Senaste nytt

Flyg har störtat ifrån Bangkok Thailand till Sydkorea

Otäcka bilder. Efter att ha sett filmen på kraschen så känns det ju fantastiskt att två personer faktiskt överlevt....

Flyget kom från BKK och jag skall ut med taxi till flygplatsen (BKK) om en timme.
Har följt händelsen på CNN hela morgonen.
Efter en sådan här tragisk händelse så går våra tankar naturligtvis främst till offren och deras familjer.

Tänk på att eftersom det precis varit en olycka med ett flygplan från Bangkok så är det mindre chans att det blir en olycka med ett flyg därifrån nu.

Om du skulle flyga Bangkok till Seoul så är risken ännu mindre mer än minimal nu då det precis varit en olycka på den linjen.

Efter en sådan här tragisk händelse så går våra tankar naturligtvis främst till offren och deras familjer.

Tänk på att eftersom det precis varit en olycka med ett flygplan från Bangkok så är det mindre chans att det blir en olycka med ett flyg därifrån nu.

Om du skulle flyga Bangkok till Seoul så är risken ännu mindre mer än minimal nu då det precis varit en olycka på den linjen.
Helt klart och bara att hålla med.
Nu går mitt flyg imorgon bitti och var uppe i terminalen om Qatar kunde printa mitt BP, men det var så mycket folk att jag gick tillbaka och checkade in på hotellet.
Det var betydligt mer folk än vanligt som satt i avgångshallen och väntade, men om det har och göra med alla helger eller påverkan från olyckan vet jag inte.

Flight 7C2216 med Jeju Air från Bangkok till Muan (MWX) (mindre regional flygplats i sydvästra Korea).

Enligt Reuters:

The control tower issued a bird strike warning and shortly afterward the pilots declared mayday, a transport ministry official said, without specifying whether the flight said it struck any birds.
Soon after the mayday call the aircraft made its ill-fated attempt to land, the official said.

A passenger texted a relative to say a bird was stuck in the wing, the News1 agency reported. The person's final message was, "Should I say my last words
?"

Otäckt.

Tragiskt för alla inblandade. Fick kalla kårar av att se videon.

Man får påminna sig om att det trots allt är större risk att råka ut för en olycka på väg till/från flygplatsen än ombord. Glad att flygsäkerheten är så pass hög men det gör det såklart inte mindre tragiskt för alla som förolyckas samt anhöriga.

OT men den sannolikhetsteorin lät intressant...

Last edited:
Eftersom det är en mindre flygplats så antar jag att de bara har en bana och inte kunde landa någon annanstans. Annars känns det ju som att det är ett dåligt alternativ att låta ett plan som har angett problem med landningsställen försöka landa på en bana med en betongmur i slutet.... Man vet ju inte hur det hade gått om det funnits öppet fält efter slutet av banan, men detta var ju sämsta möjliga och gjorde att de verkligen inte hade någon chans.

• Gilla
Reactions: hco
Eftersom det är en mindre flygplats så antar jag att de bara har en bana och inte kunde landa någon annanstans. Annars känns det ju som att det är ett dåligt alternativ att låta ett plan som har angett problem med landningsställen försöka landa på en bana med en betongmur i slutet.... Man vet ju inte hur det hade gått om det funnits öppet fält efter slutet av banan, men detta var ju sämsta möjliga och gjorde att de verkligen inte hade någon chans.
Ja, bara en bana.

Toppen