Senaste nytt

Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

mha321

Medlem
Finns ju en EU förordning för tågresor också likt 261 för flyg, om jag minns väl så ger den rätt till ombokning till liknande resa när tåget ställs in.
Precis som med 261 gäller det väl att inte acceptera refund:en. När man väl har gjort det har man gett upp både möjligheten till ombokning och kompesnationen.

Däremot, om de inte erbjuder ett ombokningsalternativ, kan man boka om själv och de är skyldiga att betala. Men det lär man få slåss för...

Kompensationen för tågbiljetter utgår för övrigt i procent av priset, inte fastpris. Så har man bokat en billig biljett så är det antagligen billigare för tågbolaget att skita i att erbjuda det och betala ut kompensation.
 

Palazzi

Medlem
Tråkigt med minskad konkurrens, men de hade alltför dålig förutsägbarhet i sitt schema för att jag skulle våga boka fler resor. Jag gjorde några försök och tyckte inte att det var så illa som vissa skräckhistorier berättade (jag hade väl tur) men tillslut minskade antalet avgångar till den grad att de inte längre utgjorde ett reellt alternativ.

Problemen sägs ju till stora delar ha berott på för få fordon att rotera (det stämmer säkert, för det säger ju alla utom SJ) så jag gissar att man måste ha fler fordon i Tyskland för att inte problemet ska upprepa sig. Jag har läst att man sökt tåglägen i Holland, men där gissar jag att man roterar samma fordon inkl gränsöverskridande trafik.

Det tycks finnas en viss öppning för återkomst av trafik till Stockholm (ej Göteborg), inom ramen för ett EU-initativ som Flixbus nämns inom. Det handlar om långväga testtrafik Leipzig – Berlin – Copenhagen– Stockholm (Länk). Möjligen blir detta inte något med, men utifall det blir det så blir ju bas självfallet i Tyskland (så de kan rotera på andra linjer också).

På temat Flixbus så ska det bli intressant att se om 25% ökning av busstrafiken innebär nya linjer eller bara ökad frekvens på existerande linjer. För buss, som redan tar rätt lång tid, tycker jag point to point-resor känns än viktigare än för andra trafikslag.
 

Hachans

Medlem
Tråkigt med minskad konkurrens, men de hade alltför dålig förutsägbarhet i sitt schema för att jag skulle våga boka fler resor. Jag gjorde några försök och tyckte inte att det var så illa som vissa skräckhistorier berättade (jag hade väl tur) men tillslut minskade antalet avgångar till den grad att de inte längre utgjorde ett reellt alternativ.

Problemen sägs ju till stora delar ha berott på för få fordon att rotera (det stämmer säkert, för det säger ju alla utom SJ) så jag gissar att man måste ha fler fordon i Tyskland för att inte problemet ska upprepa sig. Jag har läst att man sökt tåglägen i Holland, men där gissar jag att man roterar samma fordon inkl gränsöverskridande trafik.

Det tycks finnas en viss öppning för återkomst av trafik till Stockholm (ej Göteborg), inom ramen för ett EU-initativ som Flixbus nämns inom. Det handlar om långväga testtrafik Leipzig – Berlin – Copenhagen– Stockholm (Länk). Möjligen blir detta inte något med, men utifall det blir det så blir ju bas självfallet i Tyskland (så de kan rotera på andra linjer också).

På temat Flixbus så ska det bli intressant att se om 25% ökning av busstrafiken innebär nya linjer eller bara ökad frekvens på existerande linjer. För buss, som redan tar rätt lång tid, tycker jag point to point-resor känns än viktigare än för andra trafikslag.

Det är ju ingen som vill resa långväga med buss om det finns andra möjligheter.
 

Palazzi

Medlem
Det är ju ingen som vill resa långväga med buss om det finns andra möjligheter.
Det känns det väl ändå som om FlixBus har motbevisat med drygt 20 miljarder i omsättning? Lejonparten av deras nätverk består ju av långväga busslinjer, där det egentligen finns flyg (och ofta tåg).

Finns ju ganska många linjer i Europa där tidsbesparingen med tåg är försumbar och FlixBus (eller andra alternativ lokalt) kostar betydligt mindre.

Säkert rätt många som åker kortare resor på mellanliggande stationer men förvånansvärt många åker +8h med FlixBus .Antagligen delvis relaterat pris, men man kan ju också ta med sig rejält med bagage.

Om du menar till Leipzig så är det dock ett typo från min sida, för det ska stå ”Flixtrain”. Finns dock linjer från Göteborg-Bucharest med FlixBus redan.

Själv hoppas jag dock på att ökningen är direkttrafik på kortare linjer, för precis som dig så vill jag personligen inte sitta mer än någon timme på buss. Under fem har jag insett är gångbart.
 
Flixbuss i Europa är ju suveränt! Malmö-Malaga på en biljett med tre byten under 36h. Flera olika bussbolag och utförare inblandade. Allt bokar man direkt i appen (på svenska i kronor). Och det ger 25% extrapoäng till EB. Inget järnvägsbolag i Europa har fixat något liknande ännu.
 

