Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Något säger mig att om flygbolagen vill ge regeringen det välförtjänta fingret i denna fråga ställer de ut "separata biljetter" som en undanmanöver (inte detsamma som att det verkligen är separata diton). D.v.s man får en biljett till valfri hubb och en annan till destinationen men som rent teknisk manöver för att kunna ta 60 kronor istället för 250 eller 400 kronor.

Rent generellt är ideologisk jakt på ett transportmedel sällan eller aldrig en bra lösning och är man ute efter att "rädda miljön" finns det andra sektorer att "jaga". Uppenbarligen råder omfattande ignorans från politiskt håll (men även inom diverse organisationer) kring vad flyget egentligen innebär och varför det används etc. Snarare blir det tydligt att detta transportmedel utsetts till "hackkyckling" p.g.a rent ideologiska fantasier (inte minst missuppfattningen att det är ett "kapitalistiskt" transportsystem vilket i sig är fullständigt befängt med tanke på den omfattande flygbaserade apparat som funnits bakom dåvarande järnridån).

Man kan ju t.ex se det på det ständiga gnällandet på Chicagokonventionen och hur hemskt det är med oskattat flygbränse utan att det nämns med ett ord att det går åt betydligt mer av den varan jämfört med ett tåg samtidigt som en liter Jet A-1 trots obeskattning kostar mer än 1 kWh el. Elkostnaden för ett tåg Stockholm-Göteborg är ungefär 5000 kronor enligt beräkningar gjorda av SJ när de mätt energiförbrukningen för X2000. Räknar man bränslet för ett genomsnittligt trafikflygplan landar vi grovt på runt tre ton beroende på typ. Det blir betydligt mer än elen till tåget samtidigt som passagerarkapaciteten är lägre. Men sådant vill man inte tala om när det klankas på flyget och ropas på beskattningar...;)

Det man kan säga om denna flygskatt är att den är väldigt bra för utländska flygplatser, framförallt sådana med stort upptagningsområde och distans där framförallt CPH är en solklar vinnare. Eftersom skatten tas ut "från Sverige" får jag intrycket att en liten tor CPH-ARN-CPH endast belastas på benet ARN-CPH men uppdatera gärna om det inte stämmer (alltså att skatten tas ut på båda hållen endast p.g.a landning på ARN).

Med lägre avgifter på CPH stärks dess position samtidigt som MMX hamnar i ett klart underläge även för de LCC-utrikesflighter som går därifrån. Med tanke på att LCC-terminalen på CPH och potentialen för vidareutveckling där känns det som att exempelvis WizzAir nog inte är särskilt svårflörtade med en liten flytt om de får en bra deal...

Man skall knappast underskatta kreativiteten som uppstår i framtiden när det gäller att öka resandet på just CPH och då även lösningar som gör att det blir där som avfärden går genom att ersätta matning medelst flyg dit med varianter som innebär tåg eller buss. Framförallt orter som idag har direktlinjer med tåg till CPH är ju potentiella kandidater för sådana lösningar och samarbetsavtal.

För egen del är det CPH som är standardflygplatsen och denna skatt cementerar detta än mer. I praktiken kan man applicera gamla Malmö Aviations slogan på den - "CPH ligger bättre till". Fortsätter de ideologiska konstruktionerna är det inte omöjligt med "flygbussar" och "flygtåg" dit, jag syftar alltså på lösningar där t.ex SAS erbjuder buss till CPH från diverse orter samt samarbete med t.ex SJ (alltså att man löser flygbiljett som innebär tåg med SK-nummer till CPH och flyg därifrån). Czech Airlines har redan kört det i flera år (man flyger längs järnvägen till Ostrava med OK-nummer).

Jag vågar ju påstå att med t.ex 400 kronor i extra skatt och hot om ytterligare höjningar kan sådana lösningar bli intressanta. Med tanke på hur SAS en gång i tiden lade upp det med sina svävare/katamaraner är det inte helt otänkbart med en "flygbuss" där man checkar in vid busstationen, bag dropar där, får boardingkort och sedan levereras väskan till planet och man går direkt till säkerhetskontrollen på CPH.

Personligen skulle jag gärna ta emot en sådan lösning, än mer om den skulle fungera med andra bolag också (alltså att flygbussen kan användas oavsett vem man skall flyga med från CPH).

I vilket fall som helst tycker jag det är bra att ideologin i praktiken hjälper CPH att stärka positionen (OSL blir också nöjda och glada). Nästan lite gulligt på ett sätt då det knappast är avsikten men så brukar det bli med rent ideologiska beslut som inte är baserade på korrekta faktabaserade avväganden.

Kan du förklara detta lite närmare?
Något raljerande i svar mot ett raljant inlägg...
Tänkte som så: kvadratmeterpriset är dyrare i London (generellt). Att betala för att ockupera en av dessa kvadratmeter under en viss tidsperiod borde därför vara högre i London mätt i reella tal, men relativt är det alltså "billigare" att ockupera en kvadratmeter på ett tåg om priset är något dyrare i London. Slår knut på mig själv för att förklara något som inte ens borde mätas i relativa tal. I yield. Till mig själv.

