Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Största skillnaden är att det på de stora långdistansplanen så ockuperas halva planets utrymme av slöfockar sovandes i 1-2-1-konfiguration istället för att sitta knä-mot-rygg 3-4-3 från nos till svans. Detta drar upp förbrukningen per säte kraftigt i förhållande till de kortdistansplan som fylls med 3-3 seating.

Mycket intressanta tankar från forskarna.;)

Jag kommer osökt att tänka på den gamla goda Il-14-tiden med sju mellanlandningar Moskva-Vladivostok och hur mycket sämre det blev med Tu-104 där detta minskades till två och dessutom med avsevärt högre fart.

Också intressant med tankar på lägre flyghöjd när så högt som möjligt är det som ger lägre förbrukning (en viktig anledning till att redan de Havilland Comet 1 marschade på FL400 och nya maskiner idag klarar FL420-430 som ceiling). Även B737NG kan ju nå FL410 (vilket var en av förbättringarna mot 737 Classic).

Om jag förstår deras tankegångar rätt skall alltså Sverige satsa på två saker:

1. Narrowbodies med extra mellanlandningar
2. Lägre marschhöjd

Med tanke på allt extra bränsle som krävs för en mellanlandning vågar jag påstå utan minsta tvivel att totalförbrukningen ökar den vägen jämfört med att stanna på marschhöjd och flyga direkt. Motorerna drar ju betydligt mer bränsle på låg höjd.

Det stämmer inte heller att en narrowbody drar "40% mindre" bränsle än en widebody av motsvarande generation - däremot finns det vissa case där den förstnämnda är mer ekonomisk och det gäller kortdistansflygningar men då inte så mycket p.g.a den enda mittgången utan p.g.a lägre vikt. Detta är dock en anledning till att Boeing arbetar på NMA/797 och Frigate håller på med Ecojet/Freejet - alltså ett mellanting mellan narrowbody och widebody. I princip det segment som från början kallades "airbus" och som även var anledningen till att det blev namnet på en viss tillverkare då deras första A300 var avsedd för just detta.

Narrowbodyn är mer ekonomisk på kortare flygningar med färre passagerare men om man har t.ex 350 som skall flygas från A till B är det totalt överlägset att lasta in dessa i EN maskin snarare än TVÅ.

När det gäller räckvidd har Qantas en challenge på den fronten som Airbus och Boeing arbetar på. De vill har ultra long range OCH hög lastkapacitet samtidigt och sådant kan man klara med effektiva motorer etc. Man kan generellt säga att direktflygning är mer ekonomiskt än mellanlandning när det ligger inom ramen för vad maskinen klarar med "normal last" men att specialåtgärder för att krama ur mer (reducerat sätesantal för att kunna ta mer bränsle, lägre lastkapacitet etc) kan ändra bilden.

Om det t.ex krävs 200 stolar för att öka räckvidden hos en maskin som kan ta 300 samtidigt som lastkapaciteten minskar är det absolut troligt att en mellanlandning vore mer ekonomisk eftersom det återställer antalet passagerare och allt. Däremot finns det inga fördelar med sådana landningar om maskinen INTE "tweakats" utan har paxantalet etc intakt.

Det vore helt fantastiskt vad "fel" den globala industrin har om det skulle vara så att narrowbody är det optimala på långlinjerna och att widebodies befinner sig i strykklass. Det skulle ju välta omkull all utveckling sedan Boeing tog fram 747.;)

Naturligtvis är det så att var sak har sin plats och passagerarkapaciteten styr. Behöver man 400 stolar är en widebody det givna valet. Om behovet är 150 stycken tar man narrowbodien.

Vad som är solklart är att EN maskin alltid trumfar TVÅ. Man "räddar inte miljön" genom att flyga två narrowbodies efter varandra istället för EN widebody, tvärtom.

Dock förvånar det mig inte om det plötsligt finns en svensk "narrowbodyideologi" driven av "Narrowbodiens Vänner UPA" som vill sprida detta glada evangelium över världen: TVÅ är bättre än en EN. Det mest miljövänliga som finns är två A321neo eller MC-21-300 som startar med två minuters mellanrum till destination X istället för en A350/B787 eller rent av trippelsjua. Jag antar att man inte heller skall bekymra sig om slottar och annat när denna fantastiska ideologi sprider sig över världen... (ideologin säger naturligtvis att två narrowbodies kan parkeras på samma utrymme som en B777.... forskare kan ju inte ha fel och tekniska data väger då lätt).;)

Hittade en intressant jämförelse med flygplanstyper, distans och konfiguration.

