Senaste nytt

Flygplansläge ej tillräckligt vid landning i dimma

lucasd

Medlem
Det kallas väl Low Visbility Landing. Som redan sagts så ska allt stängas av för att minska risken för någon störning.

Man gör på detta sätt när det är för dålig sikt för en manuell landning av piloterna. Flygplanets system läser av uppgifter som är inlagda och uppgifter som fås från marken. Inget bör ju störa detta... :)
 

Mr.cake

Medlem
Håller med, hur kan man ens störa sig på detta. Man har ju sett vissa personer som "fake" stänger sin mobil bara för att dra lite snapchats dyl exakt när man får internet...
 

Alf

Medlem
Har man låga siktvärden (RVR) som ligger under 500-350 m gör man en automatlandning. Då vill man inte riskera att någon mobiltelefon som sänder ut signaler skall störa navigeringsutrustningen. Det är himla små marginaler man jobbar med i dessa fall. Det finns massor av rapporter där man misstänker att mobiltelefoner stört navigeringssystemen under landning. Det är därför ganska korkat att nonchalera anvisningar från besättningen om att stänga av mobiltelefonen.

Det @fly4fun nämner om klart väder över Köpenhamn betyder inte att det behöver vara klart väder över flygplatsen. Kan mycket väl ligga en låg dimma över flygplatsen. I de fall är det som mest besvärligt att landa när man flyger i solsken och går in i dimma på slutet av inflygningen. Då har ögonen svårt att ställa om sej så man ser banljusen. Mycket bättre när det är mörkt, då syns banljusen tidigare. Samma dimma gör att banljusen syns dubbelt så tidigt i mörker jämfört med när man landar i dagsljus.
 
Last edited:
Det finns massor av rapporter där man misstänker att mobiltelefoner stört navigeringssystemen under landning. Det är därför ganska korkat att nonchalera anvisningar från besättningen om att stänga av mobiltelefonen
Två frågor, varför räcker det inte då att telefonerna är på flight mode?

Jag är blott en lekman och jag går kanske bort mig någonstans men du säger att det finns massor av rapporter där man misstänker att telefoner stört. Då började jag fundera hur många tillbud som skett på grund av mobiltelefoner. I snitt så är det drygt 100.000 flighter per dag i världen. Säg att antalet passagerare i snitt är 100 personer lågt räknat, det betyder 10.000.000 individer varje dag. Runt 70% av jordens befolkning har en mobiltelefon och man kan nog anta att andelen är fler av de som flyger. Räknar man in även plattor så är kanske andelen mobila enheter 1,5 per person, vilket ger 15.000.000 mobila individer som potentiellt kan störa per dygn. Så per år så är det 5.4750.000.000 gånger det potentiellt kan inträffa. Vi pratar alltså nästan 5,5 miljarder enheter per år. Jag har aldrig läst om något tillbud som beror på detta (det är här min lekmannakunskap sätts på prov), men med så många potentiella störningar per år så borde rimligtvis vi se ett antal incidenter per år.

Oavsett vad så är det alltid korkat att inte lyssna på kabinpersonalen (oavsett om det görs av tekniska orsaker eller om de vill att alla skall vara mer uppmärksamma vid landning...).
 

fly4fun

Medlem
@fly4fun nämner om klart väder över Köpenhamn betyder inte att det behöver vara klart väder över flygplatsen. Kan mycket väl ligga en låg dimma över flygplatsen. I de fall är det som mest besvärligt att landa när man flyger i solsken och går in i dimma på slutet av inflygningen. Då har ögonen svårt att ställa om sej så man ser banljusen. Mycket bättre när det är mörkt, då syns banljusen tidigare. Samma dimma gör att banljusen syns dubbelt så tidigt i mörker jämfört med när man landar i dagsljus.

Jag flög GDN-CPH i eftermiddags och personalen var väldigt noga med att alla måste stänga av all elektronik fullständigt p.g.a. dålig sikt vid landning. När vi närmade oss Köpenhamn kunde man se hela flygplatsen och staden i strålande solsken från flera mils avstånd. Samtidigt sprang flygvärdinnorna runt och kollade folks mobiler. Fattar ingenting.

