvs 24 på ett år och krävs bara 30 nätter för att bli guld, dvs det klarar man enkelt på ett år. Absolut inge tkort man måste ha initialt om man inte kommer bo mycke tpå Nordic Choice.
Kortet brukar dock vara gratis första året vid kampanj och man brukar även kunan få guld direkt första året om man skaffar kortet under dessa kampanjer. Var ett tag sedan de hade kaampanj nu och tidigare år har det ofta varit en innan sommaren.
Intressant! Hoppas på sådan kampanj :)

Jag hade platinum länge sen då när de hade statusmatch och gillade stort deras kvalitet/pris, men tappade kortet då jag inte hade mer än typ 10 nätter per år på den tid NC inte existerade i Finland.
 

FFlash

Medlem
Är Radisson helt gone in the wind?
Jag var på högsta nivå länge sen men lämnade programmet då det blev sämre och sämre. Dålig koll men känns som det är uselt även idag, om man ser på hur lite det skriva om det…

Elite? Värre än Scandic? Scandic började jag dumpa på senare år då de gick ner på kvalitet pr efter år. Dock har de börjat bättra i Finland avsevärt, många olika nya ställen här, kanske bättre outlook även i Sverige, eller?

Statusmatch skulle inte skada…minns någr har fått match på sistone genom att skriva å argumentera skilt
 
Toppen