Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Ja men snart är miljön på jorden räddad då tack vare denna särsvenska miljöhysteri med flyget. Perfekt om Svensson stannar hemma i sommar också med tanke på kronkurs med mera. "Det har ju blivit så dyrt i utlandet." Jag har hört fok säga detta otaliga gånger. :rolleyes:
 
Med tanke på att det knappt går att åka tåg med kort varsel längre på vissa sträckor så har antingen flygresenärerna gått dit eller så har de stannat hemma och andra har fått för sig att åka tåg. För mig som reser mycket tåg i tjänsten så har det inte sett ut så här någonsin tidigare.

Skärmdumpar nedan för bokningsdialogen Malmö-Stockholm och Göteborg Stockholm

6d72f107c3a7ab49ac408ab378e88be8.jpg


fec0df7c1b8c4aaea629e2b200d4d05a.jpg
 
Med tanke på att det knappt går att åka tåg med kort varsel längre på vissa sträckor så har antingen flygresenärerna gått dit eller så har de stannat hemma och andra har fått för sig att åka tåg. För mig som reser mycket tåg i tjänsten så har det inte sett ut så här någonsin tidigare.

Skärmdumpar nedan för bokningsdialogen Malmö-Stockholm och Göteborg Stockholm

6d72f107c3a7ab49ac408ab378e88be8.jpg


fec0df7c1b8c4aaea629e2b200d4d05a.jpg
Det har successivt ökat de senaste åren och det lär inte bli mindre belastning framöver. Tågåkandet befinner sig verkligen i en högkonjunktur.
 
Jahapp, så var data för mars i systemen. Låt oss konstatera att svenskt inrikesflyg är på gränsen till kollaps. Och att det i vart fall inte har med överflyttningseffekter att göra som Transportstyrelsen möjligtvis skulle önska.

Göteborg Landvetter, Malmö och Umeå har det enormt tufft just nu. Första kvartalet har Landvetter tappat 10 % av inrikespassagerarna, Malmö och Umeå 8 % vardera. De inrikesrutter som står sig är de som också rimligtvis kommer att finnas i framtiden, Luleå, Kiruna och Visby.

Ja, det kommer att bli mycket intressant att se hur långt ner det kommer att gå. I Umeå har det ju legat stadigt kring knappa miljonen i årstrafik rätt länge, undra om det kommer att bli lägre frekvens eller utslagning av nån aktör om det står sig på helåret.

Tyvärr betyder det väl också att framtidsplanerna på en våning till med riktiga bryggor ligger kallt till en bra tid framöver.

Själv gör jag mitt genom att arrangera några möten/konferenser på hemmaplan, nu när vi äntligen har fått nog många hotellrum. Men det gör ju bara några hundra i årstrafiken, som bäst.
 
Ja, det kommer att bli mycket intressant att se hur långt ner det kommer att gå. I Umeå har det ju legat stadigt kring knappa miljonen i årstrafik rätt länge, undra om det kommer att bli lägre frekvens eller utslagning av nån aktör om det står sig på helåret.

Tyvärr betyder det väl också att framtidsplanerna på en våning till med riktiga bryggor ligger kallt till en bra tid framöver.

Själv gör jag mitt genom att arrangera några möten/konferenser på hemmaplan, nu när vi äntligen har fått nog många hotellrum. Men det gör ju bara några hundra i årstrafiken, som bäst.

Varför ser du bevarandet av flygtrafiken som ett självändamål? Nu finns det ju flera alternativ och folk kan välja fritt. Vilket de uppenbarligen gör.
 
Varför ser du bevarandet av flygtrafiken som ett självändamål? Nu finns det ju flera alternativ och folk kan välja fritt. Vilket de uppenbarligen gör.

Jag är personligen beroende av hygglig frekvens flyg med fungerande anslutningar ut i Europa för att kunna bo kvar med mitt nuvarande jobb. Så min förhoppning är att bolaget med bra nätverk (SAS) drabbas minst och inte drar ner på antalet flyg, och kanske ett par konferenser hjälper till lite.
 
Jag är personligen beroende av hygglig frekvens flyg med fungerande anslutningar ut i Europa för att kunna bo kvar med mitt nuvarande jobb. Så min förhoppning är att bolaget med bra nätverk (SAS) drabbas minst och inte drar ner på antalet flyg, och kanske ett par konferenser hjälper till lite.

Planera noga då så folk inte kan ta tåget!
 
Man måste väl ändå säga att Umeå har väldigt många avgångar och aktörer i förhållande upptagningsområdet. Någon katastrof är det knappast om antalet avgångar minskar något.
 
Man måste väl ändå säga att Umeå har väldigt många avgångar och aktörer i förhållande upptagningsområdet. Någon katastrof är det knappast om antalet avgångar minskar något.

Ja, men alla kör ju samtidigt, så det blir 6 tidpunkter per dygn med 3 avgångar från varje aktör istället för 18 jämnt utspridda avgångar. Så från min personliga synvinkel så skulle det vara bättre att en aktör försvinner och de två kvarvarande går upp till 7-8 avgångar var utspridda över dagen.

För den delen, är inte en skarp nergång i inrikestrafiken ett utmärkt tillfälle att lägga ner Bromma?
 
Toppen