Jag vet precis varför man måste stänga av alla elektronik, men som jag skrev så var det perfekt sikt även på och runt själva flygplatsen. Jag såg flygplatsen under de sista 10 minutrarna av flighten och när vi landat så sken solen på flygplanen på marken. Så här såg METAR ut
  • Day: 25th
  • Time: 14:50 UTC
  • Wind direction: 300°
  • Wind speed: 8kt
  • Temperature: 10°C
  • Dew point: 4°C
  • Pressure: 1033 hPa
  • Visibility: 9999 m
 
Last edited:

Syversen

Medlem
Två frågor, varför räcker det inte då att telefonerna är på flight mode?

Dels är det kanske för att hålla passagerarna mer alerta eftersom lägen kanske är lite mer spänt, ingen kan längre kolla film på surfplattan eller distrahera sig lika enkelt.

Dels beror det kanske också på att flightmode inte alltid är 100%-igt längre. För egen del är telefonen efter en flygning ofta ställd så att flightmode lämnar wfi och blåtand aktiverat eftersom man ofta flyger så numera, blåtand för trådlösa lurar och Wifi för att det finns på så många plan numera. Är man inte så tekniskt bevandrad har man kanske inte helt har koll på det.

Man får väl anta att detta inte påbjuds speciellt lättvinnligt utan att det finns skäl när så görs. Själv tänker jag nog better safe than sorry i dessa lägen.
 

Alf

Medlem
Jag vet precis varför man måste stänga av alla elektronik, men som jag skrev så var det perfekt sikt även på och runt själva flygplatsen. Jag såg flygplatsen under de sista 10 minutrarna av flighten och när vi landat så sken solen på flygplanen på marken. Så här såg METAR ut
  • Day: 25th
  • Time: 14:50 UTC
  • Wind direction: 300°
  • Wind speed: 8kt
  • Temperature: 10°C
  • Dew point: 4°C
  • Pressure: 1033 hPa
  • Visibility: 9999 m

Duhar rätt, med denna väderobservation av aktuellt väder är man inte ens i närheten av dimma. Sen tycker jag att den ser lite konstig ut. Man brukar inte ange sikten som 9999 m när man dessutom inte har några moln. Då skall man skriva CAVOK = ceiling and visibility OK. Det gör man när man har högre molnbas än 1500 m eller inga moln som i detta fall, sikten skall vara >10 km, vilket den är när man anger 9999 m.
 

Alf

Medlem
Två frågor, varför räcker det inte då att telefonerna är på flight mode?

Jag är blott en lekman och jag går kanske bort mig någonstans men du säger att det finns massor av rapporter där man misstänker att telefoner stört. Då började jag fundera hur många tillbud som skett på grund av mobiltelefoner. I snitt så är det drygt 100.000 flighter per dag i världen. Säg att antalet passagerare i snitt är 100 personer lågt räknat, det betyder 10.000.000 individer varje dag. Runt 70% av jordens befolkning har en mobiltelefon och man kan nog anta att andelen är fler av de som flyger. Räknar man in även plattor så är kanske andelen mobila enheter 1,5 per person, vilket ger 15.000.000 mobila individer som potentiellt kan störa per dygn. Så per år så är det 5.4750.000.000 gånger det potentiellt kan inträffa. Vi pratar alltså nästan 5,5 miljarder enheter per år. Jag har aldrig läst om något tillbud som beror på detta (det är här min lekmannakunskap sätts på prov), men med så många potentiella störningar per år så borde rimligtvis vi se ett antal incidenter per år.

Oavsett vad så är det alltid korkat att inte lyssna på kabinpersonalen (oavsett om det görs av tekniska orsaker eller om de vill att alla skall vara mer uppmärksamma vid landning...).

Jag tycker också att det räcker med att telefonen är i flight mode.

De störningar jag har läst och fått berättat av piloter är att man har fått varningar i navsystemet och störningar i kommunikationen i form av interferens. Men jag tror inte det någon gång har bevisats att det varit någon mobiltelefon som stört. Förmodligen har det varit en säkerhetsgrej när man landat i minimivärden. Jag har aldrig själv varit med om att man blivit uppmanad att helt stänga av telefonen vid landning i sådant väder.

Jag känner inte heller till något haveri som skett pga påslagen mobiltelefon.

Här pratar man om att flygplanets utrustning är känslig för mycket små störningar. Jag är betydligt mer oroad när man flyger in i ett kraftigt åskväder. Då kan man prata om störningar på elektroniken. Även om blixten går in i flygkroppen och ut igen på ett annat ställe så har det hänt flera gånger att all eller delar av viktig elektronik helt slagits ut.

Hursomhelst är det bara att lyssna på vad kabinpersonalen säger och göra som dom säger.
 
Toppen