Det känns bra att vi är ett gäng som värnar om miljö genom att mellanlanda så ofta som möjligt.

”I debatten om flyget har det globala perspektivet glömts bort. Risken är att Sveriges bästa möjligheter att minska flygets klimatpåverkan hamnar i skuggan. Det finns nämligen mycket att göra som kan ge effekt redan på kort sikt: vi kan flyga på lägre höjd vid ogynnsamt väder och vi kan välja mindre flygplan och i stället mellanlanda, skriver fem flygforskare.

Flyger vi till Thailand med en Boeing 787–9 Dreamliner (bilden) så drar den cirka 0,3 liter per mil och passagerare. Flyger man å andra sidan i ett flygplan som är konstruerat för kortare sträckor, som till exempel A321neo, så drar det 40 procent mindre, skriver artikelförfattarna.”

Källa: Flygforskare: ”Mellanlandning kan halvera ­utsläppen från Thailandsresa” - DN.SE

Det där debattinlägget skulle jag gärna vilja se underlaget till..

Jag har väldigt svårt att tro att det blir mindre utsläpp om vi skulle frakta motsvarande antal passagerare och frakt från skandinavien till Thailand med hjälp av A321neo och en massa stop än om man kör direkt med en 787-9 eller annan longhaul-kärra.

A321neo verkar ju ha en förburkning av ca 0,022 liter per passagerarkilometer
Fuel economy in aircraft - Wikipedia
A321neo (32940liter/7400km = 4,45 liter/km -> 4,45/206 passagerare = 0,022 liter per passagerarkilometer)

Dreamliners och A350 verkar ligga på ca 0,025 liter per passagerarkilometer.
Nu kan man ju inte mäta det direkt på detta sättet då det går åt mer bränsle vid start än vid cruise. Var de får 40% ifrån låter jag vara osagt, snrare 15% bättre om man bortser från den extra mängd bränsle som går åt för att göra ett stopp på vägen.

Nu kan man ju inte mäta det direkt på detta sättet då det går åt mer bränsle vid start än vid cruise. Var de får 40% ifrån låter jag vara osagt, snrare 15% bättre om man bortser från den extra mängd bränsle som går åt för att göra ett stopp på vägen.
Ja, det är ju just det som är den stora frågan - jag har fått för mig att det går åt en hisklig massa mer bränsle när man inte på cruise, så frågan är om det inte äter upp all besparing. Det är just därför jag skulle vilja veta vad de faktiskt har för underlag när de häver ur sig de där siffrorna. Men nu är vi inne på lite airliners.net-diskussioner som jag tycker vi kan skippa. Jag blir bara upprörd när akademiker slänger ur sig siffror som känns som att de bara är till för att lura den breda allmänheten som inte har någon uppfattning om det hela.

När Singapore Airlines körde Airbus A340-500 mellan Singapore-Newark förut så sade det att halva bränslet var för att kunna bära bränslet för resan.
I så fall hade det varit kanske mer ekonomiskt av bränslesynvinkel att man mellanlandade och tankade vid varje mellanlandning?

Jag har inte tillgång till DN betalsida men av det jag läser i inlägget ovan så tycker jag att det låter väldigt märkligt.
Jag trodde också att den stora bränsleslukaren var vid starten. Dessutom så står det att man ska flyga på lägre höjd vid ogynnsamt väder. Generellt sett så vill man flyga så högt man kan för att spara bränsle. Vad man menar med ogynnsamt väder vet jag dock inte. Kan det vara att flyga mot jetströmmarna? Om dessa i så fall är mindre på lägre höjd kan det kanske vara logiskt, men samtidigt så ökar luftmotståndet som jag förstår det (det är väl därför man vill flyga högt upp) så frågan är om det inte tar ut varandra?

Med reservation för att jag inte kan läsa hela artikeln så håller jag med @agehall att det är irriterande med den här typen av påståenden när man inte redovisar vad som ligger bakom.

Sedan tror jag piloterna kan påverka detta jättemycket genom att flyga smart, dvs. utnyttja vindarna, inte hålla högre hastighet än nödvändigt mm, men det tror jag att de flesta redan gör eftersom det också är en ekonomisk fråga.

Last edited:
A321neo verkar ju ha en förburkning av ca 0,022 liter per passagerarkilometer
Fuel economy in aircraft - Wikipedia
A321neo (32940liter/7400km = 4,45 liter/km -> 4,45/206 passagerare = 0,022 liter per passagerarkilometer)

Dreamliners och A350 verkar ligga på ca 0,025 liter per passagerarkilometer.
Fast är inte siffrorna som redovisas per passagerarkm inklusive start och landning? I så fall är det ju jämförbart.

Fast är inte siffrorna som redovisas per passagerarkm inklusive start och landning? I så fall är det ju jämförbart.
Det beror ju på hur långt man flyger också för att räkna ut detta. Går ju åt betydligt mer per passagerarkilometer på Stockholm-Oslo än på Stockholm-Las Palmas (om vi förutsätter att yttre faktorer är likvärdiga) med samma plan då man har kortare cruise.
Men skulle man flyga max vad som går är det ju helt klart inlkusive start/landning för A321neo exemplet.

Toppen