Senaste nytt

Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

fcx

Medlem
Ja, återstår att se om möjligheten lever vidare om det blir "högtryck" vid senare tillfälle. Låter som ett dyrt sätt för Flixtrain, att låsa upp säten, om de skulle kunna nå 85-95% beläggning. Kanske räknar de med att endast 5-15% skulle betala extra för detta, men för 39kr hade jag estimerat fler (kanske felaktigt).

Jag skulle helt klart också betala 67:50 kr för att få ett ledigt säte bredvid. Det här är ju en modell som de erbjuder på sina bussar idag, och antagligen har de räknat med att ungefär samma andel av passagerarna ska välja tjänsten på tåget som på bussen. Sen förutsätter jag att man slutar sälja ledigt säte bredvid på avgångar som närmar sig hög bokningsgrad.
 

Fredrik

Medlem
En positiv sak är att det finns plats för cykel. Det är väldigt få platser men bättre än SJ åtminstone.
 
Noterar att de säljer den tilläggstjänsten även på resor som sker innan sista maj. Då gäller restriktionerna om max 50% bokade platser ändå och Flixtrain kommer enligt deras egen info-sida att låta dig slippa granne oavsett om du betalar för det eller inte.
 

Hachans

Medlem
Jag skulle helt klart också betala 67:50 kr för att få ett ledigt säte bredvid. Det här är ju en modell som de erbjuder på sina bussar idag, och antagligen har de räknat med att ungefär samma andel av passagerarna ska välja tjänsten på tåget som på bussen. Sen förutsätter jag att man slutar sälja ledigt säte bredvid på avgångar som närmar sig hög bokningsgrad.
På bussarna varierar den kostnaden har jag för mig. Undrar om det är samma på tågen?
 

Fredrik

Medlem
Jag har bokat första helgen och det ska bli spännande att se hur det fungerar.

2*129 kronor plus 2*89 kronor för cykel är ett kap. Det går förstås att argumentera för cykelpriset men jag misstänker stark efterfrågan på dessa framåt sommarsäsongen.
 

Palazzi

Medlem
Jag har bokat första helgen och det ska bli spännande att se hur det fungerar.

2*129 kronor plus 2*89 kronor för cykel är ett kap. Det går förstås att argumentera för cykelpriset men jag misstänker stark efterfrågan på dessa framåt sommarsäsongen.

Kul! Med tanke på att man är ensamma om cykelplatser så lär man kunna höja den summan rätt bra på sikt...

Du får berätta hur det gick sedan. Just med tanke på möjligheten till att vara ensam på sätesraden så känns det som ett alternativ till SJ (om platser tagit slut eller kostar 1800kr enkel..)


För den som ska resa i Maj så hittade jag koden HEJFLXTRP för 20% rabatt. Fanns på hemsidan, men dold under någon underrubrik. Så just nu kan man resa T/R för 206kr
 

SK989

Medlem
Som jag förstår det kan man alltså köpa biljett Stockholm - Göteborg utan att ha reserverad sittplats? D.v.s. då får man sätta sig var det är ledigt och så får man vara beredd att flytta på sig om det kommer någon som har bokat sittplatsen. Det funkar ju på andra tåg förstås men om man dessutom kan boka en tom plats bredvid sin bokade plats samtidigt som det finns helt obokade passagerare på hela sträckan kan jag tänka mig att det blir lite diskussioner.

"Är den där platsen ledig?"
"Nej."
"Vem ska sitta där då, platsen verkar ju vara tom?"
"Ingen ska sitta där och så ska det förbli för det har jag minsann betalat 32 kr för. Du får väl stå om du inte hittar någon annanstans att sitta för det här sätet ska vara tomt."

Missförstå mig inte - jag skulle själv absolut betala för ett ledigt säte bredvid mig och på ett tåg var alla resenärer har bokade platser blir det ju inga problem. Men om tåget är fullt av passagerare utan platsreservation tillika kanske av karaktären "lågprisresenärer" så undrar jag hur det kommer att funka i praktiken.
 

fcx

Medlem
Som jag förstår det kan man alltså köpa biljett Stockholm - Göteborg utan att ha reserverad sittplats? D.v.s. då får man sätta sig var det är ledigt och så får man vara beredd att flytta på sig om det kommer någon som har bokat sittplatsen. Det funkar ju på andra tåg förstås men om man dessutom kan boka en tom plats bredvid sin bokade plats samtidigt som det finns helt obokade passagerare på hela sträckan kan jag tänka mig att det blir lite diskussioner.

"Är den där platsen ledig?"
"Nej."
"Vem ska sitta där då, platsen verkar ju vara tom?"
"Ingen ska sitta där och så ska det förbli för det har jag minsann betalat 32 kr för. Du får väl stå om du inte hittar någon annanstans att sitta för det här sätet ska vara tomt."

Missförstå mig inte - jag skulle själv absolut betala för ett ledigt säte bredvid mig och på ett tåg var alla resenärer har bokade platser blir det ju inga problem. Men om tåget är fullt av passagerare utan platsreservation tillika kanske av karaktären "lågprisresenärer" så undrar jag hur det kommer att funka i praktiken.

Så där var det ju på SJ:s tåg på "den gamla goda tiden" innan platsreservation var standard. Som jag har förstått det så får man en sittplats tilldelad även om man inte väljer en själv, men då kan man ju hamna lite var som helst i tåget.

Man kan också välja att klimatkompensera resan för 84 kronor. Jag trodde faktiskt att tågen gick på Svensk fossilfri el, men man kanske importerade Tysk kolkraft eller Tyska diesellok?
 
Toppen