Senaste nytt

Finns det fortfarande kurirer?

Noterade på min flight idag två herrar som hade stora plastväskor med någon slags plombering med sig i kabinen. Det som förvånade mig mest var dock att man uppenbart fraktade något som var viktigt nog för att skickas med kurir och plombering, men samtidigt skickar man det i gula väskor så inte en människa kan missa att det är något viktigt i väskan. Känns spontant som en svart kabinväska (möjligtvis med en förseglad låda inuti) hade varit betydligt mer diskret.

Noterade på min flight idag två herrar som hade stora plastväskor med någon slags plombering med sig i kabinen. Det som förvånade mig mest var dock att man uppenbart fraktade något som var viktigt nog för att skickas med kurir och plombering, men samtidigt skickar man det i gula väskor så inte en människa kan missa att det är något viktigt i väskan. Känns spontant som en svart kabinväska (möjligtvis med en förseglad låda inuti) hade varit betydligt mer diskret.
Kan hända att det finns mer att vinna på att upplysa personer i omgivningen om att det just är något viktigt man bär på ? Tänker främst på organ mm. Visst finns det en marknad för stulna organ (jag har inga kontakter så pm undanbedes:p) men det är förmodligen en fraktion av en fraktion av en fraktion av människor som håller på med sådant medans den större massan ser värdet i andra människors liv. Jag bara spekulerar nu men känns ju som att det kan finnas en viss logik i att skylta med att man bär på något viktigt ?

Mötte en man med en stor röd väska på en Lufthansaflight nyligen - den var tydligt
markerad med ett stort rött kors med en text på bl.a. engelska om human tissue..

PS. Han flög Economy Warzawa-Franfurt. DS.

Till mitt kontor kommer 2 killar i sluter av varje månad för att hämta packet. Dessa två herrar reser kors och tvärs över värden varje dag. Man funderar på om det verkligen är så himla roligt.

Till mitt kontor kommer 2 killar i sluter av varje månad för att hämta packet. Dessa två herrar reser kors och tvärs över värden varje dag. Man funderar på om det verkligen är så himla roligt.
Alla har olika preferenser och nöjen så för vissa är det absolut roligt.

OT. Vet många kollegor och andra som "klagar" på att behövs resa för mycket och/eller på helger. Ok, vill ni inte resa så är det ingen som tvingar er att inte byta tjänst/arbetsgivare.

Tack för ert svar @JohanA ,det var ett fumligt formulerande från min sida.
Dock fick jag ett väldigt trevligt och intressant svar från en annan medlem. Som idag arbetar som kurir, han förklara hur han uppfattade sitt arbete. Dessutom förklarade han hur en dag i hans liv som kurir kunde vara. Men självklart måste man tycka om att resa för denna specifika tjänst. Annars kan man som du säga alltid byta tjänst/arbetsgivare.

Finns fortfarande de som får bra betalt för att vara kurir. Även om jag tror att den kategorin har minskat drastiskt.
Nu har många bolag insett att det väldigt ofta går att lösa med "frilansare". Dessa vill ju verkligen göra det och kommer nog aldrig klaga. Lite av Win-Win i slutändan.

(OT var lite så med hyrbilar tidigare. Hade en kamrat som fick betalt för att åka och lämna/hämta hyrbilar i hela Sverige. Och själv var jag godkänd transportör för en större hyrbilsfirma, så jag körde mycket "gratis-bil". Sedan kom internet in i bilden och man gjorde det mer offentligt för en massa människor. Då var det inte lika roligt längre)

Våra globala serviceexperter reser +200 dagar per år. Även om de älskar jobbet (själva sakerna de gör när de väl är på plats) så gör ju resefrekvensen att det är omöjligt att ha ett sådan arbete om man inte även tycker om att resa.

Skillnaden med att arbeta i sales är ju att en serviceexpert hos oss i princip aldrig kan bestämma själv när han ska resa. Däremot vi inom sales mgmt och i centrala funktioner kan ju i princip styra vårt resande nästan helt.

Toppen