En relativt dolt fördel med Finnairs satsning på USA är deras delaktighet i OneWorld North Atlantic Joint Venture med American, Iberia, British Airways, OpenSkies och Air Lingus. Det har gjort det allmänna prisläget till Nordamerika med OneWorld har ändrats radikalt. Jag använde mycket I-klass med British och American tidigare, men priserna blev successivt dyrare medan Star Alliance North Atlantic JV (Lufthansagruppen, United och Air Canada) blev bättre och bättre. Men nu är ordningen återställt och med flera alternativ från ARN åter ett bra alternativ.
Nu ser jag gamla trotjänaren ARN-LAX finns i I-klass för 17.000kr med 14 dagars förköp som är väldigt bra. American alla dagar i veckan över United inom USA. Utmaningen är alltid I-klass på American, och särskilt på Transcont JFK-LAX/SFO. Man vill ha 140 TP segment och gärna på A321T
Dock är alla dessa priser "Maximum Permitted Mileage" (MPM) baserade som gör det svårt att vara för innovativa. Sen kostar en stopover €600 medan Star Alliance JV ingår detta i WAS, NYC, ORD och SFO.
Nu hoppas vi på lite mer affärer i Nordamerika så jag kan åka lite nya British Club World eller kanske en Finnair A350 till JFK?