Fuel burn rates of commercial passenger... (PDF Download Available). Available from: Fuel burn rates of commercial passenger... (PDF Download Available)

.
.
As mentioned previously, there is some ambiguity concerning the most efficient aircraft for the long-haul market. An overalltrend of the long-haul fleet in Table 3 is that the medium size types such as B738, B752 and A320 show significantly lower fuel use rates than the large types such as B777. For example, if B772 flies 2500 NM with 273 seats, fuel use per S-NM is 0.0536. But with its maximum seat capacity (440 seats), the rate decreases to 0.0333,which is lower than the B738. That is, fuel efficiency of large air-craft on the long-haul routes is dependent on actual stage distance and seat configuration of aircraft.

Största skillnaden är att det på de stora långdistansplanen så ockuperas halva planets utrymme av slöfockar sovandes i 1-2-1-konfiguration istället för att sitta knä-mot-rygg 3-4-3 från nos till svans. Detta drar upp förbrukningen per säte kraftigt i förhållande till de kortdistansplan som fylls med 3-3 seating.

Det finns narrowbodies med 2 plus 2-seating i en icke oansenlig del av kabinen, antingen i form av C-stolar eller seatblockade diton. Jämförelsen är ju dock lite som att argumentera att en stadsbuss eller lokaltåg har högre kapacitet än ett fjärrtåg. Det är en viss skillnad på komfortbehov under en-tvåtimmarsflygningar och åtta timmar eller mer.

Jag vågar påstå att en narrowbody med maxad räckvidd inte kommer att ha 220-250 stolar i "inclusive tour arrangement" såvida inte varenda flygbolag blir en LCC imorgon.

Oavsett vilket kvarstår faktumet att en widebody är överlägsen narrowbodyn i det segment där den befinner sig och om "max sätesantal" blir det absolut viktigaste är 400-500 stolar inga som helst problem.

Rent generellt föreslår jag att politisk ideologi släpps när det gäller flyget och så låter man behoven hos operatör och resenärer styra kraven på maskinerna. Undantaget charterplan känner jag inte till någon långdistansmaskin som har 100% ekonomiklass rent generellt. Inte ens bakom järnridån flög man runt med sådana konfigurationer utan sådana maskiner som Il-62, Il-86 och Il-96 har haft blandade klasser. Även projekt som widebody-Tu-204 (innan Narrowbodiens Vänner UPA grep in... förlåt ironin) och An-218 samt An-318 var specade för blandade klasser.

Men det är klart, när vi låter ideologi styra snarare än verkligheten kan man ju drömma om "inclusive tour" och att alla flygplan måste proppas fulla med så mycket stolar som exit limit medger.

Jag vill inte att politiker blandar sig i säteskonfigurationen vare sig direkt eller indirekt (skatter etc) utan att flygbolagen själva får bestämma detta baserat på deras behov och kundernas (marknadens) preferenser.

Fast den rapporten jag länkade till verkar ju väldigt objektiv, bränsleeffektivaste spannet är att köra 1.500-2.500 nm, d v s mindre än halv tank i planet, med narrowbody 3-3 dense seating. Grejen är ju att ingen normal person vill resa så med 3 stopp på vägen till Hongkong.

Hittade en intressant jämförelse med flygplanstyper, distans och konfiguration.

Fuel burn rates of commercial passenger... (PDF Download Available). Available from: Fuel burn rates of commercial passenger... (PDF Download Available)

.
.
As mentioned previously, there is some ambiguity concerning the most efficient aircraft for the long-haul market. An overalltrend of the long-haul fleet in Table 3 is that the medium size types such as B738, B752 and A320 show significantly lower fuel use rates than the large types such as B777. For example, if B772 flies 2500 NM with 273 seats, fuel use per S-NM is 0.0536. But with its maximum seat capacity (440 seats), the rate decreases to 0.0333,which is lower than the B738. That is, fuel efficiency of large air-craft on the long-haul routes is dependent on actual stage distance and seat configuration of aircraft.

Det är tämligen enkelt. En långdistanswidebody är inte lika effektiv som en narrowbody om man talar om en rutt som ligger inom den sistnämndas räckvidd (som exempel är det mer ekonomiskt att sätta 200 personer i en narrowbody och flyga ARN-CPH än att sätta 250 i en långdistanswidebody samma sträcka).

Man kan också konstatera att det mest ekonomiska sättet att flyga 250 passagerare en kortare (återigen inom räckviddsgränsen) sträcka är en MC-21-400 med maximalt antal säten i kabinen.

Nya Boeing NMA/797 kommer att vara en mycket effektiv maskin på korta/medellånga rutter.

