Senaste nytt

Flyg har störtat ifrån Bangkok Thailand till Sydkorea

Ja, bara en bana.

Undrar vad det här innebär:

"På grund av kollisionen ska piloterna ha fått tillstånd att landa på ett annat ställe på flygplatsen."

Undrar vad det här innebär:

"På grund av kollisionen ska piloterna ha fått tillstånd att landa på ett annat ställe på flygplatsen."

AVHerald har förstås mer info.

"The ministry later added, a bird strike warning had been issued at 08:57L about 6 minutes prior to the crash, about one minute after the bird strike warning the crew declared Mayday at 08:58L while on final approach to runway 01, tower cleared the aircraft to land on opposite runway (19), the aircraft crashed 5 minutes after declaring Mayday."

Efter en sådan här tragisk händelse så går våra tankar naturligtvis främst till offren och deras familjer.

Tänk på att eftersom det precis varit en olycka med ett flygplan från Bangkok så är det mindre chans att det blir en olycka med ett flyg därifrån nu.

Om du skulle flyga Bangkok till Seoul så är risken ännu mindre mer än minimal nu då det precis varit en olycka på den linjen.
Om du slingar slant och får klave 8 gånger i rad, hur stor är sannolikheten är att krona dyker upp nästa gång? Använde du samma resonemang efter Lion Air kraschen 2018 och sa att det har aldrig varit säkrare att flyga med 737 MAX-8 för den precis har kraschat?

Fruktansvärt vad som hänt - men läskigt att KLM hade en avåkning med igår med en 737-800 i Oslo - tack och lov gick det bra och alla överlevde.

Efter att ha sett filmen och läst kommentarer tycker jag verkligen stora frågan är vad muren gör så nära banan..?!

Efter att ha sett filmen och läst kommentarer tycker jag verkligen stora frågan är vad muren gör så nära banan..?!
Alltid denna Jan Ohlsson som börjar spekulera vilt innan liken ens kallnat efter olyckor. Ingen internationell press skriver ens om såna här saker än, men svenska medier är alltid snabba med spekulationerna baserat på "experten" Jan Ohlssons snabba utlåtanden.

Om jag förstått det rätt är det betongfundamentet för localizern som planet först krockar med, muren kommer i steg 2 och hade enligt vad jag uppfattat det som haft mindre påverkan än fundamentet.
Med reservation för att jag inte är någon expert.

Använde du samma resonemang efter Lion Air kraschen 2018 och sa att det har aldrig varit säkrare att flyga med 737 MAX-8 för den precis har kraschat?

737 MAX-8 var, och är fortfarande, felkonstrerat.

Eftersom samtliga 737 MAX-8 hade samma undermåliga MCAS system så var det naturligtvis lika farligt att flyga med samtliga.

Har inget med sannolikhet att göra.

737 MAX-8 var, och är fortfarande, felkonstrerat.

Eftersom samtliga 737 MAX-8 hade samma undermåliga MCAS system så var det naturligtvis lika farligt att flyga med samtliga.

Har inget med sannolikhet att göra.
Det stämmer ju förvisso. Men hur menar du att det skulle vara mindre sannolikt att ett plan från BKK kraschar bara för att ett plan därifrån precis har kraschat? Om jag slår en sexsidig tärning är sannolikheten att få en sexa 1/6. Menar du att den sannolikheten minskar nästa gång om jag precis slagit en sexa?

Toppen