Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

M.K

Medlem
Så det är tre flygbolag som konkurrerar på sträckan till Umeå förutom billigare andra alternativ som tåg och kanske buss. Dessutom ett mindre upptagningsområde nu med ny flygkonkurrens.

Det kan bli en intressant destination att följa framöver med andra ord!
 

Jönsson

Medlem
Intressant, tack för länkarna! Ytterligare en destination där Norwegian kanske försvinner och lämnar SAS ensamma då.

Menar inte att vara fördomsfull men tror deras kundgrupp trots allt i större grad accepterar en restid på drygt sex timmar för att spara några kronor extra nu när gapet ökat minst 120 sek på en t&r.

Flygskatten slår helt klart mot både svensk ekonomi och infrastruktur.
Tåget är dock oftast dyrare än flyget på destinationen. Har kanske mer att göra med bekvämlighet med resa från centrum till centrum samt pendlare som löser årskort på SJ, vilket spar många tusentals kronor per år.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Jönsson

Medlem
Så det är tre flygbolag som konkurrerar på sträckan till Umeå förutom billigare andra alternativ som tåg och kanske buss?

Det kan bli en intressant destination att följa framöver med andra ord!
Japp det är en enorm konkurrens på flyget i Västerbotten. Fyra flygbolag på fyra flygplatser inom tio mils radie från Umeå och tre flygbolag på Umeå flygplats.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Agö

Medlem
Så det är tre flygbolag som konkurrerar på sträckan till Umeå förutom billigare andra alternativ som tåg och kanske buss?

Det kan bli en intressant destination att följa framöver med andra ord!
Ja, överkapacitet som heter duga naturligtvis. När SJ då lägger till en ytterligare avgång slår det förstås direkt mot p2p-trafiken som t.ex. BRA bedriver.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: http://www.businessclass.se/forum/t...go-biljetter-med-96.94601/page-55#post-747384

Att norska regeringen vill höja flygskatten till 200 kr på längre resor, sätter jag inte en bonuspoäng på att det är bra för Arlanda. Den svenska flygskatten är en fast kostnad på 60 kronor per resa för inrikesflyg och flyg inom EU. 250 eller 400 kronor för längre resor. Dvs dubbelt så mycket som den norska.
Fast det är bättre för Arlanda att Oslo har skatt på 200 än ingen alls. Alla höjningar i närområdet gynnar indirekt Arlanda.
Fast problemet är inte konkurrans utan de börjar att kopiera varandra så att fler och fler flygplatser/land börjar att ta betalt för diverse skatter/avgifter.
Jag tror att det är sådan effekt vi ser nu.
 
SJ går ju aggressivt även på Stockholm-Malmö-Köpenhamn med fler avgångar från och med 2019.

Fler snabbtåg mellan Malmö och Stockholm nästa år – en storsatsning i regionen - HD

Underbar tidning med sina betalväggar. Är detta en lätt rewritad pressrelease från SJ som man försöker tjäna pengar på eller är det originaljournalistik?

Fler avgångar till Köpenhamn är bra eftersom det gynnar "Kastrup - Malmö Airport". För min del är CPH den "lokala" flygplatsen i Malmö.
 

danielhog

Medlem
Måste säga att även om jag personligen gärna hade sluppit flygskatt så kan det nog kanske vara nödvändigt. Med tanke på klimatpåverkan så är det faktiskt ofattbart billigt att flyga exempelvis GOT-ARN. Tiden för skattebefrielse för flyget börjar nog passera bäst-före-datum och fler europeiska länder lär göra samma sak inom de närmaste åren.
 
Toppen