Dock måste det påpekas att om det skulle finnas en långdistans-narrowbody talar vi inte om några 250 stolar i inclusive tour-arrangemang utan snarare ett antal C-klassditon längst fram och bakom det någon variant av PE och slutligen klassiska economy. Vi talar snarare 170-180 stolar istället för 250 eller 160-164 istället för 210.

Att jämföra en narrowbody med ren economy-konfig med en långdistans-widebody med tre eller fyra klasser är ju väldigt mycket äpplen och päron. Det är olika förutsättningar och kravställningar.

Jag skulle alltså inte sitta och "problematisera" C/F och tala mig varm för all economy då jag inte ser några fördelar med att komforten i alla lägen måste vara av samma typ som i en chartermaskin.

Nu finns ju pods som potentiellt kan dubblera C-klassen med dubbelt antal säten genom att dessa stackas ovanpå varandra. Så visst kan man argumentera för ökad effektivitet men då genom sådan utveckling snarare än ideologiska vinklar som går ut på att såga C/F.

Fast den rapporten jag länkade till verkar ju väldigt objektiv, bränsleeffektivaste spannet är att köra 1.500-2.500 nm, d v s mindre än halv tank i planet, med narrowbody 3-3 dense seating. Grejen är ju att ingen normal person vill resa så med 3 stopp på vägen till Hongkong.

Det behövs ingen speciell rapport för det i sig, det är bara att ta t.ex 250 stolar och en timförbrukning på lite drygt 2,5-2,8 ton och räkna.;)

Skämt åsido - mest effektiva maskinen kommer att vara Frigate Ecojet eller Freejet då den har kort räckvidd och maxad passagerarkapacitet OCH är logisk på sådana rutter där det ligger inom den gränsen men behöver man t.ex 5000 nm eller längre blir bilden en annan.

Narrowbodies har sin givna plats i världen men att sitta och tala sig varm för dessa med argumentet att de drar så lite när man maxar kabinen med 200-250 stolar i inclusive tour-konfig luktar mer ideologi snarare än något som är baserat på de krav som långdistansflygning ställer. Man kan köra om siffrorna med en long range-konfig i narrowbodien och då blir det 170-180 stolar istället för 250 och redan där har vi då "ätit in i effektiviteten".

Vad som kommer att ske är att LCCs kan öppna upp långlinjer med narrowbodies och få hög effektivitet den vägen tack vare att den lägre förbrukningen hos PW1x00G/JM, LEAP-1, PD-14 och kommande Advance3 ökar räckvidden jämfört med PW2xxx, CFM56, PS-90A eller RB.211-535 men det innebär inte att övriga maskiner plötsligt blir irrelevanta eller bör konfigureras om med liknande seating.

Jag ser helt enkelt inget "problem" i att det finns widebodies som inte har maxat sätesantal eller att det är något som behöver "lösas" - allra minst genom politisk intervention.

Det är normalt att det finns olika komfortklasser även om det innebär mindre antal säten jämfört med exit limit.

Man kan jämföra en potentiell narrowbody med 160-180 säten (tre klasser ombord) med en widebody som har samma klassantal och 320-360 säten. Det är realistiskt. Narrowbody med 250 säten i inclusive tour-konfig vs widebody med 280 säten i tre klasser är ungefär som äpplen och päron, stadsbuss vs turistbuss, rälsbuss vs X2000 eller Smart vs Lincoln Town Car.

Att mellanlanding kan spara bränsle finns förklarat på Fuel economy in aircraft - Wikipedia

For long-haul flights, the airplane needs to carry additional fuel, leading to higher fuel consumption. Above a certain distance it becomes more fuel-efficient to make a halfway stop to refuel despite the energy losses in descent and climb. For example, a Boeing 777-300 reaches the tipping point at 3,000 nautical miles (5,600 km). It is more fuel-efficient to make a non-stop flight below this distance and to make a stop when covering a longer total distance.

Ja, det är ju just det som är den stora frågan - jag har fått för mig att det går åt en hisklig massa mer bränsle när man inte på cruise, så frågan är om det inte äter upp all besparing. Det är just därför jag skulle vilja veta vad de faktiskt har för underlag när de häver ur sig de där siffrorna. Men nu är vi inne på lite airliners.net-diskussioner som jag tycker vi kan skippa. Jag blir bara upprörd när akademiker slänger ur sig siffror som känns som att de bara är till för att lura den breda allmänheten som inte har någon uppfattning om det hela.
Du har rätt skulle jag säga, de har gjort en väldigt simpelanalys, men vad vet jag :rolleyes:

Toppen