Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Dr. Miles

Expert
Ska det tolkas som att man vid en longhaul-resa bör sträva efter flygbyte strax utanför Sverige, typ Köpenhamn eller Frankfurt?
Det spelar ingen roll var du byter.
Så länge din destination eller första stopover (stannar mer än 24 timmar) staden är land A, får du betala flygskatt för Sverige-land A.
 

maswan

Medlem
Ska det tolkas som att man vid en longhaul-resa bör sträva efter flygbyte strax utanför Sverige, typ Köpenhamn eller Frankfurt?

Vill du undvika skatten så behöver du starta hela flygresan utanför Sverige. Om det nu betyder tåg till Kastrup, ta färjan till Helsingfors, eller 1-2 hotellnätter i Frankfurt för att påbörja en ny flygresa där. Byten gör ingen skillnad, det är en skatt för alla som startar sin resa i Sverige, beräknat på slutdestination.

Hm. En fråga där jag inte vet svaret, trots att jag har läst texten i sin helhet, om man reser jorden runt med varje individuellt stopp kortare än 24h, blir det en inrikesresa eftersom destinationen är Sverige?
 

mha321

Medlem
Det spelar ingen roll var du byter.
Så länge din destination eller första stopover (stannar mer än 24 timmar) staden är land A, får du betala flygskatt för Sverige-land A.
Det borde väl funka med separata biljetter? Alltså tex en t/r till Frankfurt från Stockholm, och sedan en t/r longhaul from Frankfurt. Är de på olika biljetter så kan det knappast bli mer än Europa nivå på svenska flygskatten väl?

Däremot är det absolut inte något jag skulle rekommendera för att undvika skatten. Så hög är den inte i förhållande till risken med separata biljetter.
 

Dr. Miles

Expert
Det borde väl funka med separata biljetter? Alltså tex en t/r till Frankfurt från Stockholm, och sedan en t/r longhaul from Frankfurt. Är de på olika biljetter så kan det knappast bli mer än Europa nivå på svenska flygskatten väl?
Precis.
Om du gör så blir skatten för Sverige-Tyskland.

Jag tvivlar dock på att det blir lönsamt att göra så för att minska betalning av svensk flygskatt.
Resorna från Tyskland tenderar att vara dyrare än från Sverige.
 
Last edited:

Routemaster

Medlem
Antalet starter och landningar på internationella och regionala flygplatser i Tyskland var år 2010 2,0 miljoner/år resp 2017 2,2 miljoner/år. Siffrorna från dfs.de.

Föreningen Svenskt Flyg hävdar att flygskatten var en viktig anledning bakom AirBerlins konkurs. Om det skulle stämma så har flygandet definitivt minskat i Tyskland pga flygskatten, främst till förmån för tåg. Men det är bara en tillfällig nedgång, redan i höst väntar man att trafiken normaliserat sig.
 
Toppen