Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Vet inte om/hur detta påverkar men jag har kikat lite (rätt mycket under F&F kampanjen) på CPH-MIA.

Flyger jag CPH-OSL-MIA är det billigare (ca 1000 sek per skalle) än CPH-MIA direkt.

Räknas skatter annorlunda när man lämnar skandinavien från oslo?

Vet inte om/hur detta påverkar men jag har kikat lite (rätt mycket under F&F kampanjen) på CPH-MIA.

Flyger jag CPH-OSL-MIA är det billigare (ca 1000 sek per skalle) än CPH-MIA direkt.

Räknas skatter annorlunda när man lämnar skandinavien från oslo?

Nej, det där handlar inte om skatter (och ännu mindre om den flygskatt som diskuteras i denna tråd, då den endast är aktuell för flyg från Sverige), utan istället om hur flygbiljetter prissätts. Det anses smidigare att få flyga direkt än med mellanlandningar så därför blir ofta direktalternativen dyrare.

Det känns som att diskussionen är inte riktigt ihop.
Om någon frågar bara att extra skatten påverkar flygresande eller inte, då kanske skulle många svarar ja ifall alternativ var ja eller nej.

Däremot proportion av skatten i förhållande till flygbiljetten eller totala resekostnaden spelar stor roll.
Som @Jönssons exempel, är man beredd att betala för 2.000 SEK för en T/R, så tror jag att man är beredd att betala för 2.060 SEK också utan att ställa in resan.

Eftersom skatten läggs på passagerarna i slutändan, förstår jag inte riktigt varför flygskatten skulle påverka flygbolagen?
Priselasticiteten gör att flygbolagen säljer färre biljetter (vilket också är syftet med skatten). Det kan ju vara så att skillnaden mellan 70 % och 80 % kabinfaktor är skillnaden mellan vinst och förlust, dvs det är de sista passagerarna som drar in vinsten åt flygbolaget.
Edit: missade visst att det fanns fler inlägg på nästa sida där...

Tror inte ett dugg på att flygskatten gör att folk flyger mindre. Har någon på detta forum avstått en flygresa pga flygskatten? Jag tror inte det. Att det sedan är ett tokigt påhitt som inte ger några vettiga intäkter är en annan sak.

Att sedan påstå att flygskatten var en orsak till Next Jet konkurs är ju nonsens. Next Jet har ju inte varit på grön kvist de senaste åren.

Det som har fördyrat både för turistresor och tjänsteresor är ju vår svaga krona, det kostar oss mer än flygskatten.

Tror inte ett dugg på att flygskatten gör att folk flyger mindre.
Fast det är så marknadsekonomi fungerar. Högre priser ger lägre efterfrågan. Man behöver inte tycka om att det fungerar så, men det är så det fungerar.
Diskussionen borde snarare handla om ifall efterfågeminskningen var (tillräckligt) stor eller liten.
Har någon på detta forum avstått en flygresa pga flygskatten? Jag tror inte det.
Det tror inte jag heller, men jag tror inte heller att urvalet här är riktigt representativt :)

Ur dagens DI
81B6FBE2-0E2A-4CA6-9A85-65562546EAB6.png

Fast det är så marknadsekonomi fungerar. Högre priser ger lägre efterfrågan. Man behöver inte tycka om att det fungerar så, men det är så det fungerar.
Diskussionen borde snarare handla om ifall efterfågeminskningen var (tillräckligt) stor eller liten.

Det tror inte jag heller, men jag tror inte heller att urvalet här är riktigt representativt :)
Det går bra att applicera dessa modeller på en perfekt marknad. Dessvärre råder det varken markandsekonomi eller fri konkurrens på de aktuella linjerna eftersom det i många fall handlar om upphandlad statligt trafik helt utan konkurrens.

Det går bra att applicera dessa modeller på en perfekt marknad. Dessvärre råder det varken markandsekonomi eller fri konkurrens på de aktuella linjerna eftersom det i många fall handlar om upphandlad statligt trafik helt utan konkurrens.
Det går utmärkt att applicera modellen eftersom konsumenten har valet att flyga eller inte flyga. För 100 kr kanske konsumenten köper en t/r-biljett. För 100 000 kr kanske inte. Oavsett om det är statlig upphandlad trafik utan konkurrens, eller om det finns en miljon avgångar per dag. Likväl finns det en priselasticitet.
Och självklart finns det konkurrens. I form av bussar/tåg/taxi/egen bil/hundsläde/privatjet eller vad som helst annars som transporterar någon/något.

Edit: om det inte funnits priselasticitet på Nextjets linjer så hade inte Nextjet gått i konkurs. Istället hade Nextjet förmodligen varit världens lönsammaste bolag.

Toppen