Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Eftersom skatten läggs på passagerarna i slutändan, förstår jag inte riktigt varför flygskatten skulle påverka flygbolagen?

Speciellt inte för den här typen av flyg, det tunna regionalflyget är ju redan så pass dyrt och obekvämt att ingen tar det om man inte måste, och då gör ju 60 kr extra varken från eller till. Mycket större effekt på billiga biljetter från Göteborg/Umeå/Luleå, eller billig longhaul.

Innan detta spårar ur så vill jag påminna om att politiska diskussioner och liknande får tas på andra forum.
Diskutera gärna flygskatten om sådan, men håll politiken utanför.

//Moderator

Om du köper en ToR inrikes för 2000kr, avstår du då om den kostar 2060kr? Knappast. Möjligen söker du dig till en flygplats 15 mil bort där motsvarande resa kostar 1000kr. Tyckte du att 2000kr är acceptabelt så bryr du dig knappast om ytterligare 60kr.

Tror att roten till diskussionen ligger i en allmän politisk uppfattning och i motstånd till flygskatten i synnerhet. Inte många här, inklusive mig själv, tycker väl att en höjd flygskatt är speciellt lyckat. Men att det skulle ha dessa omedelbara dramatiska konsekvenser är nog inget annat än en konstruktion i ivern att finna evidens för ens politiska åsikt.

Skattehöjningsförespråkare talar alltid om att just den höjningen som är aktuell inte påverkar. Jag gör ett nytt försök med att förklara Marknadsmekanismen i ett enkelt diagram:

DIAGRAM.PNG

Marknadens betalningsvilja ökar inte med en skattehöjning, det måste ni vara överens om eller? Det som återstår är då att utbudet minskar till det nya högre jämviktspriset nås.

Flygindustrin är ju allt annat än en perfekt marknad där pris enbart styrs av utbud och efterfrågan.

Det kan ju också vara så att i och med all annan transportmedel är miljöbeskattad idag så är priset för flyg lägre än vad den borde vara.

"Lägre än vad den borde vara". Jag undrar om miljön påverkas positivt av att dessa glesbygdsfolk tvingas ta varsin bil många mil istället för flyget?

Minns när jag var liten att min familj ofta körde 100-200 mil på semestern då flyget kostade så mycket. Knappast bra för miljön om trenden går ditåt igen.

"Lägre än vad den borde vara". Jag undrar om miljön påverkas positivt av att dessa glesbygdsfolk tvingas ta varsin bil många mil istället för flyget?

Minns när jag var liten att min familj ofta körde 100-200 mil på semestern då flyget kostade så mycket. Knappast bra för miljön om trenden går ditåt igen.

Nu var ju inte min kommentar menad som ett försvar för flygskatten, likt de flesta här tycker jag inte den är vidare bra, utan snarare mot din marknadsmodell. Om all annan transport beskattas idag så är priset på din flygbiljjet lägre än vad den borde ifall marknaden var i perfekt jämnvikt, eller?

Sedan, likt många här, tror jag också att priselasticiteten är låg för flygresor. Är man villig att betala 2000 kr så gör nog 60 kr ingen större skillnad.

Skattehöjningsförespråkare talar alltid om att just den höjningen som är aktuell inte påverkar. Jag gör ett nytt försök med att förklara Marknadsmekanismen i ett enkelt diagram:

Visa bifogad bild 75927
Marknadens betalningsvilja ökar inte med en skattehöjning, det måste ni vara överens om eller? Det som återstår är då att utbudet minskar till det nya högre jämviktspriset nås.
Absolut. Men det blir kanske lite krystat, för att inte säga fel, att i just detta fall applicera teorier om utbud och efterfrågan då skatten är konstant och oberoende av produktens pris och det nästan uteslutande finns endast en aktör på segmenten, varför konkurrens inte existerar. Passagerartransporter med flyg är generellt en imperfekt marknad. Tar man i beaktning hur litet det procentuella skattepåslaget är på dessa svindyra flygbiljetter till Norrlands inland är så lär till och med teorin arbeta till din nackdel. Hade vi diskuterat linjer med hög konkurrens och generellt låga priser så hade jag hållit med.

Skulle vara intressant att höra resonemanget, hos den kund som tidigare reste ToR mellan Vilhelmina och Stockholm för 4000-6000 per vecka, när biljettpriset höjdes med totalt 120kr per vecka. Vilka argument kunde man ha när man ansåg att man nu inte längre kunde flyga på sträckan? :)

Modellen fungerar. Du har andra transportslag som konkurrerar. Räcker med få veckopendlare som står över på dessa tunna linjer och väljer privatbil eller varför inte närmaste SAS destination om prisdifferansen ökar.

Det fina med modellen är marknadens rationalitet. Den enskilde kunden här gör troligen ett omedvetet val till skillnad från oss på BC :)

Toppen