Senaste nytt

Flyga med dubbel biljett

Nä, har märkt att det är ganska sparsmakat med C till MIA. Dock desto mer på andra destinationer.

Den stora nackdelen med Plusgrade är ju att det är ett lotteri. Man kan inte räkna med något förrän någon dag innan vilket för mig är för sent. De skulle haft lite fler möjligheter helt enkelt.

Hade man exempelvis kunnat kombinera ihop en köpt biljett i Y med en tillgänglig bästa-priset-biljett i I och därmed både betalat Y-priset i pengar (jobb) och I-priset i poäng (privat) och då tjänat in poäng för Y men rest i I (C) så hade de fått betalt för två biljetter och kunnat sälja Y-biljetten igen... För mig hade jag då fått betala fullt poängpris men hade fått baspoängen som plåster på såren för en outnyttjad economybiljett.

Du kan söka fram avgångar där SAS har tillgång i I-klass (Business) sedan köpa en biljett i Plus på samma flight och uppgradera den som Star Alliance Upgrade. Detta kräver dock att din plusbiljett är i klass Y, S eller B. D v s de billiga A-klass går ej att upgradera på detta sätt. Det är fast pris 35000 poäng för Plus->Business och den går igenom direkt om det finns tillgång.
 
Nä, har märkt att det är ganska sparsmakat med C till MIA. Dock desto mer på andra destinationer.

Den stora nackdelen med Plusgrade är ju att det är ett lotteri. Man kan inte räkna med något förrän någon dag innan vilket för mig är för sent. De skulle haft lite fler möjligheter helt enkelt.

Hade man exempelvis kunnat kombinera ihop en köpt biljett i Y med en tillgänglig bästa-priset-biljett i I och därmed både betalat Y-priset i pengar (jobb) och I-priset i poäng (privat) och då tjänat in poäng för Y men rest i I (C) så hade de fått betalt för två biljetter och kunnat sälja Y-biljetten igen... För mig hade jag då fått betala fullt poängpris men hade fått baspoängen som plåster på såren för en outnyttjad economybiljett.
Jag har för mig att denna funktion finns på SAS. Ibland kan man få ett fast pris för att uppgradera i förväg, eller är detta något jag bara drömt?
 
Du kan söka fram avgångar där SAS har tillgång i I-klass (Business) sedan köpa en biljett i Plus på samma flight och uppgradera den som Star Alliance Upgrade. Detta kräver dock att din plusbiljett är i klass Y, S eller B. D v s de billiga A-klass går ej att upgradera på detta sätt. Det är fast pris 35000 poäng för Plus->Business och den går igenom direkt om det finns tillgång.

Det var ju en möjlighet faktiskt, tack för ett kreativt och hjälpande svar! Enligt tabellen jag hittade är 35000 från economy till business men då är det inte Sas GO utan Plus som räknas som economy fortfarande...?
 
Det var ju en möjlighet faktiskt, tack för ett kreativt och hjälpande svar! Enligt tabellen jag hittade är 35000 från economy till business men då är det inte Sas GO utan Plus som räknas som economy fortfarande...?
Nej, kolla denna sidan

Uppgradering Star Alliance | SAS

Go går inte att uppgradera

BONUSUPPGRADERING MED STAR ALLIANCE OMBORD HOS SAS
SAS Go till SAS Plus (poäng per flygning) SAS Plus (Y, S, B) till SAS Business (poäng per flygning)
Skandinavien till/från Boston, Chicago, Los Angeles, Miami, New York, San Francisco och Washington
Ej tillgängligt 35 000
Skandinavien till/från Peking, Shanghai och Tokyo Ej tillgängligt 50 000


En t o r i B-klass ARN-MIA (med direktflyget på söndagar) kostar ca 14500 sek. Men det finns väldigt sällan någon I-klass tillgänglig på denna rutt för uppgradering.
 
Om arbetsgivaren tillåter det skulle du kunna boka en best availability award. Och så drar du slidern till det läge som motsvarar den kostnad en economy biljett skulle ligga på. Och betalar på det sättet mellanskillnaden med poäng.

Då tjänar du dessutom poäng för business. Däremot kan du inte använda 2-4-1.
 
Best availability är också ett skit... En business med poäng och pengar som motsvarar en Sas GO betyder ca 160 000 poäng! Alltså mer än 3 gånger mer poäng än samma business med 2-4-1.

Hade man åtminstone kunnat använda 2-4-1 (eller ja, 50%) på poängen så att det blev 80 000 istället för 50 000 hade det varit på väg till rimligt men...
 
Best availability är också ett skit... En business med poäng och pengar som motsvarar en Sas GO betyder ca 160 000 poäng! Alltså mer än 3 gånger mer poäng än samma business med 2-4-1.

Hade man åtminstone kunnat använda 2-4-1 (eller ja, 50%) på poängen så att det blev 80 000 istället för 50 000 hade det varit på väg till rimligt men...

Avsaknaden av 241 är det som gör det dyrt. Du får tänka på att du tjänar mer poäng på den också och dra av det. Det blir dessutom baspoäng, om du behövde dem mot status. Och slutligen ger det dig en bekräftad plats i business.

En annan variant är förstås att slanta upp för skillnaden i cash, förutsatt att arbetsgivaren är ok med det. Då får du säkert ett bättre värde än poängen, men istället ut med cash.

I grund och botten gäller att det du vill göra normalt inte går (undantaget när det blir plusgrade med fast pris men det är ovanligt). Antingen får man en bekräftad plats och då kostar det. Eller så chansar man på plusgrade eller gate upgrade och då blir det billigare men man riskerar att åka där bak.

Slutligen kan du ju använda din 241 till att boka en star Alliance award. Då har du mycket större chans att hitta platser på precis den dag du behöver åka. Skatterna blir högre än på sas men dessa kan förhoppningsvis arbetsgivaren då betala eftersom det ändå lär bli billigare än en eco biljett.
 
Toppen