Senaste nytt

Finns det fortfarande kurirer?

Intressant att myndigheterna (i USA) har tagit sig "rätten" att kopiera innehållet i ens
dator/mobila device utan att man är misstänkt för något brott. Bör betänkas om man
reser men känslig (affärsrelaterad) information. Saab reser t.ex. inte via USA till Brasilien.

Intressant att myndigheterna (i USA) har tagit sig "rätten" att kopiera innehållet i ens
dator/mobila device utan att man är misstänkt för något brott. Bör betänkas om man
reser men känslig (affärsrelaterad) information. Saab reser t.ex. inte via USA till Brasilien.
mmm, jag har en speciell laptop som jag har för resor som i princip är helt ren.

dator/mobila device utan att man är misstänkt för något brott.
Vad händer om man själv inte har tillgång till (hela) hårddisken? Tänker främst på "företagsdatorer" där den anställde har ett väldigt begränsat konto. Skruvar de sönder datorn och plockar ut disken eller? Vad gäller om (delar av) disken är krypterad?

Vad händer om man själv inte har tillgång till (hela) hårddisken? Tänker främst på "företagsdatorer" där den anställde har ett väldigt begränsat konto. Skruvar de sönder datorn och plockar ut disken eller? Vad gäller om (delar av) disken är krypterad?
antar att dom gör en ISO-image.

Kryptera alltid hårddisk, usb-minne etc. Går även att skapa en dold del av hårddisken som är krypterad och en synlig som har harmlöst innehåll. Minsta problemet med okrypterad är om USA kopierar, större problem om du tappar eller blir besluten på datorn/minne.

Kryptera alltid hårddisk, usb-minne etc. Går även att skapa en dold del av hårddisken som är krypterad och en synlig som har harmlöst innehåll. Minsta problemet med okrypterad är om USA kopierar, större problem om du tappar eller blir besluten på datorn/minne.
Problemet är väl att det fortfarande är olagligt att kryptera starkare än 128-bitar i USA och då begår du ett brott. Krypterar du med 128-bitars krypto så kommer dom ju åt det om dom vill. Jag har iallafall en "ren" dator med mig utomlands.

Det är lustigt hur 99 av 100 svarar "jag vill gärna testa bli kurir, var anmäler jag mig" och sen är det 99 av 100 som inte kan åka när det är dags. För det är alltid kort varsel, vid fel tillfälle, till fel plats och du behöver ibland aktiva visum för att åka osv. Och svarar du nej så ringer inte telefonen nästa gång... Finns ett helt gäng BC medlemmar som testat handcarry-kurirande tack vare en medlem som jobbar med sånt här på sajten.

Jag glömmer aldrig samtalet en lördagsmorgon i dubbelsängen med frun, morgontidning och kaffekopp. Telefonen ringer: "kan du åka till Azerbadjan vid lunchtid med lite elektronik till en oljeplattform i Kaspiska havet"? Självklart åkte jag.

Jag missade århundradets kurirresa för några månader sedan: "Martin, vi har en Falcon 2000LX privatjet som kan hämta upp dig och du flyger helt själv till USA med ett paket, det är SÅ bråttom". Men självklart kunde man inte. Once in a lifetime?

Vem är det som jobbar med detta på siten? Skulle isf gärna få ett PM från denna person så man kan söka en sådan här tjänst är egen företagare och väldigt flexibel av så hade vart kul att testa :) Vet någon vad man får för lön för en resa typ? Förstår att det kan skilja mycket från fall till fall men ett exempel från någon som gjort det hade vart intressant!

Vem är det som jobbar med detta på siten? Skulle isf gärna få ett PM från denna person så man kan söka en sådan här tjänst är egen företagare och väldigt flexibel av så hade vart kul att testa :) Vet någon vad man får för lön för en resa typ? Förstår att det kan skilja mycket från fall till fall men ett exempel från någon som gjort det hade vart intressant!

Du får ingen lön..

Toppen