Senaste nytt

Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

Hachans

Medlem
Ändock en väldigt simpel inredning så ser det faktiskt riktigt fräscht ut! Sätter man förväntningarna rätt så kan Flixtrain bli riktigt bra! En sak är säkert... vi behöver prispress i Sverige :)

Knappt något benutrymme ju. Som jag sagt tidigare, vill jag ha benutrymme som i en A320 åker jag en A320.

MTR lyckades inte med prispressen direkt. Tveksamt om denna aktör utan Respluskoppling kan göra det.
 

mha321

Medlem
Ändock en väldigt simpel inredning så ser det faktiskt riktigt fräscht ut! Sätter man förväntningarna rätt så kan Flixtrain bli riktigt bra! En sak är säkert... vi behöver prispress i Sverige :)
Själv skulle jag mycket hellre se en spelare som konkurrerade på kvalitet och inte bara pris.

Tyvärr finns det ju inte plats på banorna för att få en av varje, vilket hade varit det bästa.
 

Tonton

Medlem
Själv skulle jag mycket hellre se en spelare som konkurrerade på kvalitet och inte bara pris.

Tyvärr tror jag inte det finns marknadsmässiga krafter för det, även om vi bortser från aspekten om tillgång till slottar på järnvägen.

Varför jag tror så?
  • Sverige har redan en ganska (väldigt) hög kostnadsbas för transport
  • Andra transportmedel (läs flyg) har tydligt visat att priset är en viktigt, om inte viktigaste faktorn, vid transport av gemene person
  • Jag har svårt att se att företag (Ej egenanställda) skulle ha en policy som accepterar att betala exempelvis dubbla priset på sträckan Stockholm-Göteborg, bara för att få lite bättre kvalitét än vad exempelvis SJ erbjuder redan.
 

tågnörd

Medlem
Maj 2021 är bekräftat även enligt den fastställda tågplanen, och enligt en intervju från igår (som iofs inte vill bekräfta datum) så nämns att det blir de nyrenoverade tyska vagnarna med Hector som draghjälp.

Hector Rail kör tågen för Flixtrain | Järnvägar

De har 100 rätt gamla DB-vagnar, men de har nog utfört en av de mer imponerade renoveringar jag sett (eller "de", det är en Tysk firma som utfört renoveringen). Bild på https://cdn.flixbus.de/2020-07/FlixTrain ist zurück_3.jpg?_sp=7452ab6e-e315-4711-9a33-369b8a26f5b7.1607588630877&atb_pdid=af12031f-05d5-4ab1-8f8d-3009a402e0ea

Det ser ju rätt fräscht ut, inget lyx men trevligare än en del slitna vagnar som går idag. Sedan blir det intressant att se hur prisbilden utvecklas, för jag tycker inte SJ är särskilt dyra om man ser till de lägsta priserna. Klart, om Flixtrain kan ta tex 99 kr enkel för alla biljetter så kommer det nog märkas.
 

Palazzi

Medlem
Det ser ju rätt fräscht ut, inget lyx men trevligare än en del slitna vagnar som går idag. Sedan blir det intressant att se hur prisbilden utvecklas, för jag tycker inte SJ är särskilt dyra om man ser till de lägsta priserna. Klart, om Flixtrain kan ta tex 99 kr enkel för alla biljetter så kommer det nog märkas.

Man borde egentligen klara av att hålla dessa priser kan jag tycka, om man tittar till hur man utan kraftigt negativa resultat klarat sig i Tyskland.

Tycks inte vara vidare bra villkor för de som kör för bolaget, men det är väl affärsmodellen att pressa utan att ta egen risk (och funkar gör det tydligen).

Svenska banavgifter är ju för EU låga, och de lär inte heller behöva investera i bokningssystem (som ju är det man kan först och främst). Stockholm-Göteborg är ju en linje med mycket hög beläggning så jag tror faktiskt man klarar att hålla tågen fulla. Billigast räcker nog rätt långt, som det bevisat sig förr...

