Senaste nytt

Flygplansläge ej tillräckligt vid landning i dimma

lucasd

Medlem
Det är ju mycket som, säkerhetsmässigt, kanske inte behövs vid en flight. Men mycket man gör är ju i förbyggande syfte för att minska riskerna att något händer. Ytterst sällan något händer, men när något väl händer ska det påverka så lite som möjligt.
 

fcx

Medlem
Det är ju inte alls länge sedan som det var obligatorisk att stänga av telefon helt vid alla starter och landningar.
 

Jesper O

Medlem
Jag landade med LH2432 på Landvetter i söndags kväll, bör väl ha varit cirka 3-4 timmar efter SK165. Vi blev ombedda att dubbelkolla att all elektronik var i flygplansläge p.g.a. dålig sikt vid landning, dock inga instruktioner om att stänga av helt.
 

ekf

Medlem
Det var väldigt många rapporter om rök/brand, och inte så många om störningar, även om det fanns ett gäng.

Jag fastnade för den här beskrivingen... wtf? o_O

”Radio static interference was experienced during cruise phase of flight due to a probable cause of a Portable Electronic Device (PED) not set in airplane mode. The forward flight attendant was instructed to check the cabin and verify if any first class passenger was using a PED that may have been the cause of radio static interference. The forward flight attendant refused and failed to comply with flight deck instructions.
 
PED misstänks iaf ha orsakat en del saker även fast det inte lett till ngt haveri.
https://asrs.arc.nasa.gov/docs/rpsts/ped.pdf
Så av de 50 rapporterade incidenterna så var färre än 20% (dvs färre än 10) pga störningar. De övriga var brand samt att folk inte lytt kabinpersonalen. Av de färre än 10 störningarna så var alla bara misstankar, inga bekräftade fall.

Jag personligen är ju betydligt mer orolig för de mer och mer energitäta batterierna än störningar, men det är å andra sidan en yrkesskada.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Mikael S

Medlem
Jag fastnade för den här beskrivingen... wtf? o_O

"A PED was not set in airplane mode and the contributing factors are the forward flight attendant may have had her PED not set to airplane mode or a first class passenger may have been using a PED not set to airplane mode."

Gissningsvis var det hennes egna...
 

Jönsson

Medlem
Jag vet precis varför man måste stänga av alla elektronik, men som jag skrev så var det perfekt sikt även på och runt själva flygplatsen. Jag såg flygplatsen under de sista 10 minutrarna av flighten och när vi landat så sken solen på flygplanen på marken. Så här såg METAR ut
  • Day: 25th
  • Time: 14:50 UTC
  • Wind direction: 300°
  • Wind speed: 8kt
  • Temperature: 10°C
  • Dew point: 4°C
  • Pressure: 1033 hPa
  • Visibility: 9999 m
Landade själv vid 22-tiden och då låg det dimma över delar av inflygningsområdet. Samtliga ombord uppmanades stänga all elektronik.
 

JonasK

Medlem
Kan det handlat om en autolandning i utbildningssyfte?
Utför man verkligen utbildning med passagerare ombord? Är det ens tillåtet? Sker inte sådan utbildning dessutom till 99% i flygsimulator?

Det är ju inte alls länge sedan som det var obligatorisk att stänga av telefon helt vid alla starter och landningar.
På den tiden fanns väl dock inte "Flight mode" utan det var väl fullt på eller helt av som gällde på dom flesta enheter.
 

Mr Basic

Medlem
Utför man verkligen utbildning med passagerare ombord? Är det ens tillåtet? Sker inte sådan utbildning dessutom till 99% i flygsimulator?
Utbildningen sker i simulator men piloter behöver öva för att behålla färdigheten. Det är bättre att öva i bra väder så man kan avbryta och landa ändå om behov skulle uppstå. Ja, man får öva med passagerare ombord (vore konstigt annars då det är lika säkert att göra en autolandning som en ”vanlig” ILS (kräver bara större precision och redundans på inflygningshjälpmedlen). Personligen föredrar jag detta över en pilot som inte gjort en CATIII autolandning på ett år och sedan skall göra det skarpt.
 
Toppen