Jag har aldrig läst om något tillbud som beror på detta (det är här min lekmannakunskap sätts på prov), men med så många potentiella störningar per år så borde rimligtvis vi se ett antal incidenter per år.
Så av de 50 rapporterade incidenterna så var färre än 20% (dvs färre än 10) pga störningar. De övriga var brand samt att folk inte lytt kabinpersonalen. Av de färre än 10 störningarna så var alla bara misstankar, inga bekräftade fall.PED misstänks iaf ha orsakat en del saker även fast det inte lett till ngt haveri.
https://asrs.arc.nasa.gov/docs/rpsts/ped.pdf
Jag fastnade för den här beskrivingen... wtf?![]()
Landade själv vid 22-tiden och då låg det dimma över delar av inflygningsområdet. Samtliga ombord uppmanades stänga all elektronik.Jag vet precis varför man måste stänga av alla elektronik, men som jag skrev så var det perfekt sikt även på och runt själva flygplatsen. Jag såg flygplatsen under de sista 10 minutrarna av flighten och när vi landat så sken solen på flygplanen på marken. Så här såg METAR ut
- Day: 25th
- Time: 14:50 UTC
- Wind direction: 300°
- Wind speed: 8kt
- Temperature: 10°C
- Dew point: 4°C
- Pressure: 1033 hPa
- Visibility: 9999 m
Utför man verkligen utbildning med passagerare ombord? Är det ens tillåtet? Sker inte sådan utbildning dessutom till 99% i flygsimulator?Kan det handlat om en autolandning i utbildningssyfte?
På den tiden fanns väl dock inte "Flight mode" utan det var väl fullt på eller helt av som gällde på dom flesta enheter.Det är ju inte alls länge sedan som det var obligatorisk att stänga av telefon helt vid alla starter och landningar.
Utbildningen sker i simulator men piloter behöver öva för att behålla färdigheten. Det är bättre att öva i bra väder så man kan avbryta och landa ändå om behov skulle uppstå. Ja, man får öva med passagerare ombord (vore konstigt annars då det är lika säkert att göra en autolandning som en ”vanlig” ILS (kräver bara större precision och redundans på inflygningshjälpmedlen). Personligen föredrar jag detta över en pilot som inte gjort en CATIII autolandning på ett år och sedan skall göra det skarpt.Utför man verkligen utbildning med passagerare ombord? Är det ens tillåtet? Sker inte sådan utbildning dessutom till 99% i flygsimulator?