En update är att det är 100 säten (!!) i Flixtrains tågvagnar. Det är 22% fler än i SJ äldre vagnar och 27% fler än i andra klass på MTR och SJ 2000.
Enligt den enda viderecensionen av de nya vagnarna så verkar ända benutrymmet vara ok, men som påpekats ser det mer ut som på ett flyg (inte Ryanair, men väl en SAS-flygning).
Ett snitt på 25% fler säten än konkurrenterna gör ju en del för kostnad/säte, OM man lyckas fylla vagnarna. Det gör man troligen då man inledande "bara" erbjuder tre avgångar/dag, och för det finns det troligen nog med priskänsliga resenärer.
Jag tar också för givet att övrig kostnadsbas för Flixbus är lägre, så säkert är kostnaden uppemot 1/3 lägre per säte jämfört med närmsta konkurrent (stordriftsfördelar, bokningssystem klart och mindre avskrivningar då de knappt äger något).
Andra sidan av myntet är väl att SJ kanske tjänar över 33% mer per säte, och då ändå har en bra (/bättre?) affär. MTR har bevisligen (enligt bokslut) inte lyckats hitta denna balans. Tror som resultat av detta att SJ kommer stå relativt opåverkade av Flixbus satsning, men att MTR kommer ätas upp. De lockar inte affärskunderna som driver upp intäkt/säte, och de förlorar de mest priskänsliga (som troligen lämnat SJ, för MTR, med pris som motiv).
Tror det blir en framgång och att man skalar rätt så snart efter start. Har personligen inga behov av att priset från SJ behöver sänkas, men uppskattar att den höga säteskapaciteten gör att kapaciteten på hela linjen ökar. Det var strax innan pandemin svårt att få tag på biljetter på vissa avgångar... Detta känns som en snabbare åtgärd än att bygga nya stambanor för att öka kapacitet...