Dock låter de ju prismässigt försiktiga i intervjun och nämner specifikt att man ska ha lägre priser än ”iaf SJ” och därmed inte nödvändigtvis inkluderar MTR.

Tror de har betydligt bättre marginaler/säte än MTR så det återstår att se hur lågt de kan gå och ändå ligga +|- 0 .
Räcker 149kr för att ses som billiga?
 

Palazzi

Medlem
En update är att det är 100 säten (!!) i Flixtrains tågvagnar. Det är 22% fler än i SJ äldre vagnar och 27% fler än i andra klass på MTR och SJ 2000.
Enligt den enda viderecensionen av de nya vagnarna så verkar ända benutrymmet vara ok, men som påpekats ser det mer ut som på ett flyg (inte Ryanair, men väl en SAS-flygning).

Ett snitt på 25% fler säten än konkurrenterna gör ju en del för kostnad/säte, OM man lyckas fylla vagnarna. Det gör man troligen då man inledande "bara" erbjuder tre avgångar/dag, och för det finns det troligen nog med priskänsliga resenärer.

Jag tar också för givet att övrig kostnadsbas för Flixbus är lägre, så säkert är kostnaden uppemot 1/3 lägre per säte jämfört med närmsta konkurrent (stordriftsfördelar, bokningssystem klart och mindre avskrivningar då de knappt äger något).

Andra sidan av myntet är väl att SJ kanske tjänar över 33% mer per säte, och då ändå har en bra (/bättre?) affär. MTR har bevisligen (enligt bokslut) inte lyckats hitta denna balans. Tror som resultat av detta att SJ kommer stå relativt opåverkade av Flixbus satsning, men att MTR kommer ätas upp. De lockar inte affärskunderna som driver upp intäkt/säte, och de förlorar de mest priskänsliga (som troligen lämnat SJ, för MTR, med pris som motiv).

Tror det blir en framgång och att man skalar rätt så snart efter start. Har personligen inga behov av att priset från SJ behöver sänkas, men uppskattar att den höga säteskapaciteten gör att kapaciteten på hela linjen ökar. Det var strax innan pandemin svårt att få tag på biljetter på vissa avgångar... Detta känns som en snabbare åtgärd än att bygga nya stambanor för att öka kapacitet...
 

Tonton

Medlem
Idag såg jag, på annat forum, att de första av Flixtrains vagnar har ankommit till Sverige!

Av de bilder jag såg, så verkar de riktigt fräscha, både utanpå och inuti.
 

Palazzi

Medlem
Idag såg jag, på annat forum, att de första av Flixtrains vagnar har ankommit till Sverige!

Av de bilder jag såg, så verkar de riktigt fräscha, både utanpå och inuti.

Någon i kommentarsfält på Facebook, som verkar mer än lite tågintresserad, såg jag lägga upp både interiörs-bilder och citat om trafikstart. Gissar att han bara frågat någon ombord, medan han tog bilder, så man får väl ta det med en nypa salt med tanke på omvärldsläget.

Början av maj sade citatet, och det är väl från då man bekräftat sina tåglägen vad jag tidigare har läst. Håller vaccin-prognosen kanske det blir viktigt att nyttja 1-2 månader till att etablera varumärket innan beläggningen åter ökar (?)

Jag håller för övrigt med om att det ser fräscht ut, men återstår väl att se hur komforten är. Kan tänka mig att mina Stockholms-resor, med tåg, kommer vara så icke-frekventa att man kanske kan unna sig komforten av X2000 första klass. Jag har åtminstone insett att en bilfärd mellan Göteborg och Stockholm känns omotiverat omständig (nu när pandemin "tvingat" mig att resa längre med bil).

Önskar satsningen allt gott. Det fyller säkert en viktig funktion för många resenärer, och det håller nere det allmänna prisläget för konkurrensen. Tycker det ser mer lovande ut än MTRX, både baserat på att de har anslutningar, högre sätesdensitet och en väletablerad bokningsdialog.
 
Toppen