Palazzi

Medlem
Flixbuss i Europa är ju suveränt! Malmö-Malaga på en biljett med tre byten under 36h. Flera olika bussbolag och utförare inblandade. Allt bokar man direkt i appen (på svenska i kronor). Och det ger 25% extrapoäng till EB. Inget järnvägsbolag i Europa har fixat något liknande ännu.

Ja, det är ett smart koncept även om min rygg inte längre tillåter mig att ”utsätta” mig för så många timmar på FlixBus.

Förr hade FlixBus en biljett för 1000kr med fem tillåtna byten som fick genomföras närsomhelst/varsomhelst, och då hade säkert även jag testat (defintivt själv för fru och barn är inte lika intresserade av omvägar..).

36 timmar till Malaga betyder nog ändå rätt långa delsträckor, så ser fram emot en lösning med långväga tåg under Flixtrain -flagg. Då kan man inleda med nattåg och byta till en buss dagtid.

Hade gärna sett Nettbus/Bus4You på längre sträckor. Där sitter jag utmärkt i singelsätet.
 

guwonder

Medlem
Det är ju ingen som vill resa långväga med buss om det finns andra möjligheter.
It comes down to price, availability and convenience. Unfortunately, when train tickets seem to be at least 2-3 times more expensive than 15 years ago — if space is even available — and flight tickets are much more expensive too because of the airlines’ “capacity discipline”, the bus increasingly becomes the chosen option unless dealing with the expense and hassles of renting/taking a car to drive yourself.

Even with bus ticket prices higher, the buses too are selling out way more often on the few bus routes that I sometimes consider when booking flights and trains. Thankfully, I still have my ways to save money on my air and train travels and avoid the long-distance buses with the awfully slow travels times, but I can see why the buses are gaining passengers in this era of “free internet” and available mobile phone service for most/all of the bus trips.
 

Anders5

Medlem
På temat Flixbus så ska det bli intressant att se om 25% ökning av busstrafiken innebär nya linjer eller bara ökad frekvens på existerande linjer. För buss, som redan tar rätt lång tid, tycker jag point to point-resor känns än viktigare än för andra trafikslag.
Blev (bl.a. ?) flygbuss till Arlanda från Stockholm och Örebro/Västerås/Enköping.

Den fantastiska affärsidén består i flexibla biljetter med dynamisk prissättning :)

 

airac

Medlem
Blev (bl.a. ?) flygbuss till Arlanda från Stockholm och Örebro/Västerås/Enköping.

Den fantastiska affärsidén består i flexibla biljetter med dynamisk prissättning :)

Linjerna lades ner i samband med pandemin. Båda fanns i Swebus nätverk och Flixbus fortsatte dem när de köpte upp Swebus. Arlanda-Västerås-Örebro hade strax innan Flixbus uppköp av Swebus fått konkurrens från Bus4You (Vy). Vy hade sett rätt att det fanns en marknad för att lägga om framförallt kortare delar av Oslo-Stockholm busslinjen till Arlanda (Karlstad/Karlskoga/Örebro-Västerås-Arlanda).

Bus4you avgångar har varit utsålda vid flera tillfälle nu senaste halvåret när jag eller släkt har önskat resa, så det blir bra med lite konkurrens för oss Västerås-bo.
 

Palazzi

Medlem
Blev (bl.a. ?) flygbuss till Arlanda från Stockholm och Örebro/Västerås/Enköping.

Den fantastiska affärsidén består i flexibla biljetter med dynamisk prissättning :)


Ja, det verkar vara bl.a. dessa linjer. Med tanke på omfattningen så bör det dock bara vara ca. 1/3 av de planerade 25% expansionen (som ska redogöras för i Maj). Tror att det är det första renodlade försöket med flygplatstrafik i Sverige, även om de gjort mindre tester samt att de har haft ordinarie linjer som passerat flygplatser påväg till annan ort (kanske ännu har?).

Jag vet att Flixbus opererade flygplatstrafik till Arlanda, från Västerås, opererade av Axelssons bussar. Nu verkar det stå att det är i helt egen regi. Har också sett att de går till Landvetter, med glesa avgångstider, påväg till Borås (från Göteborg alltså).

Förstår inte hur det ska gå ihop sig, för på den tid då jag bodde i Västerås så var det bra glest ombord flygplatsbussarna. Antar att de därmed inte erbjuder värst mycket lägre priser än VY/Bus4You..

Undrar om det sker någon expansion in i Norge. Det känns lite som att man givit upp på tanken att konkurrera med VY bortom Oslo, men samtidigt är det ju inte många fler vädersträck man kan tänka sig expansion på. Säkert någon som har bättre koll på detta än mig, men finns det några existerande busslinjer (exkluderat lokaltrafik och trafik inom Norrländsk glesbygd) där Flixbus inte konkurrerar?
 
Toppen