Senaste nytt

Flighter från Arlanda fredag 31 okt 2025

Detta ser jag som en sorglig lista för någon som kommer ifrån Stockholm och främst reser till Stockholm när jag är på besök i Europa. Det är ju så tydligt att Arlanda blivit något slags matarflygplats för att fylla dom stora långdistansplanen i Köpenhamn och Helsingfors. Hur kunde de få bli såhär att den största staden i Norden blev den mobbade lill-flygplatsen.
Marknadsekonomi gissar jag inklusive betalningsvilja och förutsebarhet (skatter mm). Hade inte tom QR och EK två flighter per dag ett tag från ARN och QR satsade tom på GOT?

Marknadsekonomi gissar jag inklusive betalningsvilja och förutsebarhet (skatter mm). Hade inte tom QR och EK två flighter per dag ett tag från ARN och QR satsade tom på GOT?
QR hade t.o.m 3st ett tag, 2 dreamliners och en 777a per dag. Mest troligen var det under vintersäsong och inte helåret om jag minns rätt.

Jag vände på trådstartarens fråga, per imorgon onsdag den 5e November, och fick fram:

TillAntal
Addis Abeba
1​
Aten
1​
Barcelona
1​
Belgrad
1​
Bergamo
1​
Budapest
1​
Doha
1​
Dubai
1​
Dublin
1​
Faro
1​
Gdansk
1​
Gran Canaria
1​
Krakow
1​
Lissabon
1​
Madrid
1​
Malta
1​
Manchester
1​
Milano
1​
New York
1​
Nice
1​
Palma
1​
Prag
1​
Reykjavik
1​
Tirana
1​
Trondheim
1​
Vasa
1​
Zagreb
1​
Bangkok
2​
Billund
2​
Düsseldorf
2​
Hamburg
2​
Riga
2​
Vilnius
2​
Wien
2​
Åbo
2​
Warszawa
3​
Zürich
3​
Berlin
4​
Bryssel
4​
Hurghada
4​
München
4​
Paris CDG
4​
Tallinn
4​
Alicante
5​
Frankfurt
5​
Istanbul
5​
Malaga
5​
Amsterdam
9​
London
12​
Helsingfors
15​
Köpenhamn
18​
Oslo
18​

Det jag vart mest besviken på, och var medveten om typ, är att det enbart går en kärra totalt direkt ARN till USA - och det till NWR (Newark New York) - och det är inte den bästa av flygplatser i USA om jag säger så. Arlanda är en ren matarflygplats, och frågan är om den någonsin kommer hämta sig från det nedköpet.

Toppen