Kastrup har vissa år ökat mer % än Arlanda.
Om SAS väljer att ha många förbindelser enbart via Köpenhamn och trafiken ökar i Göteborg, Oslo, Stockholm osv, hur tror du det påverkar siffrorna för Köpenhamn?
CPH redovisar ju statistik över flygande och 25-30% är ju transit-passagerare, dvs upptagningsområdet är inte Köpenhamn med omgivningar.
Hur många alternativa sätt finns det att flyga ut i världen från Göteborg utan att passera Köpenhamn? Jag vet alternativen men ställde frågan för att illustrera transit-trafiken.
Ergo är det inte bara priset som styr. Sverige inför en skatt, kostnad runt 250-400 kronor på long haul, detta kommer kosta Sverige en massa pengar enligt dig. Helt plötsligt är det bara priset som styr.
Simpel ekonomisk teori säger att en pris- eller skattehöjning kommer att man minska efterfrågan, vare sig det gäller tobaksskatt, bensinskatt eller flygskatt. För flygbolagen så får man då antingen minska kapaciteten (utbudet) eller effektivisera och genomföra besparingar för att minska effekten av höjningen.
Jag tror att flygbolagen, främst SAS då, inte kommer förändra rutterna i större utsträckning men att det kommer att accelerera behovet av andra besparingar. Eftersom personalen är en viktig del i kostnadskalkylen så innebär det förmodligen att takten för att stationera flygplan och tillhörande personal utomlands ökar. Om det är bra eller dåligt för SE/DK/NO kan man ha olika uppfattning om. Personligen tycker jag att det kan vara trevligt att ibland få prata skandinaviska med ombordpersonalen, men gissningsvis minskar det framöver.