I dag rapporterade Finnair trafik-siffror för december.
Man skeppade 2493,7 ton på rutter till Nordamerika, det är all-time-high för i alla fall den perioden jag har sparat statistik (jan 2014-mars 2020). En normal december före covid ligger på ≈900 ton.
Nu flyger man till NA både från HEL och från ARN, men det är svårt att tro att ARN skulle gå dåligt. Det var ju lite gnäll i tråden typ "hur kan man flyga med tomma plan" och att biljetterna sponsrades av skattebetalare, så jag tänkte bara komplettera bilden.
Till asien är lite svårare att analysera, eftersom de flesta rutter utgår från HEL och ARN-Thailand bara blir en mindre del. Dessutom är stora delar av det asiatiska nätverket helt nere. Där ligger man lägre, och kommer bara upp i ca 60% av volymen cargo mot tiden före covid. Tittar man då på cargo loadfactor (som alltså tar hänsyn till kapaciteten) så är den 75%, dvs ungefär som före covid. Dvs de flyg som går har lika mycket cargo som tidigare. (men som vi alla vet - till betydligt högre priser än tidigare).
Passagerar-loadfactor är 39% till Asien - men där får man räkna in att Japan och de delar av kina som är i gång har väldigt tuffa inrese-villkor för passagerare
Passagerar-loadfactor till Nordamerika är 56%