Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

ZZZebra

Medlem
Kastrup har vissa år ökat mer % än Arlanda.

Om SAS väljer att ha många förbindelser enbart via Köpenhamn och trafiken ökar i Göteborg, Oslo, Stockholm osv, hur tror du det påverkar siffrorna för Köpenhamn?

CPH redovisar ju statistik över flygande och 25-30% är ju transit-passagerare, dvs upptagningsområdet är inte Köpenhamn med omgivningar.

Hur många alternativa sätt finns det att flyga ut i världen från Göteborg utan att passera Köpenhamn? Jag vet alternativen men ställde frågan för att illustrera transit-trafiken.

Ergo är det inte bara priset som styr. Sverige inför en skatt, kostnad runt 250-400 kronor på long haul, detta kommer kosta Sverige en massa pengar enligt dig. Helt plötsligt är det bara priset som styr.

Simpel ekonomisk teori säger att en pris- eller skattehöjning kommer att man minska efterfrågan, vare sig det gäller tobaksskatt, bensinskatt eller flygskatt. För flygbolagen så får man då antingen minska kapaciteten (utbudet) eller effektivisera och genomföra besparingar för att minska effekten av höjningen.

Jag tror att flygbolagen, främst SAS då, inte kommer förändra rutterna i större utsträckning men att det kommer att accelerera behovet av andra besparingar. Eftersom personalen är en viktig del i kostnadskalkylen så innebär det förmodligen att takten för att stationera flygplan och tillhörande personal utomlands ökar. Om det är bra eller dåligt för SE/DK/NO kan man ha olika uppfattning om. Personligen tycker jag att det kan vara trevligt att ibland få prata skandinaviska med ombordpersonalen, men gissningsvis minskar det framöver.
 

ZZZebra

Medlem
Det måste de naturligtvis göra enlig lagen.

Med att "bara halva kostnaden kan läggas på kunden" menar de nog att de måste sänka "sin del av priset" med andra halvan så att totala beloppet för kunden inte går upp mer än hälften.

För kunden bryr sig normalt inte om ifall det är fare eller skatt. De tittar på totalbeloppet.

Exakt, mha321 har helt rätt.

Det är (var i vart fall tidigare) samma förhållanden i bilbranchen. Länder med väldigt höga skatter har lägre nettopriser till bilhandlarna. Danmark vet jag var ett sådant exempel, högre priser än i Sverige ut till kund men klart lägre nettopriser än i Sverige.
 

palmen

Moderator
EWR läggs aldrig ner. HKG och ORD (med tidvis sämre beläggning) är min gissning som SAS första flytt, kanske till OSL faktiskt.
Du missade en viktig parameter som är frakt. Sas har väldigt mycket frakt från åtminstone Hong Kong och fyller upp planet med frakt istället för att maxa antal passagerare lite då och då. Varför man fortsätter flyga 2 flighter till Chicago vintertid när det är under 50% beläggning vet jag inte, men kan vara frakt som är orsaken till detta också.
 

Dr. Miles

Expert
Jag känner att vi bara upprepar våra argument hela tiden. "Golfkillen" vägrar på riktigt se speciellt Köpenhamns överlägsna upptagningsområde med bl a Hamburg där CPH känns och är attraktivt nära dem. Ett upptagningsområde som dessutom lätt kan utökas till 4,5 miljoner svenskar som bor närmare DK än ARN. Underskatta inte heller känslan att åka söderut direkt än åt fel håll vilket så klart inte alltid är korrekt men ändå fördel CPH.

De passar dessutom på att gå direkt på strupen till ARN genom att sänka feedertrafikens avgifter med 35%. Ett smart drag nu! Jag kommer återkomma i tråden då konkreta händelser inträffar framöver som visar att jag har rätt denna gång.
Men historiken av UK APD (storbritanniens flygskatt) visar att varken antalet av passagerare eller antalet av flyglinjer till/från Storbritannien har minskat.
Därför tycker jag att det är konstigt att flygskatt upp till 400 SEK ska påverka så mycket som vissa påstår här. (UK APD är avsevärt dyrare i premiumkabiner än vad svensk flygskatt ska införas.)
 
  • Gilla
Reactions: Pho

Dr. Miles

Expert
Och en annan sak.
Denna skatt handlar inte om direktflyg från Sverige, utan avresa från Sverige.
Då spelar det ingen roll om det är SAS direktflyg till Los Angeles eller till Los Angeles via Frankfurt med Lufthansa.
Man får betala 250 SEK i alla fall så länge avreseorten är Sverige.
 

flygfanten

Medlem
Men historiken av UK APD (storbritanniens flygskatt) visar att varken antalet av passagerare eller antalet av flyglinjer till/från Storbritannien har minskat.
Därför tycker jag att det är konstigt att flygskatt upp till 400 SEK ska påverka så mycket som vissa påstår här. (UK APD är avsevärt dyrare i premiumkabiner än vad svensk flygskatt ska införas.)

