Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

Kevinator

Medlem
Flög till Miami från Arlanda den 23 dec. Satt i business som hade ca 75% beläggning. Kollade inte Economy men det var lååång kö till gaten där de skulle samla in attestation form, så det var nog skapligt. Lägg till frakten som @Senator skriver om, är det nog en hyfsad affär för Finnair
 

samet

Medlem
Flyger Finnair BKK-ARN imorgon.

Stod waitlist för C-kabin. I tisdags fanns det 8 platser att köpa. Waitlist kom igår att den inte gått igenom, finns fortfarande 6 platser att köpa.

Så ganska god beläggning i C, men intressant att de inte släpper på uppgraderingarna för att fylla.

Så nu blir det EXIT-row där bak istället. Får se hur beläggning är, platskartan är ju missvisande då många inte väljer plats, men där ser det väldigt luftigt ut.
 

matado

Medlem
Ska flyga ARN-HKT med AY153 den 23 dec, 4 personer i business(2 vuxna, 2 barn). Har den billigaste varianten av biljett, campaign nånting har jag för mig den hette. Jag har Finnair Plus Guld. Kan jag inkl familjen då använda fast track i säkerhetskontrollen trots att förmånen ej är inkluderat i biljettypen?
Efter de senaste dagarnas rapporter om långa köer på Arlanda skulle jag gärna slippa dem

Flög Finnair Economy med familjen i Söndags. Jag Finnair Platiminum familjen ingen status.
Frågade incheckningsdamen om Fast Track. Hon sa att hela familjen kunde gå där.
Kö hanterarna till security ville först inte släppa fram oss till Fast Track eftersom det stod Priority på mitt boarding kort men inte Fast Track.
Väl i FastTrack fungerade mitt boardingkort i automat, inte familjens. Vakten vägrade släppa in dem eftersom det inte stod Fast lane på dem.
Vet inte vem som har rätt, men vore bra ifall man fått rätt info från början.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Här kommer lite mera info om Finnair och deras tal för 2021
Nog finns det luft i kabinen om det är drygt 21% beläggning till Asien och 30% till USA

Personligen tycker jag det skulle vara intressant att veta hur mycket av fraktkapaciteten som utnyttjats, att ökningen är 400% säger inte ett dugg mer än att det fanns utrymme förut att ta mer last.

Källa: CHECK-IN.dk
Færre Finnair-passagerer i 2021 end i 2020 - CHECK-IN.dk
 

intuition

Medlem
...
Personligen tycker jag det skulle vara intressant att veta hur mycket av fraktkapaciteten som utnyttjats, att ökningen är 400% säger inte ett dugg mer än att det fanns utrymme förut att ta mer last.
...
Ps
Siffran "+400%" är troligen den för frakt till Nordamerika som jag postade om igår.
Det är antalet fraktade ton som ökar med 430% H2020->H2021.
Det betyder i det här fallet inte alls att "det fanns utrymme förut att ta mer last" eftersom ökningen kommer av att det är insatt mer kapacitet på destinationen. Det ser du tex genom att jämföra nyckeltalet "North-Atlantic cargo load factor* %", som bara ökat 4,4% på samma tidsperiod. Dvs i grund och botten har de samma luft i fraktutrymmet nu som då. De har hittat ny efterfrågan och skalat upp kapaciteten för att möta just den efterfrågan.
 

FFlash

Medlem
Flyger Finnair BKK-ARN imorgon.

Stod waitlist för C-kabin. I tisdags fanns det 8 platser att köpa. Waitlist kom igår att den inte gått igenom, finns fortfarande 6 platser att köpa.

Så ganska god beläggning i C, men intressant att de inte släpper på uppgraderingarna för att fylla.

Så nu blir det EXIT-row där bak istället. Får se hur beläggning är, platskartan är ju missvisande då många inte väljer plats, men där ser det väldigt luftigt ut.

Har du plat kort så pressa på med deras watsapp eller ringa för att få uppgr genom. Att den inte gått genom är pga AY IT som är skit
 

fcx

Medlem
Säg den lycka som varar för evigt...

Det ser ut som att Finnair drar i nödbromsen för direktlinjen ARN-BKK. Från början skulle man flyga mars månad ut, men nu verkar sista avgången bli redan den 10:e januari. Alla flighterna efter det är borta från hemsidan, och tillbaka igen först i november (vilket var enligt ursprunglig plan).

Min resa i februari är ombokad via HEL på både utresan och returen.
 
Toppen