Senaste nytt

Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

Villkor för Fly Premium
  • Den intjänade poängen i EuroBonus programmet (Bas- och Extrapoäng), de senaste 12 månaderna, bestämmer Fly Premium nivån/saldot
Tolkar man det som att eventuella "bara bas typ AMEX Elite" + extrapoäng eller om jag flyger och tjänar 20.000 bas och 20.000 = 40.000 Fly premium?

Tolkar man det som att eventuella "bara bas typ AMEX Elite" + extrapoäng eller om jag flyger och tjänar 20.000 bas och 20.000 = 40.000 Fly premium?

Eftersom de 1000 baspoängen från Mastercard inte räknas lär väl inte de från Amex Elite heller räknas (fast jag vet inte om det står
så uttryckligen någonstans)

Poäng överförda från familjemedlemmar eller vänner och de 1000 månatliga poängen, som kan höja din EuroBonus nivå, räknas inte med i saldot
https://saseurobonusmastercard.se/korten/korttjanst/fly-premium/

Eftersom de 1000 baspoängen från Mastercard inte räknas lär väl inte de från Amex Elite heller räknas (fast jag vet inte om det står
så uttryckligen någonstans)

Poäng överförda från familjemedlemmar eller vänner och de 1000 månatliga poängen, som kan höja din EuroBonus nivå, räknas inte med i saldot
https://saseurobonusmastercard.se/korten/korttjanst/fly-premium/
Det gör det hela mer "grumligt", klart som korvspad hur detta räknas?
vilka baspoäng och vilka extrapoäng avses eg.?

Det är ju solklart att baspoäng från flyg räknas, vad gäller baspoäng från Amex
den här e-posten fick jag från Guldservice för ett tag sedan, gissningsvis menar han Amex Elite fast han skriver Mastercard Elite.

Observera att baspoängen alltid är medräknad i ditt saldo med undantag för de 1000 statusgrunande poängen du får varje månad från Mastercard.
Vi har även Mastercard Elite vilket ger baspoäng som endast är statusgrundande.

Med vänlig hälsning
xxxxxx
Traveler Consultant
SAS Sales and Service

Att flera personers Fly Premium saldo inte stämmer kan ju bero på att baspoängen
inte räknas med på ett korrekt sätt.

Last edited:
Är inte Fly Premium ett rullande fönster på 12 månader? Det vill säga, mitt nya saldo nu är alla insamlade poäng 2016-09 till 2017-08? Nästa månad blir det 2016-10 till 2017-09?

Även: när jag kikar på mitt saldo så tänker jag att Amex måste ingå, annars hade det varit betydligt mindre.

Även: när jag kikar på mitt saldo så tänker jag att Amex måste ingå, annars hade det varit betydligt mindre.

Bas eller extrapoäng från Amex ?

Det som diskuterats i de senaste posterna är ju de 20.000 baspoängen man
får med Amex Elite, att extrapoängen räknas är det ju inget tvivel om.

Last edited:
Det här är väl egentligen ganska solklart?

Alla poäng som man kan konsumera (flyga upp, bo på hotell, uppgradera, köpa smoothies ombord för etc) ingår i Fly Premium-saldot. Allt som "bara" är statusgrundande (Amex 1x20000 samt MC Premium 12x1000) ingår inte i Fly Premium-saldot.
Sen spelar det ingen roll var och hur man tjänat in poängen. Det kan ju vara flygresor, hotellbokningar, SAS Plus deals, shopping via SAS-portalen eller poäng från använda kontokort.

Egentligen är det ganska obegripligt att det här har kunnat generera så många sidors diskussion!

Toppen