Fast det är väl inte så märkligt. Var skulle de vända sig som alternativ? Beroende på var du bor i Sverige har du två stora flygplatser att välja på utöver ARN (...med varierande besvär). Visst har man tunneln och möjligheten att ta sig till både Bryssel och Paris, men det är förhållandevis dyrt.

Jag tror det är svårt att jämföra Sverige på fastlandet med den brittiska ön i det hänseendet.

Tror tvärtemot att skatten kommer slå något hårdare än vad många tror, men på inget vis vara förödande annat än för bl.a. Sturup som kryllar av lågprislinjer och där enstaka hundralappar har stor betydelse för resenärerna.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Personligen tror jag att charter och sk. lågprisbolag drabbas hårdare av eventuell passagerare flykt, deras kunder är betydligt priskänsligare.
Norwegian ”hotade” med att inte starta några fler långlinjer från Sverige.
 

Dr. Miles

Expert
Fast det är väl inte så märkligt. Var skulle de vända sig som alternativ? Beroende på var du bor i Sverige har du två stora flygplatser att välja på utöver ARN (...med varierande besvär). Visst har man tunneln och möjligheten att ta sig till både Bryssel och Paris, men det är förhållandevis dyrt.

Jag tror det är svårt att jämföra Sverige på fastlandet med den brittiska ön i det hänseendet.

Tror tvärtemot att skatten kommer slå något hårdare än vad många tror, men på inget vis vara förödande annat än för bl.a. Sturup som kryllar av lågprislinjer och där enstaka hundralappar har stor betydelse för resenärerna.
Som redan påpekats, finns det inte så många som skulle ändra avreseorten till Köpenhann eller Oslo eller Helsingfors bara för att flygskatten upp till 400 kr tillkommer.
Transportkostnaden till flygplatsen på de städerna är ofta dyrare än 60/250/400 kr och tar längre tid.

Biljettpriser för avresa från Köpenhamn är ofta dyrare än från Stockholm.
Åka tåg/buss till Oslo Gardermoen eller parkera bilen runt där lär kosta mer än 400 kr.

Europaresenär lär inte märka någon rejäl prisskillnad då flygskatten är endast 60 kr.

Om någon familj åker till USA eller Thailand en gång om året så skillnaden av baspriset lär vara större än 250/400 kr beroende på när man köper biljetter.

Personligen tror jag att charter och sk. lågprisbolag drabbas hårdare av eventuell passagerare flykt, deras kunder är betydligt priskänsligare.
Norwegian ”hotade” med att inte starta några fler långlinjer från Sverige.
Det är som sagt spelar ingen roll om det är direktflyg eller via Oslo eller någon annanstans.
Så länge avreseorten är Sverige fåt man betala svensk flygskatt.
Men inte dem som börjar sin resa från något annat land men via Sverige (t ex Stockholm)
 

chazzie

Medlem
Personligen tror jag att charter och sk. lågprisbolag drabbas hårdare av eventuell passagerare flykt, deras kunder är betydligt priskänsligare.
Norwegian ”hotade” med att inte starta några fler långlinjer från Sverige.

Det är som sagt spelar ingen roll om det är direktflyg eller via Oslo eller någon annanstans.
Så länge avreseorten är Sverige fåt man betala svensk flygskatt.
Men inte dem som börjar sin resa från något annat land men via Sverige (t ex Stockholm)

Hursomhaver så tror jag nog att åtminstone initialt kan lågprisbolagen känna av detta, de är mer priskänsliga, men eftersom resan blir dyrare oavsett hur man åker så är alternativet att ta bilen/tåget/bussen till en annan avreseort utom rikets gränser vilket inte är möjligt för alla på ett praktiskt sätt. När väl priserna satt sig så glömmer folk snabbt, så att Bangkok-resan utan bagage med Norwegian nu kostar 3400 istället för 3000 blir det nya normala och kriget om att "de är så billiga och bra" kan fortsätta i vanlig ordning.

Jag tror där det kommer att märkas mest är på tjänsteresandet i form av nyetableringar/expansioner som inte blir av om det blir dyrare att välja Sverige som bas, jag kan gå till mig själv personligen och säga att jag kommer inte att resa mindre bara för att det kostar mellan 60 och 400kr mer, en långresa kan man lätt lägga 25-50000kr på så +400 på det är ingen summa i sammanhanget, men jag är ändå sur att jag inte betalar direkt till miljöfrämjande avgifter för flyget/transportsektorn.
 

mha321

Medlem
Det kan säkert också märkas en del på inrikes. Visserligen är avgiften betydligt lägre där, men det är ännu en ökad kostnad för pendlande. Den officiella tanken är väl att man ska ta tåget istället men framförallt på de lite längre sträckorna blir ju kostnaden där ändå mycket högre än att flyga (särskilt när tiden räknas in), så det blir nog som sagt väldigt liten styrande effekt utan bara en ren kostnadsökning.
 
Toppen