Vet inte om/hur detta påverkar men jag har kikat lite (rätt mycket under F&F kampanjen) på CPH-MIA.
Flyger jag CPH-OSL-MIA är det billigare (ca 1000 sek per skalle) än CPH-MIA direkt.
Räknas skatter annorlunda när man lämnar skandinavien från oslo?
Priselasticiteten gör att flygbolagen säljer färre biljetter (vilket också är syftet med skatten). Det kan ju vara så att skillnaden mellan 70 % och 80 % kabinfaktor är skillnaden mellan vinst och förlust, dvs det är de sista passagerarna som drar in vinsten åt flygbolaget.Eftersom skatten läggs på passagerarna i slutändan, förstår jag inte riktigt varför flygskatten skulle påverka flygbolagen?
Fast det är så marknadsekonomi fungerar. Högre priser ger lägre efterfrågan. Man behöver inte tycka om att det fungerar så, men det är så det fungerar.Tror inte ett dugg på att flygskatten gör att folk flyger mindre.
Det tror inte jag heller, men jag tror inte heller att urvalet här är riktigt representativtHar någon på detta forum avstått en flygresa pga flygskatten? Jag tror inte det.
Det går bra att applicera dessa modeller på en perfekt marknad. Dessvärre råder det varken markandsekonomi eller fri konkurrens på de aktuella linjerna eftersom det i många fall handlar om upphandlad statligt trafik helt utan konkurrens.Fast det är så marknadsekonomi fungerar. Högre priser ger lägre efterfrågan. Man behöver inte tycka om att det fungerar så, men det är så det fungerar.
Diskussionen borde snarare handla om ifall efterfågeminskningen var (tillräckligt) stor eller liten.
Det tror inte jag heller, men jag tror inte heller att urvalet här är riktigt representativt![]()
Det går utmärkt att applicera modellen eftersom konsumenten har valet att flyga eller inte flyga. För 100 kr kanske konsumenten köper en t/r-biljett. För 100 000 kr kanske inte. Oavsett om det är statlig upphandlad trafik utan konkurrens, eller om det finns en miljon avgångar per dag. Likväl finns det en priselasticitet.Det går bra att applicera dessa modeller på en perfekt marknad. Dessvärre råder det varken markandsekonomi eller fri konkurrens på de aktuella linjerna eftersom det i många fall handlar om upphandlad statligt trafik helt utan konkurrens.
Jag såg den där också. Men som tur var så var Svantesson snabbt ute och dementerade det där. DI:s källor hade alltså fel i detta fallet.Ur dagens DI
Visa bifogad bild 75945