Senaste nytt

[First] Swiss companion kampanj från Paris

Ok men hur är riskerna med att flighten till Paris är försenad? Eftersom det blir olika biljetter menar jag

Det finns alltid risker med det, men bygg in lite buffer. Skulle detta hända är jag relativt säker på att Lufthansa skulle se till att ni börjar resan från Frankfurt.

Jag skulle inte tveka själv att dyka upp 90min innan på CDG med en annan Lufthansa flight. Dock med handbagage.

Swiss kör A343 till Sao Paulo, gammal gammal First. Det vill du inte lägga pengar på. Inga aviserade planer på att ändra flygplanstyp.

LX92 schedule. (SWISS flight: Zurich -> Sao Paulo)

Ah va fasen... ok tack, jag klurar vidare

Tycker denna tråd belyser ett problem. Bortsett från möjligtvis deras 777's så är det genomgående nedgånget i deras kabiner, från First till Economy. Jag vill verkligen gilla Swiss, men som det ser ut nu så är det inte möjligt. Inom Europa är de förmodligen absolut bäst, men på longhaul lever varken hårdvara eller mjukvara upp till förväntad nivå - eller det konkurrenterna i dagsläget erbjuder. Billigt eller inte så är det ett solklart upplägg för att bli besviken.

Finns det mågomstans där jag kan se vilka rutter som körs (normalt) av den nyaste kabinen? Eller t. o. m. någon som kan det på rak arm?
Swiss har åtta 777-300ER som är den enda modell med ny First.

upload_2017-12-14_11-58-59.png

Rutter per idag:
  • Singapore
  • San Francisco
  • Miami
  • Hong Kong
  • Bangkok
  • Los Angeles
  • Tel Aviv
Utöver detta flyger de vissa turer intra-Europa.

Ah va fasen... ok tack, jag klurar vidare
Jag ska omedelbart rätta mig, det ser ut som att Swiss introducerar 777-300ER på Sao Paulo från 17 februari 2018 som LX90/91. Från och med 25 mars går 777-300ER som LX92/93. Om det funkar med ditt schema, och du vågar ta viss risk för förseningar osv. så kan du ju boka!

Swiss International Air Lines on Wednesday (06SEP17) opened reservation for its planned Boeing 777-300ER service on Zurich – Sao Paulo Guarulhos route, effective 17FEB18. Original schedule filing in the OAG displayed as 4 weekly 777 and 7 weekly A340-300 service, however this has been adjusted as 4 weekly 777 and 3 weekly A340-300 on Thursday (07SEP17), reflected in the reservation system.

LX090 ZRH2240 – 0640+1GRU 77W x135
LX092 ZRH2240 – 0705+1GRU 343 135

LX093 GRU1920 – 1100+1ZRH 343 246
LX091 GRU1920 – 1035+1ZRH 77W x246

From 25MAR18, the 777-300ER will operate this route on daily basis, as LX092/093.

Swiss 1Q18 Sao Paulo operation changes as of 07SEP17 :: Routesonline

Sen varvar de en hel del med 333 också. Jag har en resa till Miami i vår där ditresan är 77W och hemresan 333. Vad jag sett så brukar den senare avgången till/från Miami oftare vara med 77W men på min hemresa var bägge avgångarna 333.

Tycker denna tråd belyser ett problem. Bortsett från möjligtvis deras 777's så är det genomgående nedgånget i deras kabiner, från First till Economy. Jag vill verkligen gilla Swiss, men som det ser ut nu så är det inte möjligt. Inom Europa är de förmodligen absolut bäst, men på longhaul lever varken hårdvara eller mjukvara upp till förväntad nivå - eller det konkurrenterna i dagsläget erbjuder. Billigt eller inte så är det ett solklart upplägg för att bli besviken.

Sen varvar de en hel del med 333 också. Jag har en resa till Miami i vår där ditresan är 77W och hemresan 333. Vad jag sett så brukar den senare avgången till/från Miami oftare vara med 77W men på min hemresa var bägge avgångarna 333.

Bortser man från A340-300 som kommer under 2018 uppgraderas (Swiss behåller 5 ex) så är inte skillnaderna mellan A330-300 och B77W så att jag anser det är olika produkter. B77W blir liksom version 1.1 i mitt tycke både i Business och First. Tittar man på A330-flottan så är den i snitt 7 år, och jag upplever inte på mina 6-8 longhaul segment per år i Business och First att de är särskilt slitna.

