Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Damberg lovar: Flygskatten är kvar efter valet
Damberg tycker att Swedavia och Visit Sweden gör ett bra jobb. Fossilfritt inrikesflyg 2030 är realistiskt. Vi närmar oss ett riksdagsval och det leder till att vi kommer att få se fler MP-utspel av typen av “Swedavia ska lämna lobbyföreningen Svenskt flyg”. Dessa ska dock inte förväxlas med regeringens officiella politik som innebär att fler plan ska landa på Arlanda och andra statligt kontrollerade flygplatser.

Tyvärr är resten av artikeln endast för PLUS kunder, vilket jag inte är, någon annat som kan komplettera?

Källa: Damberg lovar: Flygskatten är kvar efter valet – Travel News

Ok, missat detta. Möjligt vi får vänta på första offret en stund till då :)

Citerar mig själv då vi högst troligt har flygskattens första offer i Nextjet. En grovt räknat dubblad förlust per biljett pga skatten blev spiken i kistan. Lite ironiskt också att Socialdemokraternas känväljare i Norrland drabbas hårdast då de i många fall nu förlorat sin enda flygförbindelse. :rolleyes:

Jag hoppas personligen att det påverkar deras röstande i kommande val :D

Det är väl ett valår vi medborgare har chansen att påverka eller hur? Jag anser att skatten är väldigt skadlig för landet och kommer fortsätta argumentera för en röst på ett alternativ som avskaffar denna.

Citerar mig själv då vi högst troligt har flygskattens första offer i Nextjet. En grovt räknat dubblad förlust per biljett pga skatten blev spiken i kistan. Lite ironiskt också att Socialdemokraternas känväljare i Norrland drabbas hårdast då de i många fall nu förlorat sin enda flygförbindelse. :rolleyes:

Jag hoppas personligen att det påverkar deras röstande i kommande val :D
Jag har som sagt väldigt svårt att se var den höga sannolikheten kommer ifrån. Nextjet har varit under konstgjord andning rätt länge. Möjligen kan skatten ha snabbat på det med någon månad, men knappast skapat problemet. Tex ifrågasatte ju revisorerna möjligheten till överlevnad i god tid innan skatten klubbades.

Däremot håller jag med om att flygskatten är väldigt dumt utformad.

Det är väl ett valår vi medborgare har chansen att påverka eller hur? Jag anser att skatten är väldigt skadlig för landet och kommer fortsätta argumentera för en röst på ett alternativ som avskaffar denna.
Det håller jag med om. Men det är alltid bättre att argumentera med argument som är baserade i fakta (även om den andra sidan i debatten inte alltid gör det...)

Fakta är att skatten utan tvivel bidrog till att investeringsviljan försvann till en nyemission. Därav konkurs.

Väntar nu in första Long haul offret

Förmodlingen kommer inte väljarna i Norrlands inland drabbas alls eftersom linjerna har statligt stöd och kommer att gå ut på upphandling. Kanske får man det till och med bättre.

Ett problem med många av dessa glesbygdslinjer är att de som bor på orten inte alltid flyger från sin lokala flygplats. De tar hellre bilen till en större flygplats där priserna är lägre.

Att nextjet kursar har knappast något med flygskatterna att göra. De har varit en lång process och man har bara lyckats flytta fram det oundvikliga. Redan 2015 hade man stora ekonomiska problem och ägarna var tvungna att skjuta till kapital. Man förlorade till och med sin licens från transportstyrelsen och hela flottan var leasad så man kunde inte sälja några kärror. Fram till nu har man alltså levt på övertid. Vilka som än tar över sträckorna så kan det i alla fall knappast bli sämre.

Eftersom skatten läggs på passagerarna i slutändan, förstår jag inte riktigt varför flygskatten skulle påverka flygbolagen?

Flygskatten är:
60 SEK för resorna inom Sverige, till Norden och Europa
250 SEK för resorna som är mellanlånga (bl a USA och Kanada, även Ryssland hamnar i den kategorien)
400 SEK för övriga världen

Lag (2017:1200) om skatt på flygresor Svensk författningssamling 2017:2017:1200 - Riksdagen

Eftersom alla köper inte kampanjbiljett som kostar 50 SEK per flight utan det är mycket mer än så, därför det är marginell effekt (eller nästan obefintligt).
Speciellt för dem som reser långt då förhållandet till totala resekostnaden är väldigt liten.

Det är inte skatten i sig som är dumt, utan skälet en del politikerna påstår är dumt.
Ingen tror på seriöst att 60-400 SEK per resa skulle påverka miljön på riktigt?
Skatten är för att fylla på statskassan, inte för miljön.

Inte drabbas säger du. Hur många avgångar är det idag då?

Flygskatten påverkar investeringsviljan och marginalerna då prissättningen är dynamisk efter efterfrågan. Den påverkar därför flygbolagen i varierande grad. Att påstå något annat är bara löjligt.

Toppen