Det har successivt ökat de senaste åren och det lär inte bli mindre belastning framöver. Tågåkandet befinner sig verkligen i en högkonjunktur.Med tanke på att det knappt går att åka tåg med kort varsel längre på vissa sträckor så har antingen flygresenärerna gått dit eller så har de stannat hemma och andra har fått för sig att åka tåg. För mig som reser mycket tåg i tjänsten så har det inte sett ut så här någonsin tidigare.
Skärmdumpar nedan för bokningsdialogen Malmö-Stockholm och Göteborg Stockholm
![]()
![]()
Jahapp, så var data för mars i systemen. Låt oss konstatera att svenskt inrikesflyg är på gränsen till kollaps. Och att det i vart fall inte har med överflyttningseffekter att göra som Transportstyrelsen möjligtvis skulle önska.
Göteborg Landvetter, Malmö och Umeå har det enormt tufft just nu. Första kvartalet har Landvetter tappat 10 % av inrikespassagerarna, Malmö och Umeå 8 % vardera. De inrikesrutter som står sig är de som också rimligtvis kommer att finnas i framtiden, Luleå, Kiruna och Visby.
Ja, det kommer att bli mycket intressant att se hur långt ner det kommer att gå. I Umeå har det ju legat stadigt kring knappa miljonen i årstrafik rätt länge, undra om det kommer att bli lägre frekvens eller utslagning av nån aktör om det står sig på helåret.
Tyvärr betyder det väl också att framtidsplanerna på en våning till med riktiga bryggor ligger kallt till en bra tid framöver.
Själv gör jag mitt genom att arrangera några möten/konferenser på hemmaplan, nu när vi äntligen har fått nog många hotellrum. Men det gör ju bara några hundra i årstrafiken, som bäst.
Varför ser du bevarandet av flygtrafiken som ett självändamål? Nu finns det ju flera alternativ och folk kan välja fritt. Vilket de uppenbarligen gör.
Jag är personligen beroende av hygglig frekvens flyg med fungerande anslutningar ut i Europa för att kunna bo kvar med mitt nuvarande jobb. Så min förhoppning är att bolaget med bra nätverk (SAS) drabbas minst och inte drar ner på antalet flyg, och kanske ett par konferenser hjälper till lite.
Man måste väl ändå säga att Umeå har väldigt många avgångar och aktörer i förhållande upptagningsområdet. Någon katastrof är det knappast om antalet avgångar minskar något.