Det övergripande problem inom Lufthansagruppen kan jag tycka är att de alltid ligger en halv generation efter alla andra. Nuvarande hårdvara på Swiss är samma som Austrian. Det finns delade uppfattningar om denna, jag tycker den är ok. Det är inte själva produkten i mitt tycke som är problemet i sig själv, det är hur den upplevs så himla olika beroende vilken plats man har. Upplevelsen mellan 4A och en annan stol kan jag tycka. Men som tur är inte Swiss Lufthansa, som har den sämsta stolen på marknaden tycker jag. Jag flyger långt hellre British Airways Club World.

Jag försökte dokumentera skillnaderna i Business mellan A330-300 (v1.0) och B777-300ER (v1.1) här:
Reflektioner från Swiss nya flaggskepp: B777-300ER | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Samt First på samma två flygplanstyper här:
En resa med ”nya” Swiss First – när man inte vill kliva av.. | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Nu vet jag inte hur länge Swiss planerar behålla dessa 5 ex. A340-300, men det känns som ett misstag i Business att inte titta på en ny produkt redan nu. Nuvarande v1.0 och v1.1 är inte dåliga, men de är inte världsledande på något sätt.

Det kan vara att Swiss fungerar som London Airways. Det finns en stor, "Captive Market" i Zurich och London som föredrar direktflyg och därmed står ut med produkter som kanske inte är världsledande (i Business). Jag upplever Swiss First är som en mycket mer exklusiv produkt jämfört med Lufthansa. Den nya FCL A i Zurich verkar nå nya höjder om det jag har läst stämmer.

Bortser man från A340-300 som kommer under 2018 uppgraderas (Swiss behåller 5 ex) så är inte skillnaderna mellan A330-300 och B77W så att jag anser det är olika produkter. B77W blir liksom version 1.1 i mitt tycke både i Business och First. Tittar man på A330-flottan så är den i snitt 7 år, och jag upplever inte på mina 6-8 longhaul segment per år i Business och First att de är särskilt slitna.

Det övergripande problem inom Lufthansagruppen kan jag tycka är att de alltid ligger en halv generation efter alla andra. Nuvarande hårdvara på Swiss är samma som Austrian. Det finns delade uppfattningar om denna, jag tycker den är ok. Det är inte själva produkten i mitt tycke som är problemet i sig själv, det är hur den upplevs så himla olika beroende vilken plats man har. Upplevelsen mellan 4A och en annan stol kan jag tycka. Men som tur är inte Swiss Lufthansa, som har den sämsta stolen på marknaden tycker jag. Jag flyger långt hellre British Airways Club World.

Jag försökte dokumentera skillnaderna i Business mellan A330-300 (v1.0) och B777-300ER (v1.1) här:
Reflektioner från Swiss nya flaggskepp: B777-300ER | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Samt First på samma två flygplanstyper här:
En resa med ”nya” Swiss First – när man inte vill kliva av.. | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Nu vet jag inte hur länge Swiss planerar behålla dessa 5 ex. A340-300, men det känns som ett misstag i Business att inte titta på en ny produkt redan nu. Nuvarande v1.0 och v1.1 är inte dåliga, men de är inte världsledande på något sätt.

Det kan vara att Swiss fungerar som London Airways. Det finns en stor, "Captive Market" i Zurich och London som föredrar direktflyg och därmed står ut med produkter som kanske inte är världsledande (i Business). Jag upplever Swiss First är som en mycket mer exklusiv produkt jämfört med Lufthansa. Den nya FCL A i Zurich verkar nå nya höjder om det jag har läst stämmer.

Ja, jag förstår. Men jag tycker det är slitet ombord och skulle idagsläget välja Lufthansa över Swiss på Longhaul vilken dag som helst. Short haul är en annan sak, där tycker jag de levererar - men det var heller inte vad som diskuterades i denna tråd. Ser man till Business nu - vilket inte tråden handlar om - blir ju 4A tronstolen i Stübli, vilket gör att man slipper kliva över varandra, och vilket förändrar reseupplevelsen något. Men det är fortfarande slitet, utbudet so so, och servicen är varken top-notch eller särskilt varm/personlig - vilket den faktiskt ofta är på short haul. I just Business håller Amenity kit också högre klass på Lufthansa - på Swiss känns det billigt och fult (oavsett om de packar grejerna i en mössa, strumpa etc.) typ SAS, i First är det väl iof likvärdigt med Lufthansa. Men nej, lite besviken tror jag man blir om förväntningarna är högt ställda. Jag är medveten om att jag personligen har ganska höga krav, men det är OK när det finns bättre alternativ på marknaden/inom Star Alliance att lägga pengarna på.

Last edited:
Toppen