Bortser man från A340-300 som kommer under 2018 uppgraderas (Swiss behåller 5 ex) så är inte skillnaderna mellan A330-300 och B77W så att jag anser det är olika produkter. B77W blir liksom version 1.1 i mitt tycke både i Business och First. Tittar man på A330-flottan så är den i snitt 7 år, och jag upplever inte på mina 6-8 longhaul segment per år i Business och First att de är särskilt slitna.
Det övergripande problem inom Lufthansagruppen kan jag tycka är att de alltid ligger en halv generation efter alla andra. Nuvarande hårdvara på Swiss är samma som Austrian. Det finns delade uppfattningar om denna, jag tycker den är ok. Det är inte själva produkten i mitt tycke som är problemet i sig själv, det är hur den upplevs så himla olika beroende vilken plats man har. Upplevelsen mellan 4A och en annan stol kan jag tycka. Men som tur är inte Swiss Lufthansa, som har den sämsta stolen på marknaden tycker jag. Jag flyger långt hellre British Airways Club World.
Jag försökte dokumentera skillnaderna i Business mellan A330-300 (v1.0) och B777-300ER (v1.1) här:
Reflektioner från Swiss nya flaggskepp: B777-300ER | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Samt First på samma två flygplanstyper här:
En resa med ”nya” Swiss First – när man inte vill kliva av.. | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Nu vet jag inte hur länge Swiss planerar behålla dessa 5 ex. A340-300, men det känns som ett misstag i Business att inte titta på en ny produkt redan nu. Nuvarande v1.0 och v1.1 är inte dåliga, men de är inte världsledande på något sätt.
Det kan vara att Swiss fungerar som London Airways. Det finns en stor, "Captive Market" i Zurich och London som föredrar direktflyg och därmed står ut med produkter som kanske inte är världsledande (i Business). Jag upplever Swiss First är som en mycket mer exklusiv produkt jämfört med Lufthansa. Den nya FCL A i Zurich verkar nå nya höjder om det jag har läst stämmer.