Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Vanlig go sänks ju med ca 50% också, rätt stor minskning kan jag tycka på longhaul.

Glömde en sak i mitt tidigare citat.
Per idag så är det väl 250 resp. 500 för eco inrikes.
Så är det någon nyhet för de som flyger inom Skandinavien?
Anpassar man poängsystemet på longhaul till samma som man använder på inrikesflygen?

Tror norrmännen försökt med detta tidigare, men det har alltid fallit med svårigheten att korrekt värdera en bonuspoäng. Borde skapas en tråd om detta kanske då vi går off-topic. När presenteras deras höstbudget så kanske vi finner lite intressant?

Edit: hittade, budgeten kommer nästa måndag. Ska lägga in en påminnelse så ser vi om de gick vidare denna gång.

Lovade återkomma. Sett norska statsbudgeten läggas fram nu samt snabbt gått igenom dokumentationen utan att hitta något om skatt på bonuspoäng. Däremot differentierad flygskatt där skatten sänks något inom Europa men höjs till 200:- på längre resor. Bra för Arlanda.

Slut på Off-topic.

Att norska regeringen vill höja flygskatten till 200 kr på längre resor, sätter jag inte en bonuspoäng på att det är bra för Arlanda. Den svenska flygskatten är en fast kostnad på 60 kronor per resa för inrikesflyg och flyg inom EU. 250 eller 400 kronor för längre resor. Dvs dubbelt så mycket som den norska.

Att norska regeringen vill höja flygskatten till 200 kr på längre resor, sätter jag inte en bonuspoäng på att det är bra för Arlanda. Den svenska flygskatten är en fast kostnad på 60 kronor per resa för inrikesflyg och flyg inom EU. 250 eller 400 kronor för längre resor. Dvs dubbelt så mycket som den norska.
Fast det är bättre för Arlanda att Oslo har skatt på 200 än ingen alls. Alla höjningar i närområdet gynnar indirekt Arlanda.

Detaljerna finns inte men på Offers and news | SAS står följande:

Visa bifogad bild 80066

2018-10-01

ADJUSTED POINTS EARNING ON GO LIGHT TICKETS
Points earning will be adjusted on Go Light tickets and on non-flexible tickets to USA and Asia in Go class. Tier qualifying flights* and tier level bonus** are not affected. The change will affect passengers booking from 1st October with departures from 1st December 2018.

* 10 one-way flights (on SAS and/or to selected destinations on Wideroe) to become a Silver member, 45 one-way flights to
become a Gold member and 90 one-way flights to become a Dimond member
** Gold & Diamond members earn 25% more Basic points on flights on SAS and Wideroe
Citerar eget inlägg för nu är texten på Offers and news | SAS uppdaterad. Tyvärr verkar det som en reducering även på kampanjer...:( Blir väldigt spännande att se intjäningen i Plus om/när nästa F&F kommer.
Screenshot_20181008-212546_Chrome.jpg

ADJUSTED POINTS EARNING
Updated 2018-10-08 (2018-10-01)

The amount of EuroBonus “Basic Points” earned on the lowest fares have been adjusted.

Less points will be earned with Go Light tickets, Youth tickets and inflexible Go tickets on intercontinental flights and on campaigns and for bookings made from 1st October with departures, in affected booking classes, from 1st December 2018.

Tier qualifying flights* and tier level bonus** are not affected.

*10 one-way flights on SAS (and/or on selected destinations on Wideroe) to become a Silver member, 45 one-way flights to become a Gold member and 90 one-way flights to become a Diamond member.

**Gold & Diamond members earn 25% more “Basic Points” on flights on SAS

Edit: tycker texten är svårtydd. Det nämns kampanjer men sedan även "i berörda bokningsklasser". Klassisk SAS-prosa med flera "och" samt många kommatecken.:oops: Får väl vänta och se resultatet, som vanligt.

Last edited:
Om man nu vill boka på SAS hemsida. Hur gör man för att välja en GO-biljett som ger 500p inom Europa? Om det finns billigare bokningsklasser tillgängliga verkar SAS bara visa dem och endast om de är slut så får jag upp ett GO alternativ som ger 500p. Nu sitter jag på mobilen så det kanske är anledningen? Det måste ju finnas alternativ så att man aktivt kan välja en högre klass.

Toppen